540 L (filter)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • inko
    Användare
    • July 2005
    • 28

    540 L (filter)

    hejsan jag har två helglas akvarium som jag har beställt bänkar
    i mörk bettsad bok från en möbel snickare.

    men till problemet; till mitt 540 l skulla jag ha malawi eller tanganyika har inte bestämmt mig än. filtrering plus cirkulation skulle bli ett fluval 3 plus innerfilter och ett fluval 303 ytterfilter.

    Men fel blev det med möbeln och nu kan jag inte använda mitt ytterfilter. men det är inte förgäves jag har även beställt en likadan (mindre) möbel till 150 liters som ska stå brevid som ett yngel kar, så där kan kag få annvändning utav det.

    MEN vad tycker ni att jag ska sattsa på till 540 liters
    karet kanske räcker det med en till fluvan plus 3/4 innerfilter (mer jobb är jag medveten om ) eller ska jag sattsa på ett ytterfilter det ska stå i mitt sovrumm så dte får inte låta (alls) inte mycket iaf.
  • inko
    Användare
    • July 2005
    • 28

    #2
    tror ni det räcker med två innerfilter? och vilket i så fall (tyst ska det vara) eller ska jag ha ett ytterfilter till det, och vilket i så fall? (tyst ska det också vara) eller kanske någon helt annan lösning? bottenfilter etc?

    Kommentar

    • shcolsson
      NCS Medlem
      • January 2005
      • 256

      #3
      I mitt Tropheus-kar på 540 liter har jag en AquaBee på 3000 l/h + ett Fluval 4 på 1000 l/h.

      Det hade säkert räckt med 2000-2500 l/h till Malawi men jag vill att troffarna ska kämpa så de "bränner" maten de får.
      Det är rejält strömt uppe i hörnet där pumphuvuden är placerade men i övrigt är det relativ lugnt.
      Experience is something you get right after you need it.

      Kommentar

      • Laesk
        Användare
        • February 2004
        • 2447

        #4
        Jag är helt såld på Powerhead + filtermatta .. satans bra!
        Fluval 3/4 är ju inget att rekomendera precis.. dom är ju inte kända för å va direk bra.. (iofs kan man byta ut de 2 filtren i den till en enda stor filtermatta)
        i mitt 375 malawi har jag "powerhead 802 - 1500 l/h" + filtermatta på 30*13*16 cm
        Vattnet blir satans klart å fint, men så jätteströmt är det ju inte..

        Sen hatar jag ytterfilter, dom brummar alltid lite lågt, sen känns de opålitligt om dom skulle ryka sönder, då tömms ju karet

        I mitt 720 har jag 2st Eheim 1250 1200l/h i var sin filtermodul + filter i, + en extra powerhead 805 1500l/h + filtermatta ståendes.
        Och då en 1cm tjock filterbit mellan pumparna å galset, så hela karet är ljudlöst!
        Lennart "Laesk" Axelsson
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

        With CANON you can!

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          sagt förut, säger igen. amtop 1200l/h ytterfilter för 850:-. Eheimkvalitet för reapris och det är större risk att karet spricker än att slangarna hoppar loss.

          Kommentar

          • inko
            Användare
            • July 2005
            • 28

            #6
            det ska ju stå i ett sovrumm så är ett ytterfilter ett bra alternativ då? (med tanke på ljudnivån) ska vara knäpptyst

            Kommentar

            • jarinen
              Användare
              • April 2003
              • 1888

              #7
              Ja , enligt mig är exempelvis Eheim 2217 imponerande tyst och något jag skulle välja om jag skulle ha ett filter under huvudkudden.

              Jag rekommenderar den om du vill ha tyst, den går givetvis få att låta den med om man packar den för tätt eller med fel material. Med ett bra flöde och utan att den går trögt, finemang!


              Mvh Jari

              Kommentar

              • ebbe_20
                Användare
                • February 2005
                • 283

                #8
                jag har en powerhead i mitt 540 på 1800 liter och en aquael pump på 700 liter funkar kanon
                MVh
                Ebbe

                Kommentar

                Arbetssätt...