Vattentester

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Vattentester

    Vad andvänder ni för sorts tester för att kolla vattenvärden? Behöver nåt som visar FE halten. Enda som fanns att beställa i vår akvariebutik som tar FE kostar 1200 spänn vilket känns lite väl dyrt :/
  • ryghar
    Användare
    • October 2002
    • 215

    #2
    Hej jag kollade på pwss hemsida och hittade:


    Janne
    Janne
    Min Zoon

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      JBL:s järntest kan omöjligen kosta så mycket, och räcker mer än väl. Sök på Internetbutikerna så hittar du det säkert.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Kalle-Maja
        Användare
        • December 2004
        • 1324

        #4
        Maria85, varför är du så inytresserad av järn?

        Det kanske finns en förklaring. Jag kan annars ge dig ett bra tips: dropptester (pH, kH, nitrit m m) fungerar tillfredsställande eller lika bra som mer elektrokemiskt konstruerade mätverktyg.

        JBL (ursäkta reklamen) är ett beprövat och pålitligt varumärke när det gäller dropptester.

        Kommentar

        • deathdealer
          Användare
          • August 2004
          • 1639

          #5
          Håller med Kalle_Maja.....dropptester funkar super. Sen brukar inte värden hoppa när man fått igång karet, dom blir stabila, oftast bara vid nystart jag mäter!

          Deathdealer
          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Anledningen till att jag vill veta järn värdet är att jag beställt från granholmarna och där rekomenderas järn i ett av recepten. För att kunna docera lämplig mängd måste jag veta hur järnhalten ligger.

            Dropptest? Är det stickorna på burk ni menar då eller?

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

              #7
              Maria; nepp, flaskor med lösning dvs du får med en eller två lösningar som du tillsätter i ett provrör med akvarievatten, när du tillsätter lösningarna, färgas vattnet och med hjälp av en skala läser du av dina vattenvärden.

              Finns massa olika fabrikat och priserna skiljer sig lite åt, men jag använder JBL´s tester som funkar super för mig. Det finns säkert andra som är lika bra, men detta funkar utmärkt!


              Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              Arbetssätt...