Fångstresa till Uruguay

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Felipe
    Användare
    • April 2002
    • 327

    #16
    Kalle-Maja;
    Basta perioden att aka ar mellan oktober och april...visst blir det billigare om man ar fler, men skillnaden ar inte sa stor.
    Felipe

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

      #17
      Felipe: Men det är ju roligt om man är ett litet gäng

      Det som skulle vara skoj med en sådan här resa vore att ta fisk från endast en flod och släppa ner i ett akvarie, några tetror, l-mal och gymnogeophagus. Det hade krossat alla former av biotop-tankar som finns, du fårngar all fisk själv + att du vet exakt vilket ställe du fångat all fisken på. Sen kan man ju alltid försöka få med eventuella vattenväxter och evetnuellt annat rioligt som kan finnas på plats. Det är vad jag kallar att ha en bit av naturen i sitt hem!
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Helenai
        Användare
        • October 2004
        • 269

        #18
        Jo, visst gör det. Att leta efter arternas hemmavatten i fishbase är ju inte lika spännande.

        Lycka till och ha det så roligt!!
        Varde ljus... och det vart mörker.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

        Kommentar

        • figge
          Användare
          • July 2004
          • 112

          #19
          Fjärilscikliden, det är ju det ultimata. Felipe har redan tänkt på det då vi kommer förvara fiskarna i flera olika akvarium.
          Sen är det upp till mej och jag har inte bestämt mej än, det krävs några akvarium hemma om man skall göra som du säger, man vill ju inte missa någon fisk från någon annan region. Men jag har precis börjat sälja fiskarna i mitt 640l akvarie, där skall såklart bara Uruguay fiskar gå! Sen har jag ett 250l med Gheophagus tapajos orange head yngel som jag hoppas få sålt innan jag sticker. Då kan det bli möjligt Eller om man köper ett till 720l men det var inte min sambo så sugen på hehe. Jag tror "planen" kommer växa fram så småning om, planeringen är halva resan.

          Kommentar

          • Felipe
            Användare
            • April 2002
            • 327

            #20
            I sa fall tror jag att Fredrik far mycket att tanka pa..det blir svart att valja vilka arter (biotop/habitat) man satsar pa, om man nu inte satsar pa ett "biotop/habitat" och en (eller fler) blandat.
            Erfarenheten efter alla som har varit har nere sager att det ar nastan omojligt att valja ut vilka arter man ska behalla.
            Sedan far man tanka pa att hur man an gor,blir det svart om akvariet inte ar tillrackligt stor att man da kan erbjuda olika habitat i ett och samma, exempel;
            Arroyo Yerbalito; dar flodens botten endast bestar av sten fangas G.labiatus,C.punctata,G.sp.cf."rhabdotus",etc....e fter ett antal meter tar stenarna slut och da ar det fin sand, fortfarande samma flod....men da finns det inga G.labiatus,C.punctata,etc kvar och G.Gymnogenys,Cichlasoma sp., G.cf.meridionalis,Crenicichla lepidota,etc dyker upp.
            En annan exempel;
            Arroyo Alferez;
            botten av sand och trots detta fangas labiatus,gymnogenys och andra pa samma stalle..
            Darfor galler det att studera olika vattendrag valdigt nogga da den gamla regeln (enligt dagens litteratur) att en del arter "endast" finns pa vissa habitat... inte alltid stammer med verligheten.
            Visst kan man da tanka; "Skit samma vilka G.labiatus,G.rhabdotus,G.gymnogenys,G.australis,et c det ar..." men man far inte glomma att skillnaden kan vara stort fran population till population + att med storsta sannolikheten ror det sig om nya arter som "liknar" varandra.
            Sa..antingen forsoker man med ett "habitatakvarie" + 1 (eller fler) till med blandat, eller gor man som jag gor hemma; blandar inte arter fran olika regioner (Ex;G.blazanii+G.labiatus eller G.rhabdotus+G.australis) som inte finns inom samma flodsystem, och nojer mig med att ha ett "Basin-akvarie", dar arterna kanske inte fangades pa samma plats men delar anda samma vattendrag eller flodsystem.
            (langt ifran det ratta for dem som satsar pa habitatakvarie....men fan mycket lattare...hahahaha).
            Men aterigen till grunden; oavsett vad man valjer, visst ar det en stor skillnad om man kan fanga sin egen fisk + kan studera hur det ser ut dar dem lever , kolla vilka andra arter som delar habitat och kanske nagon sten eller vaxt kan plockas med.
            Felipe

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #21
              Mm, jag har också lurat på det där med habitat/biotop. Beroende på regnperiod, lågt/högt vattenstånd och allt som Felipe räknar upp så vet jag inte längre om jag godkänner ett biotopkar/habitatkar med mer än en art... trixigt.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • June 2004
                • 1582

                #22
                Eftersom jag är sportfiskare vet jag hur svårt det kan vara och fånga en speciell fisk så hoppas du är förberedd, det vore ju tråkigt o inte få med sig någon fisk men du kanske har bomsäkra fångstmetoder?

