IKEA-växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sigge
    Användare
    • August 2003
    • 10

    IKEA-växter

    Var idag och köpte några vattenväxter på IKEA som enligt dom ska funka i akvarie. Undrar om det är någon här som har erfarenhet av dessa växter.
    Kostade mig 25:-/planta vilket jag tycker är ett hyffsat pris för i detta fallet mycket fina plantor.
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #2
    Ja, vet int Sigge! För min del är -äkta- vara i akv. Men jag är
    ju inte en FLORIST heller...Jag tror nog att Sigge bör köra på Äkta
    vara framför "plast"-varianten...

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Har inte spanat i IKEAs utbud. Är det flytväxter så är de ofta väldans drivna och stora. Med en gnutta tur skjuter de nya skott som bör klara sig i akvariet. De nya blir dock betydligt mindre och kanske får en lite annan form. Var det någon annan växt är det bara att hoppas att de inte varit "förvarade" för länge - de brukar sällan ta sig om man inte stoppar ner dem i ett renodlat växtkar. Men, men - skoj att testa lite olika saker, och tiden lär utvisa vad som händer.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • sundelin
        Användare
        • October 2003
        • 234

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

        Ja, vet int Sigge! För min del är -äkta- vara i akv. Men jag är
        ju inte en FLORIST heller...Jag tror nog att Sigge bör köra på Äkta
        vara framför "plast"-varianten...
        re

        Ikea har ju äkta vara....

        Kommentar

        • Pikkenix
          Användare
          • March 2005
          • 254

          #5
          Du vet inte vilken växt det var?
          Har tidigare försökt med sk. vattenväxter som är köpta hos florist men de håller sig ett tag och sen börjar de ruttna.
          Mvh
          Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

          Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            #6
            Mm, många vattenväxter som floristerna har ÄR visserligen vattenväxter, men hårt drivna och ofta anpassade för dammar. I normala kar går de ofelbart ned sig. Har dock lurat på om det är lönt att odla lite Pistia - de tar ju för Sören 25 spänn för EN fet Pistia i ett vattenglas... periodvis har jag kastat massor av dem, och fått dem till hyfsad size även i akvarium (15 cm diameter).

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1832

              #7
              Ikeas vattenväxter är lite gott och blandat. Där finns växter som tex bacopa, hygrophilia och cryptocoryne. Dock så är det som Patrik säger att de sällan klarar sig i akvarium. Jag tror att det beror på dålig och för lång lagring, patrik tror på att det beror på att de är hårt dragna. Vilket som är sant spelar egentligen ingen roll. I zoobutiken får man en dubbelt så stor växt för runt 35 kr, och då klarar de sig alltid om man inte själv gör något fel. Att handla vattenväxter av ikea lönar sig med andra ord inte.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • tseppae
                Användare
                • March 2005
                • 104

                #8
                fredskallan går bra ett tag i ett akvarium cirka 1-2 månader. hade litte dåligt med pengar när jag inrede 500 litaren så jag la i fredskallan sen tog jag upp den när jag hade köpt riktiga växter å plantera den på nytt i kruka.

                Kommentar

                Arbetssätt...