Hur 'aggressiva' är de där programmen? Jag har bara provat Picasa, och den spred filer omkring sig överallt, stal hela tiden associations med alla filformat, inklusive såna den inte kunde visa, ville ringa hem jämt och ständigt, och var kort sagt rätt besvärlig.
Program - organisera bilder
Kollaps
X
-
-
Ursprungligen postat av Daniel OdelliPhoto såklart. lätt enklast snyggast å bäst.
*EDIT: Och kan det importera från Adobe Bridge? Jag vill inte börja om från början med arkiveringen .Senast redigerad av Micke; 12 September 2006, 15:16.Kommentar
-
iPhoto utgår utan tvekan, både eftersom det är mac only och är lite väl "amatörigt".
iView har jag inte testat, men det är ju en macprodukt i grunden och borde vara kompatibelt tvärs över vilket kan vara en fördel.
Om man ändå är inne på Mac å snurrar är ju Aperture helt enormt, men det kostar ju en slant.Tony EnglundKommentar
-
Ursprungligen postat av TonyiView har jag inte testat, men det är ju en macprodukt i grunden och borde vara kompatibelt tvärs över vilket kan vara en fördel.Senast redigerad av Micke; 12 September 2006, 15:30.Kommentar
-
Ursprungligen postat av MickeDet verkar vara mer eller mindre en branchstandard bland fotografer. Det som talar emot (eller för?) är att Microsoft nyligen köpte upp det.
För er som orkar finns det en ganska bra presentation av Aperture på www.apple.se. Det är precis lika trevligt som det verkar samt att det har så jäkla sköna funktioner.
Portfolio har jag också testat och tycker väl det är ganska okej, men det saknar väl en massa editerings/justeringsfunktioner man gärna vill ha?
Slutkläm: Mac-programmen har alltid en förkärlek till att spara filerna där DE vill istället för DU vilket kräver total lobotimering för gamla windowsrävar. Fördelen är att tex. Aperture sparar alla original helt orörda, och alla editeringar av originalet kan sparas som olika versioner så att man lätt kan backa om man irrat iväg för mkt med filter och jox. Aperture har också en inbyggd backupfunktion som är enormt imponerande. Kräver förvisso extern hd (fixar inte nätverksdiskar).Tony EnglundKommentar
-
Ursprungligen postat av TonyiPhoto utgår utan tvekan, både eftersom det är mac only och är lite väl "amatörigt".
...
Om man ändå är inne på Mac å snurrar är ju Aperture helt enormt, men det kostar ju en slant.fish r friendKommentar
-
Ursprungligen postat av Daniel Odelldet handlade väll om att organisera, inte redigera. Och inget ugår för att det är mac only, det är bara possitivt. Ni vet, man kan köra windows på de nya snygga snabba appledatorerna Varför man skulle vilja det när OS X är överlägset vet jag iofs inte.Tony EnglundKommentar
-
Ursprungligen postat av TonyFör er som orkar finns det en ganska bra presentation av Aperture på www.apple.se. Det är precis lika trevligt som det verkar samt att det har så jäkla sköna funktioner.Kommentar
-
Ursprungligen postat av TonySlutkläm: Mac-programmen har alltid en förkärlek till att spara filerna där DE vill istället för DU vilket kräver total lobotimering för gamla windowsrävar.Kommentar
-
Ursprungligen postat av Christian AlfredssonJag kollade i mina bilder och kunde konstatera att jag har 7428 varav ca 7000 var fiskbilderTjugofem år med ciklider.
http://www.malmoakvarieforening.se
Centralamerika 2006
Svart kaffe och drömmeri...Kommentar
-
Jag kör numer ACDSee Pro då det snabbt visar raw-filerna. Det är dessutom bra att stuva runt bilderna i. All behandling gör jag ändå i Photoshop.Kommentar
-
Jag kör numer ACDSee Pro då det snabbt visar raw-filerna.
När man vant sig att använda alla sökkombinationer (t ex EXIF, nyckelord, betygssättning) är det svårt att klara sig utan. Och att kunna använda mallar för att lägga till metadata på filerna.Kommentar
-
Vet inte om det är värt det. Det jag gillar är att det visar bilderna snabbt.Kommentar
Kommentar