Akvaristiska upplevelser sommaren 2005?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

1) Trodde att sommaren var lågsäsong. Det var innan jag hittade en tjusig Brachyplatystoma juruense i en affär i Borlänge, av alla ställen. Äter endast zebrafiskar - även om den svultit några dagar blir den bara irriterad när jag försöker locka med musslor, räkor och fiskkött.
    2 Biotoecus opercularis är en kul ciklid. Fast jag fick inte många milligram fisk för pengarna. Den stora, kaxiga hanen är runt 4 cm.
    3) En massa fiskar fick för sig att leka - dagarna innan vi åkte iväg på semester. Kul, kul. Nu väntar de säkert tills det är dags för en ev. vinterresa.
    4) Fast Malawicikliderna vägrar göra vad de är till för: att producera malmat. Enda trösten är att den stora grisskära rödzebrahanen blivit orange och lite mindre ful. Fast snart åker de ut, lillgrabben har slutat tycka att honorna ens påminner litegrann om Nemo.
    5) Att se att spånskivan under Retroculus-akvariet blivit vattenskadad och börjat svälla på mitten var... lite jobbigt.
    6) En svart 1000-literstunna med lite regnvatten har varit en perfekt trädgårdsprydnad. Levande svarta mygglarver på bekvämt avstånd, bara att håva upp ett gäng. Kan vara en förklaring till 3).
    7) Bujurquina är världens roligaste ciklid. Alla dagar, sommar som vinter.
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

Kommentar

• wenger
      Användare
      • February 2003
      • 233

Prayerman// Såg den oxå när jag var i kolmården förra veckan. Undrar vad dom matade den med för anabolamat. Går inte riktigt att jämnföra med dom man själv har direkt *s* fast är nog tur det då skulle man ju behöva ännu större kar.

Kommentar

• panna
        Användare
        • December 2004
        • 233

Min akvarieupplevelse var ett besök på Universeum i Göteborg. Nu kan vi börja snacka om stora kar och bakgrunder. Östersjö biotoperna var bra. Amazonas godkända med sina rockor och div. ciklider. Bra även baljan med rockor som man fick klappa, stryka på ryggen. Rekomderas ett besök, det ligger brevid Liseberg. Kör Lisebergsreiset och avsluta med Universeum. Använd lisebergsparkeringen,det är gångavstånd. Jouni

Kommentar

• Kalle-Maja
          Användare
          • December 2004
          • 1324

Välkommen panna!

Det började med ett restaurangbesök och sen nu ett Universumbesök! Vad vill du? Körsbärsrötter och diabas!?

Du yrar lite om NOL och där är jag med dig. Mitt intryck är att det är ett Tanganyikafäste? Är det det (och nu snackar vi inte frontosor, troffar eller annat nevrotikum)?

Kommentar

• Helenai
            Användare
            • October 2004
            • 269

Kalle-Maja: Nol är nog mest det, ja. Och det finns mer än troffar.

Besöket på Universeum var läckert. Särskilt den lilla dammen med arowana, m.m. De påminner mig alltid om bilfärjor modell större à la Stena Line/Viking Line. Det stora SA-karet var inte dumt det heller, eller kallvattenkaren. Annars har jag snorklat en del på västkusten och sett en hel del gyltor av olika art och storlek. Funderar fortfarande på ett portabelt kar inbyggt i kajaken. SA möter svenskt västkustsalt. Kommer alltid undra vad fiskarna skulle tänka, från båda håll. [:O]

Akvariesommaren hemmavid bestod mest i att kolla in karen, och lyckligt acceptera att den ena 250-baljan blev yngel-på-uppväxt-låda för serpatatra och Meta-acara, istället för tjusigt välplanterat kar med läckert ljus. Lätt besviken, tyvärr, på att två av tre Apistogramma hongsloi avled inom ett par veckor efter inköp.

En del tid har gått åt att fundera ut vilka fiskar jag ska köpa för födelsedagspengarna... [:p]
            Varde ljus... och det vart mörker.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

Kommentar

• panna
              Användare
              • December 2004
              • 233

Hejsan Kalle-maja. Det var så att barna ville till SF-bokhandel och Universeum. Och då startar min reseradar, var äta? Kom då att tänka på en restaurang som var på förslag i en GTB- resa. Jag kom ju inte ihåg vad den hette så jag la ut en fråga. Det blev ingen restaurang, Big burger blev det. Och åker jag från Köping då vill jag se minst en affär, i detta fall blev det i Nol. De har mycket malawi oxo. Du som är fågelskådis, det fanns en lustig fågel där (Universeum). Nu kan man börja att snacka om fula fötter. Som skrivet så blev det en liten fredagsutflykt, 0500-2400. 81 Mil fram och tillbaka Jouni PS Jag yrar inte.

Kommentar

Arbetssätt...