Okänd vildfångad "Aequidens"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

    Okänd vildfångad "Aequidens"

    Nu har mitt hitills oidentifierade Aequidensliknande ciklidpar lekt så nu är jag lite nyfiken att få reda på vad det kan vara för art. Det enda jag vet är att fiskarna är vildfångade och att de ser ut att tillhöra Aequidens-släktet. Enligt Aqualoggen tycker jag de liknar Aequidens coeruleopunctatus men Aequidens-släktet är inte min specialitet så jag vågar inte dra några slutsatser.

    Så vad säger ni?


    Det är honan som är på bilden. Jag hade en bild på hanen också men servern brakade och bilden försvann, i mina ögon ser han dock likadan ut som honan, bara lite större. Krävs det så kan jag fixa foton på hanen också.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

    #2
    Det där är ju Erik Wikströms fd. vildfångade lekpar som han köpte påvägen hem från ciklidstämman hos akvarielagret.

    Tyvärr så såldes de som Vf Aequidens Sp.och såldes till akvariecenter.
    Visst köpte du dem hos rolle?

    Mvh Alex

    Kommentar

    • PsyM
      Användare
      • March 2004
      • 460

      #3
      tycker den är väldigt lik aequidens pulcher (blåciklid) på bilden

      jämför här http://menezpescket.ifrance.com/mene...ns_pulcher.jpg

      men många aequidens är väldigt lika...
      Min Zoon
      Mitt 900 liters

      Kommentar

      • mrgreed
        Användare
        • July 2002
        • 494

        #4
        Hmm..visst är det väl en vanlig Blå ciklid?

        Mvh
        Danne

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

          Det där är ju Erik Wikströms fd. vildfångade lekpar som han köpte påvägen hem från ciklidstämman hos akvarielagret.

          Tyvärr så såldes de som Vf Aequidens Sp.och såldes till akvariecenter.
          Visst köpte du dem hos rolle?
          Jepp de köptes hos Rolle men han hade flera par så jag vet inte? Sålde Erik flera par till Rolle? Tror han hade typ 3 par.

          VF Aequidens sp. Menas det att ingen bara orkat identifiera dem eller är det en okänd art?
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

            #6
            Nja någon vanlig blåciklid tror jag inte att det är, så här har de blåciklider jag har haft sett ut.

            Fast det lär väl finns geografiska varianter. Men de liknar som sagt Aequidens coeruleopunctatus på bilderna i Aqualoggen, speciellt då på mönstret på fenorna och den brunaktiga basfärgen. Men jag vet inte, jag tycker inte mina har lika spetsigt huvud, den mörka linjen längs mittlinjen visar de även bara upp vid extrem stress, annars har de tvärgående ränder som i bilden högst upp.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • mrgreed
              Användare
              • July 2002
              • 494

              #7
              >F1
              Du har nog rätt lite för mycket guldfärgad kropp för en blå ciklid kanske.

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3615

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av FI

                citat:Ursprungligen skickat av Alexander Ylipää

                Det där är ju Erik Wikströms fd. vildfångade lekpar som han köpte påvägen hem från ciklidstämman hos akvarielagret.

                Tyvärr så såldes de som Vf Aequidens Sp.och såldes till akvariecenter.
                Visst köpte du dem hos rolle?
                Jepp de köptes hos Rolle men han hade flera par så jag vet inte? Sålde Erik flera par till Rolle? Tror han hade typ 3 par.

                VF Aequidens sp. Menas det att ingen bara orkat identifiera dem eller är det en okänd art?
                Jo. Han köpte en hel grupp, men sålde de övriga när han hade fått fram ett par.

                därefter sålde han även paret och la dem i karet som ligger ovanför pirayakaret, om du vet vilken jag menar.
                Ibland kommer det sändningar där det är bara VF ciklider, med bara sitt släktnamn på. Kan vara en helt oidentifierad art som annars inte förekommer i handeln.
                Mvh Alex

                Kommentar

                • davide
                  Användare
                  • December 2003
                  • 335

                  #9
                  Var också in tilll Rolle och tittade på dessa. De har ju en röd kant längst ut på fenorna, något som inte coeruleopunctatus verkar ha?

                  Jag skulle mer tippa på Aequidens Sp. "Venezuela". (aqualog s.33) eller?
                  MVH David
                  www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

                    #10
                    Alexander: Då är det garanterat hans par eller de utgallrade fiskarna jag har. VF Aequidens sp. alltså. Jobbigt.

                    davide: Jo jag har också sneglat på den där sp. "Venezuela", kroppsformen är klockren men på bilderna ser de ut att ha samma basfärg som blåcikliden vilket inte de här har, färgmässigt påminner de mer om Aequidens sapayensis på motstående sida (s. 32), bortsett från ryggfenskanten då.
                    Vad tror ni om Bujurquina mariae på sida 33 i Aqualogen? Färgmässigt är den identisk både på kroppen och fenorna(lite orange) enligt Aqualoggen, ser också ut att ha en rödorange ryggfenskant. Lite slankare kropp dock...
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1823

                      #11
                      Hej!

                      Jag skulle vilja säga att det är någon variant ur blåciklid komplexet, alltså en ur "aequidens" latifrons gruppen:



                      Alf Stralsberg är en hejjare på Aequidens och efter att ha sett bilderna på hans hemsida kan man nog utesluta "aequidens" sapayensis.



                      Att det inte är någon Bujurquina framträder tydligt av bilden då dessa är lövlekare och den aktuella fisken lekt på en sten.

                      Jag har tyvärr inte tillgång till Aequaloggen.

                      Mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        Hej

                        Tydligen finns det atminstone fyra tydliga "blaciklider". Ae latifrons som ar den vi troligen har i hobbyn, Ae pulcher som ar helt omojlig att fa tag pa for tillfallet eftersom att det krigas sa mycket, samt tva obeskrivna. Jag hade ett gang VF blaciklid som inte var samma som de i hobbyn. En hel del av dessa simmar pa NRM for tillfallet. Kan kolla om det finns en kvalificerad gissning pa dem, men jag tror inte det. Detta ar inte latt alltsa.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #13
                          Nix, det finns ingen kvalificerad gissning bl a for att det inte finns tillrackligt mycket fisk av kant ursprung att jamfora med.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

                            #14
                            Tack Ola för att du tog dig tid att kolla upp det, då kanske det är Aequidens sp. jag bör kalla dem tillsvidare.
                            Gör man det för enkelt för sig eller kan man anta att de liknar den vanliga blåcikliden i det mesta då det gäller skötsel och hur stora de blir osv? Kan man exempelvis anta att de är köttätare? Och att de maxar runt 15-20cm?
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #15
                              Mina var bra mycket mer fiskatare an vad vanliga blaciklider ar (som ar ratt bra pa att ata fisk de ocksa). De satte i sig Alfaro som var halften sa langa som sig sjalva. och detta pa ljusa dagen, inte pa natten.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...