Okänd vildfångad "Aequidens"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Låter ju trevligt. Jag var lite osäker på hur nyttig den typen av föda var för dem, mina går med jaguarciklider så levande foder ingår på matsedeln, men mört har jag redan sett dem dra i sig så intresse för levande foder kan jag bekräfta att även mina har.
    Är det precis samma fiskar som de du hade som du tror jag har?
    Säg bara till om du behöver se fler bilder för att vara säker så plockar jag fram kameran och fotar. De är inte blyga.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• olof
      Användare
      • April 2002
      • 1823

Hej!

citat:Ae latifrons som ar den vi troligen har i hobbyn, Ae pulcher som ar helt omojlig att fa tag pa for tillfallet eftersom att det krigas sa mycket, samt tva obeskrivna.
      Är inte den "riktiga" "Aequidens" Pulcher den som fångas på Trinidad? Det brukar butikerna hävda. På Trinidad är det ju inte krig och export förekommer.

En annan variant som förekommit i handeln på sistonde är "Ae" sp Maracaibo.

Mvh

olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Hm. Kankse minns fel och det var en av de obsekrivna. Fishbase ger utbredningen som du sager att handlarna ger. Hursomhelst sa pastod Oldrich Rican att det nog var Ae latifrons som vi har i akvarierna, inte pulcher (han var Sven O Kullanders doktorand pa NRM da). Fast det ar ju inte osannolikt att det finns inslag av annat i akvariestammen ocksa. "Ta hem medelandet" ar alltsa att vi egentligen inte vet vad akvariestammen ar. Detta galler t ax aven hantelcikliden.

Svar till FI: Mina VF bla ciklid var/ar valdigt lika din, men kanske annu mer lika de bilder jag sett pa andra VF blaciklid har pa ciklid.se (men det kan ju bero pa bilderna). Det var definitivt inte akvariestammen. Den vaxte inte lika fort, sag inte likadan ut och var inte alls lika aggressiv som de jag holl i borjan pa 80-talet (har forstatt att de inte alls ar lika stora och aggressiva langre).
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Det kanske inte finns så mycket mer att tillägga just nu men här är en bild på hanen i alla fall. Lite blekare mönster än honan, samma som på blåcikliden, sedan är den lite mindre brun också.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Erik Wikström
            Användare
            • March 2003
            • 127

Det är garanterat det paret jag hade hemma! När jag länade dom till Rolle så satte han det paret i karet ovan pirayorna och dom övriga i ett annat kar.

Köpte 6 st som fick para ut sig(tog ca en vecka). Köpte dom som Aequidens Altifrons men har inte hittat nån med det namnet. Prova sök på altifrons på google så kommer en del bilder upp. Här är några bilder på paret från min zoon...håll till godo!

Mvh Erik
            Mvh Erik

Kommentar

• Erik Wikström
              Användare
              • March 2003
              • 127

Mvh Erik

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Jepp det ser ut som samma fiskar. Antar att det är latifrons du menar, altifrons verkar vara någon jordätare. Jag hittade en bild på Aequidens latifrons som åtminstone har samma grundfärg. Inga tvärgående ränder dock, men det här är nog en riktigt liten fisk, de kanske ser ut så som ungfisk.

De har för övrigt frismmande yngel nu och är lite smågriniga, inga mesar, jaggorna får snällt hålla sig på avstånd.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Erik Wikström
                  Användare
                  • March 2003
                  • 127

jo det var latifrons jag menade...köpte dom som altifrons, den där bilden har jag också sett. Det är väl det närmsta man kan komma tror jag
                  Mvh Erik

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Erik Wikström

Det är väl det närmsta man kan komma tror jag
                    Jo du har nog rätt, titta på biden nedan då honan är lite stressad. http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...equidens04.jpg

Och jämför med den där andra bilden.

De är rätt lika tycker jag.

Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...