                Mvh/ BB

                Kommentar

                • Felipe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 327

                  #23
                  BB;
                  oj...hur ska man svara pa det utan att lata for ego/sjalvgod/pedant???
                  Som exempel kan jag ta forsta fangstresa med en grupp pa 5 amerikanare som inte verkar gora annat an att aka runt pa fangstresor (sa later det for mig om folk aker 3 ganger om aret till olika lander i varlden...).
                  Naja...bara en stund efter att ha hamtat dem pa flygplatsen tog dem upp nagon sorts onskelista pa 12 cilidarter som skulle fangas under deras 8 dagars resa i Uruguay....(krav??).
                  Sjunde dagen pa kvallen hade vi fangat 15 arter...
                  Amerikanarna atervande aret darpa, men ingen kravlista den gangen..
                  Folk som kanner mig val vet att jag kan ha manga fel....men langt ifran ego/sjalvgod/pedant....anledningen att en san resa kan erbjuda sa pass manga arter har inte sa mycket med mig att gora....utan att det verkligen ar sa att det finns sa pass manga arter av ciklider i Uruguay + sociala/kulturella skall och ett geografiskt lage som tillsamans gor att man kan komma overallt utan nagra som helst storre hinder (storre hinder = privatmark, och da galler det att ha kontakter, inget annat hjalper).
                  Visst...man kan ocksa tycka att 30-35 ciklidarter inte ar sa pass manga (ur sydamerikansk perspektiv)...men jag undrar hur detta antal blir om man nu jamfor med landets yta??
                  Oj...som vanligt gick jag ifran amnet....."bomsakra" metoder?;
                  Kastnat och dranot for gymnos,cichlasomor,en del crenicichlor,tetror,annat
                  Spo for andra sorters Crenicichlor
                  Hav for loricaridae
                  (skillnaden med sportfiske ar ju den att vi vantar inte pa fisken....vi gar in i vattnet och fangar den .
                  Felipe

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • June 2004
                    • 1582

                    #24
                    Ok, om det är så mkt fisk är det inga problem.

                    Lycka till.

                    Kommentar

                    • Felipe
                      Användare
                      • April 2002
                      • 327

                      #25
                      Arligt talat; jag tror knappt att Fredriks problem blir att hitta arterna han vill....snarast kunna valja vilka han tar med sig hem.
                      Varsta tankbara exempel; ar 2001 da oversvamningen var sa hemsk stor att vi fick fanga ciklider ute pa vagarna....kandes ratt sa konstigt att dra not pa asfalt...[V]
                      Men det viktiga om man nu aker till sodra Sydamerika (Argentina, Uruguay eller Rio Grande do Sul i Brasilien) ar att utesluta resan under vinterhalvaret....da ar det manga som undrar var alla ciklider tar vagen..(sakert i det mest djupa dar inga fangstmetoder hjalper).
                      Nej...vill man vara 100% ska man valja att aka mellan oktober och april, det ar da alla soker sig till grunden (mellan 0,50m. till 2m. beroende pa vattendrag och fiskarnas storlek).
                      Till slut maste man ju tanka pa nagot av det viktigaste och en stor skillnad mellan fangst for privatsyfte eller fangst for export; det ar langt ifran samma krav/press att lyckas fanga 15-20 exemplar av varje art an att "vara tvungen" att lyckas fanga 60-70 st.
                      Felipe

                      Kommentar

                      • Kalle-El
                        Användare
                        • August 2005
                        • 255

                        #26
                        Detta är säkert en väldigt korkad fråga, men denna resa(or) som ni diskuterar här är de organiserade av någon arrangör eller är det helt på egen hand?

                        Om de är organiserade har de i sådana fall resor till olika ställen i t ex SA och om så är fallet kombineras resorna med "utflykter" till historiska sevärdheter oxkså?

                        Bara lite nyfiken...

                        Kommentar

                        • Felipe
                          Användare
                          • April 2002
                          • 327

                          #27
                          Hej Kalle!
                          Det ar jag som arrangorar resorna till Uruguay.
                          Anledningen att det inte ror andra lander i Sydamerika beror pa att vi vill helst halla detta pa en annan niva och inte som nagon sorts "resebyra".....plus att det kan vara ratt sa kansligt att behova blanda in andra guider som vi inte kanner 100%.
                          Men visst har vi tagit emot folk som har kommit ner till oss pa nagon av vara resor och sedan pa egen hand akt vidare till Argentina, Paraguay eller Brasilien.
                          Visst kan man gora annat an fanga fisk....vi later alltid gruppen eller personen bestamma...vill man fanga fisk varenda dag sa ar det Ok., och vill man mixa fangst med annat sa gar det ocksa...egentligen arrangorar vi inte enbart fangstresor, utan har ocksa tagit emot folk som aker hit for faglar, reptiler, vaxter, etc,etc.

                          Ha det bra!
                          Felipe
                          Felipe

                          Kommentar

                          • figge
                            Användare
                            • July 2004
                            • 112

                            #28
                            Tillbaka i Sverige nu efter resan, det har varit ett fantastiskt äventyr!
                            Det blev en ovanligt lång fikarast på jobbet imorse på 2 timmar då jag berättade om resan

                            Nu tänker jag inte berätta för mycket här utan jag skall försöka skriva ner något istället och hoppas att det blir bra. Men jag kan säga att vi fångade otroligt mycket fisk och att alla fiskarna jag tog hem överlevde transporten.

                            mvh
                            Fredrik

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

                              #29
                              wow! ser framemot bilder på resan och fiskarna och en reseberättelse snarast
                              fish r friend

                              Kommentar

                              • Lundensis
                                Användare
                                • March 2004
                                • 2262

                                #30
                                Felipe: Du skrev att ni använde kastnät och dranot/dranät?? Har ni provat med mörtstugor?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...