Rovfisk

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin Johnsson

Rovfisk

Okej, nu när man läst lite i forumen om Jaguarcikliderna så kan jag inte säga annat än att an blir lite sugen. Men känner typ inte till någonting alls om dem eftersom jag enbart kört Malawi tidigare.

Men vad jag försått så växer dom en del och är rovfiskar till tusen

Det finns en möjlighet att det skulle kunna bli ett 300 liters akvarium med sådana, men vad kan man ha mer i akvariumet då? Om man kan ha mer? Vad för sorts miljö vill dom ha? Gissar att växter är lika "omöjligt" som i Malawi-kar?

• FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Under uppväxten går det bra att dra upp dem med andra ciklider, gärna då lite medelaggressiva arter, inga monster, men jag skulle tro att du får det svårt att ha något annat än ett ensammet lekpar i ett 300-liters efter att de har passerat 20cm. Det är som sagt stora fiskar som åtminstone borde kunna bli uppåt 35cm i ett 300 liters, så karet kommer bli nog trångt i alla fall.

Växter kan man ha om man planterar dem strategiskt. I övrigt är det bra att dela av karet lite kors och tvärs med rötter och stenar för att skapa revirgränser och platser där honan kan dra sig undan om hanen börjar hacka på henne.

Och stora filter rekommenderas. Jaguarciklider äter mycket, skiter mycket och gräver mycket.

Själv rekommenderar jag fin sand som bottenmaterial då jag upplever det som att de inte gräver upp högar på höjden lika mycket då. Sedan slipar de inte ner tänderna på samma sätt då de gräver i sand jämfört med grovt grus.

Beteendemässigt så är de rätt lugna och stillsamma av sig, lite eftertänksamma på något sätt. De är inte överdrivet aggressiva mot andra fiskar utan nöjer sig oftast med att skrämma bort dem istället för att attackera dem. Och sedan är de glupska och väldigt hungriga. De slår (enligt min mening) det mesta då man slänger i småfisk i karet, smygjakten är grymt intressant att studera, det är som att se en spännande film, de är så noggranna innan de attackerar att man sitter på helspänn då attackerna börjar närma sig. Men samtidigt kan de vara oerhört inaktiva i karet om de bara får dött foder. Så det krävs lite pyssel för att man ska få ut det mesta ur dem. Som tur var så är de lättlekta och leken är ju alltid skoj, de får också enorma yngelkullar så karet kommer inte se tomt ut trots att lekparet går där helt själva.

Till sist så skulle jag ändå vilja rekommendera att du går upp ett snäpp då det gäller akvariestorleken om du nu inte har karet än utan bara är i planeringsstadiet. Personligen tycker jag ett akvarium på 1,5 meter är gränsfall för jaguarciklider, jag har själv jaguarer i ett 375 liters och visst funkar det bra då de är små men det krävs stabila lekpar och en hel del pyssel för att det ska funka då de kommer upp i storlek. Ett kar på 2 meter är nog det optimala för jaguarciklider.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Martin Johnsson

Jag sitter redan på ett 300l kar, och kan pga av utrymme inte ha större(annars hade jag haft ett jewel rio 400). Men någon gång i framtiden kanske de kan ändras!

Hur lång tid tar det för dom att växa till sig? Jag har fått för mig att dom skall vara hyfsat snabbväxnde..?

Och när du pratar om födan, så visst låter det kul med bara levande mat, men är inte det väldigt dyrt?(om man inte har möjlighet att odla en masa själv) Och vilken storlek hamnar matbitarna på när Jaggan i hyfsad storlek(funderar på olika alternativ av lättodlad fisk

Och det ett vettigt alternativ att blanda levande med pellets/annat?

Tycker fisken låter spännande, men finns det någon liknande sort, fast av typen "Small", istället för "Large"? Jag hade inte alls vart ledsen om man hade kunnat ha två eller kanske till och med tre fiskarter i akvariumet om det nu blir ett skifte ifrån Malawi...!

Kommentar

• Martin Johnsson

Vet nu inte om man kan ändra tidigare poster i detta forum, så "tvingas" spamma.

Men om man istället kör på ett 540l kar, eller ett 720l, hur väer dom till sig då? Och vad för möjligheter ger de alternativen vad gäller blandning med andra fiskar/antal?

Och när man kör större kar, är det då möjligt med två lekpar av jagguaren, eller bråkar dom ihjäl varandra?

Kommentar

• Laesk
          Användare
          • February 2004
          • 2447

2st lekpar av jaguarer i ett 720, de tror jag inte skulle gå så bra!
          Sen vet jag inte om du vill ha 10000 tals yngel / månad heller.

Va de gäller hur fort de växer vet jag inte exakt, men skulle tippa på 2-3cm / månad.

Jag har unga trimacs i ett 720, min största hane har vuxit nu 3cm på 3 veckor, matat ca 5-6ggr/dag, bytt 25% vatten 2ggr / vecka.
          Antar att de går å göra likadant med jaguarer.

Sen de du sa med att växter går inte ha i malawikar... de gör de visst de!

Sen är det väl lite fel å dra alla malawiciklider över en kam...
          Lennart "Laesk" Axelsson
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Martin Johnsson

Självklart är det inte omöjligt att växter i Malawikar, det var ju därför ja skrev "omöjligt", mena mer på att dem kan vara jobbiga/tuffa mot de gröna.

VAd är Trimcas för något? Posta gärna med bild om det finns!

En annan fisk jag hört talas om var Fengädda, vad är det?

