För högt PH??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

För högt PH??

Var in på akvarieaffären här om dagen och gjorde vattentest eftersom två nya guramis dött på en dag. Tänkte i första hand på nitrit vilket det inte var nåt fel på (låg mellan 0 och 10) Upptäckte dock att ph låg på ca 7 Är detta för högt? I så fall vad göra för att få ner det? Vad bör man ligga på?

I karet går:
    Praktbotia
    Guldsömms ciklid
    Scalare
    Eldbuk
    Ansistrius malar
    Kuhliål
    Dvärggurami hona
    Svärdbärare
  • ixxe
    Användare
    • February 2005
    • 234

ph 7 är neutralt dvs bra för dom flesta "sällskaps" fiskarna.
    I regel är fiskar ganska tåliga vad det gäller ph om förändingen sker över en lång period. Om din fiskhandlare har tex ph 8 i sina kar o du tar hem dom o stoppar i dom direkt i ph 7 så kan dom fara illa av det.
    http://ixxe.se

Kommentar

• Kalle-Maja
      Användare
      • December 2004
      • 1324

Svårt att säga på den beskrivningen. Tror inte det kan förklaras av pH-nivån. Hur kontrollerar du vattnet? En idé jag får är att dom fiskar du nämner som medinvånare är okänsliga för odinium jämfört med vissa guramis.

Har du sett utseendeförändringar innan dom dött? Odinium kan ge ganska oskyldiga symptom ibland men avslöjas lättast på en snabb indentifiering (och därefter medicinering) utifrån uppkomna små färglösa prickar (oftast på fenorna), förhöjd andningsfrekvens eller beteendeförändringar så som att sluta ragga, se nervösa ut eller hålla sig närmare ytan.

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Nya fiskar dor ofta. Det beror troligen pa stressen med fangst, flytt, nytt vatten, nya akvarieinvanare. Dvargurami ar dessutom extra kansliga for detta. Ofta svullnar de upp i bukvattensotliknande akommor (vatskeodem i buken).

Flera av dina fiskar "ska" ha pH over sju (Eldbuk och Svärdbärare) och kan faktiskt daligt om du sankte pH och guldsom lever aven i vatten med pH over sju. Ska du gora nagot sa ska du hoja pH (via KH)for att gora vattnet mer stabilt. Enklast gor du detta genom att ha kalksten i inredningen eller filtret.

Jag gissar som sagt pa att det ar dvargurami du forsoker skaffa. Det ar egentligen en aldeles for vek fisk till dina ciklider. Bla/brun/gul/marmor/mosaik-gurami (Trichogaster trichopterus, leeri) ar battre. Bandgurami (Polyacanthus/Colisa fasciatus/a) ar nog ett bra alternativ om du gillar utseendet pa just dvargurami. Aven ormsikins och lappgurami skulle kunna funka (T. pectoralis och labiosus). Fast manskensguramin har jag fatt for mig att den ar ratt mesig. Om akvariet ar stort sa ar kyssgurami ett alternativ.

Hur stort ar akvariet forresten?
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gäst

Det är ett 375 liters kar.
          Har inte haft problem med dvärgguramisarna tidigare och honan mår hur fint som helst. Denhär gången tog jag en hane för att den förra dog av ålder. Nu dog den nya på ett dygn så jag gick tillbaka till affärn och fick en ny gratis. Bara det att den nog på några timmar... Affärn har satt karantän på den burken men inte hört nåt från dem om de konstaterat nån sjukdom.

Kommentar

• Gäst

Då vet jag att ph inte är för högt iaf. Jag har börjat med vattentester osv först nu. Förut har jag bara kollat nitrit nån gång då och då på akvarieaffärn. Nu tänkte jag faktiskt gå och köpa mig ett eget test sett.

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Jag har haft samma erfarenhet som du med bade dvarg och honungsgurami: Alla nya dor och man ser det pa att de svullnar upp om buken (inte hela fisken). Det ser ut som om det ar tarmarna som fylls med vatska, inte bukhalan som vid bukvattensot.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
                Användare
                • July 2003
                • 1836

citat:Tänkte i första hand på nitrit vilket det inte var nåt fel på (låg mellan 0 och 10)
                Ja, det låter ju bra.......Nitrit noll är bra och nitrit 10 är dödligt giftigt. Det verkar inte som om din butik riktigt vet vad dom testar och varför.
                MVH
                Magnus

Kommentar

Arbetssätt...