Silver-blå jaguarciklid blir beige-lila, varför?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Silver-blå jaguarciklid blir beige-lila, varför?

Det här har vi ju nystat i tidigare också men jag måste få ta det igen. Sista gången nu.

Några av er känner säkert till att jag hade ett lite större jaguarciklidpar för några år sedan, båda fiskarna var beigefärgade och honan nästan gul. Sedan ett par månader efter att jag hade sålt fiskarna så stötte jag på hanen i akvariebutiken, betydligt mindre beigefärgad. Han hade då matats med skalade räkor och foderfisk, medan jag hade matat honom nästan uteslutande med Hikari Cichlid Gold.

Efter lite dividerande här på forumet kom vi delvis fram till att det kunde bero på fodret, att jaguarcikliden inte får i sig av ämnen som karoten och liknande i det vilda, varpå de hos mig fick i sig ett ämne som var onaturligt för dem och som sedan visade sig i form av en onaturlig färg.

Okej tänkte jag, då är det slut med matandet av färgfoder till jaggor.

Sedan i februari i år skaffade jag mig nya jaggor. Silverfärgade med svagt blå rygg och ryggfena. Precis vad jag hade letat efter! Kanske hade jag äntligen hittat den svartvita jaggan! Och jag var väldigt noga med att inte mata med färgframhävande foder eftersom jag trodde den silverblå färgen skulle försvinna.
    Tiden gick. Och fiskarna blev större. Och större. Men tyvärr även gulare och gulare...

Här kan ni se hur färgerna har förändrats på hanen. Skillnaden är dock inte fullt så stor som bilderna visar då jag hade en annan lysrörskombination tidigare.

Fisken har alltså blivit mer beige trots att jag har kört så gott som helt utan färgframhävande foder, men han har också fått en lite lila färgton på sidorna.
    Nu har jag några funderingar och förhoppningsvis sitter det någon här som har lite koll på sånt här.

1. Kan grossisten ha matat fiskarna med något specialfoder som sedan sakta har pressats ur kroppen? Något foder som trycker fram blå färg? Finns det sånt?

2. Eller är det jag som har matat med fel foder trots att jag varit så försiktig? Kanske skulle jag ha kört med färgframhävande foder? Men då inte med karoten utan astaxanthin eller vad det nu heter?

3. Eller en riktigt galen tanke, kan jaguarcikliden få en annan färgnyans om pH-värdet ändras precis som vissa kräftor som blir blåare då de går i vatten med högre pH?

4. Eller är det här bara en fas fiskarna går igenom? Då de kommer upp till 30cm så börjar den gula färgen försvinna? Det var därför min gamla hane hade blivit mindre beige sedan jag såg honom sist?

5. Eller beror det på stress? Att fiskarna blir mörka pga stress känner jag till men kanske de blir beigefärgade om de bara blir lite stressade? Kanske pga att fiskarna leker hela tiden? Min gamla hane som hade blivit mindre beige gick helt själv utan hona.

6. Ja vad tror ni? Varför blir en silver-blå jaguarciklid beige-lila efter 6 månader?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Bumpelibump...
    Ingen som törs börja nysta i det här?
    Det jag tycker är konstigt är inte att fiskarna har blivit beigefärgade för det har samtliga jaggor jag hitills haft också varit, det som är märkligt är att de var så blå då de var små och att de sedan ändå blev lika beigefärgade som alla andra. Varför var de blå helt enkelt? Och varför försvann det blåa?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
      Användare
      • January 2003
      • 2437

inte fan vet jag

tror det är gener bara ... många firrar byter ju färg under uppväxt. Tror de flesta jaggorna i sverige kommer från samma par å komemr se rätt likadana ut. Med undantag från min hanne som finns nånstans i norrland nu .... som ja vill ha tillbaka :-P
      fish r friend

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Daniel: Att alla jaggor i Sverige kommer från samma par tror jag inte men kanske från fiskar med ungefär samma härkomst, det skulle kunna förklara en del, det är väl de från Costa Rica som ska vara svartvita vad jag har förståt. Men det förklarar inte varför mina var silver-blå och sedan blev beigefärgade, jag tycker det är helskumt, förändringen har varit så stor, de andra jag har haft har varit ljusgrå och svagt beigefärgade redan som små så då har det varit mindre märkligt att de blev beige som stora.
        Hanen jag har nu har även tappat det mesta av den blå färgen den hade på ryggfenan också. Väldigt trist då det verkligen såg galet snyggt ut.

Men det kan inte bero på stress? Jag tycker mina började bli beigefärgade i samband med att de började leka, kanske det är stressande att leka så de alltid simmar runt och är lite stressade vilket visar sig i att de alltid har en svagt beigefärgad nyans?
        Kanske grundfärgen hanen hade som liten skulle komma tillbaka om man lät han gå i ett eget kar?

Är det helt crazy att tro att det även har med pH-värdet att göra? Kanske fjällen får en annan färg i basiskt vatten precis som skalet på en del kräftor? Kanske mina "blå" ungfiskar gick i pH 9.0 hos grossisten och sedan fick de gå i pH 6.5-7.0 här hos mig varpå de sakta ändrade färg?
        Finns det några hållbara teorier om att fiskar kan ändra färg beorende på pH-värdet?

Din USA-jagga har sett rätt gul/beige ut den med på de bilder jag har sett, var den så redan från början eller gjorde den samma märkliga snabba förvandling som fiskarna jag har nu?

Det känns som att det finns grymt många frågetecken att reda ut angående det här, snubben på Cichlid Madness som postade bilder på den 9 år gamla jaggan sa att hans jagga ändrade färg beroende på lysrören. Att den med vissa lysrör var gyllenfärgad och att den med andra lysrör var svart och knallvit.
        Har NÅGON i Sverige stött på en helt svartvit jaguarciklid? Kanske det är lysrören som säljs i Sverige det är fel på? Fel färgtemperatur som drar fram det gula alldeles för mycket?
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
          Användare
          • January 2003
          • 2437

tror lätt de har lite med pH att göra, då mitt mjuka ph7 vatten i sthlm inte va nå wow för mina centralare, men sen när de kom hem till anlis uppsalavatten som e högt pH å rätt hårt vart det helt andra färger å fart på firrarna!

Den här stötte jag på på globefish:
          fish r friend

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

ok forumet klarar inte urlar med snabel-a i, men du kan klipp å klistra ait?
            ja orkar inte döpa om bilderna
            fish r friend

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Den där var grymt fin. Både mönstret och färgen. Var den helt vit eller var det blixten som gjorde den vit?

Intressant det där med pH, det var bara en galen gissning jag hade. Det är nästan så man skulle testa höja pH en del och se om det händer nåt, jag tror jag har under pH 7,0 här med alla mina feta rötter. Har du koll på hur man går tillväga? Är det bara slänga ner sjukt mycket kalksten eller måste man gorma med bikarbonat och sånt?
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

den var det vitaste jag sett förutom jumbo och ett par andra amerikaner
                fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...