Är inte alls haj på denna "genren" av cikliderna eftersom jag mer eller mindre alltid varit väldigt trångsynt och delat in cikliderna i 3 grupper, "små skräp ciklider", "Stora, fula åbäken" och Malawi Så Tips om andra(med bilder/länkar till läsning) vore jätteuppskattat.

Och var ligger problemet i 2 lekpar i ett 720kar, är lite jobbig, nöjer mig inte alltid med att veta att det är på ett speciellt sätt, vill gärna veta varför också..

Dessutom borde det väl alltid finnas någon som vill ha yngel? Borde inte vara helt omöjligt att bli av med, är ju inte något problem vad gäller andra arter....

Nu ska jag iaf inte störa mer på forumet ikäll inte, måste ju sova eftersom arbetet kallar imorn(kass!)

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

i ett 720 får man mer möjligheter att ha andra fiskar. Helst då inte för aggresiva kanske lite mindre arter. Det är svårt att få plats med två stora lekpar av centralamerikaner i annat än riktigt riktigt stora kar.

till skillnad från malawi så är inte jaguarer munruvare utan substratlekare vilket innebär enorma kullar med yngel som skall vaktas och vallas runt ... fundera vad som händer när två stora lekpar centralare på 30cm+ ska valla runt sina yngelkullar på 1000 yngel var i ett akvarium ....

Nä, ska du hålla Jaguarer så är ett 720 jättebra till dem, finns en massa bra kamrater till dem i ett sånt kar.

Annars om du vill ha mindre varianter så finns det med! Anli har massor med yngel av Lousillei (http://www.lindersson.se/images/Akva...lei_050505.jpg) och Jinnarparen har Freddies (http://www.freewebs.com/american_cic...n%20bildet.JPG) och motaguensis (http://www.freewebs.com/american_cichlids/114_1472.jpg), de blir mindre än jaguarer och e mycket trevliga. Sen finns ju Salvinis (http://www.petfrd.com/profiles/data/510/332salvini.jpg) som ofta kallas "mini-guapote".

Trimac är en annan "variant" av stora Centralamerikanare. Mycket tuffare och aggresivare än jaggor. En riktig favorit Här är en bild på Anlis Trimac som jag importerade från USA: http://www.lindersson.se/images/Akva...sse_050621.jpg

Fengäddor är ett antal arter fisk från afrika i släktet Polypterus. Där den absolut coolaste arten är P. endlicherii endlicherii. Mycket ovanlig i sveriga, dock finns ornatipinnis och Senegaler ofta i butik i sverige.
              Bild på min gamla Endlicherii som Anli lyckades döda http://orm.stfu.se/images/fish/oddba...dlicheri_2.jpg

Så, hoppas du fått lite svar på dina frågor
              fish r friend

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Martin Johnsson

Hur lång tid tar det för dom att växa till sig? Jag har fått för mig att dom skall vara hyfsat snabbväxnde..?
                Jo dom växer på rätt bra, runt 2cm per månad första halvåret/året, sedan långsammare. Man kan väl säga att upp till 20cm går snabbt, sedan upp till 30cm tar lite längre tid men min förra stora feta hane hann bli nästan 30cm på knappt 2 år så de växer snabbt om de får mycket mat.
                Men de jag har nu har vuxit långsammare, 1-2cm per månad, så tillväxttakten kan nog variera en del.

Och när du pratar om födan, så visst låter det kul med bara levande mat, men är inte det väldigt dyrt?(om man inte har möjlighet att odla en masa själv) Och vilken storlek hamnar matbitarna på när Jaggan i hyfsad storlek(funderar på olika alternativ av lättodlad fisk
                Jo se bara foderfiskar som ett komplement till övrig föda, som bas kan du köra med pellets, bitar av torsk, räkor och diverse vanligt frysfoder. Att odla fisk är nog inget alternativ till de här fiskarna pga hur mycket de äter, men under sommarmånaderna kan man håva mört och under vinterhalvåret får man snappa upp skräpfisk från akvariebutikerna, sebraciklidsyngel brukar man få billigt.

Tycker fisken låter spännande, men finns det någon liknande sort, fast av typen "Small", istället för "Large"?
                Förutom de Daniel nämner ovan så ska det finnas gäddciklider(Crenicichla) som liknar jaguarcikliden en del vad jag har förståt, beteendemässigt då, att de lägger sig i bakhåll och är allmänt lömska osv. Men det finns en mängd olika gäddciklider och jag har aldrig haft någon själv så jag vet tyvärr inte vilken du ska välja i så fall.
                Det brukar dock sägas att de är väldigt aggressiva så jag vet inte om de funkar i ett 300 liters.

Annars om du fortfarande kan stå ut med malawiciklider så finns det ju rovciklider även i malawisjön. Nimbochromis polystigma tittade jag på ett tag, tyckte den verkade väldigt spännande, blir inte så vansinnigt stor heller och skulle gå bra att husera i ett 375 liters.

Dessutom borde det väl alltid finnas någon som vill ha yngel? Borde inte vara helt omöjligt att bli av med, är ju inte något problem vad gäller andra arter....
                Det finns knappt någon marknad för jaguarciklider i Sverige men att man ska få ett enormt överskott av yngel behöver man nog inte oroa sig för, själv tycker jag det är svårt att få dem att överleva i huvudkaret, de dör som flugor så det är egentligen bara om man plockar upp yngel och drar upp i yngelkar som man riskerar sitta där med fler jaggor än man kan ta hand om. Själv drog jag bara upp några få yngel till större storlek då jag hade det större lekparet, resten användes som mat.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...