Fångstresa till Uruguay

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • figge
    Användare
    • July 2004
    • 112

    Fångstresa till Uruguay

    Hej vänner, nu börjar äventyret
    Flygbiljetterna är köpta, datumet är bestämt, nu återstår en lååång väntan tills den 18 November då det bär iväg till Felipe ( http://www.aqvaterra.com/ ) i Uruguay för fångst av ciklider, malar, tetor, växter m.m.

    Resplanen ser ut så här:

    Dag 1) Ankomst till Montevideos flygplan
    Inkvartering i min "Cabana" är jag inte helt slut efter flygresan så åker vi och fångar Gymnogeophagus cf. "Sarandi", Crenicichla scottii, "Cichlasoma" facetum,etc.

    Dag 2) På morgonen åker vi mot Centurion, vid Yaguaron floden i regionen Cerro Largo ( 450 klm. från Salinas ).
    Vi är framme runt 12.00, äter och har resten av dagen för fångst/annat.
    I Centurion fångar vi; G.labiatus "Blue Yerbal", G.gymnogenys , G.cf.rhabdotus "Rincon", Crenicichla punctata, Crenicichla lepidota, etc.

    Dag 3) Centurion

    Dag 4) Centurion

    Dag 5) På morgonen kör vi mot Valentines (region Treinta y Tres), 180 klm. från Centurion, men vi stannar i Cerro Largos huvustad Melo för att fånga G.gymnogenys "Quilero" och andra ciklider,tetror,etc.
    Framme i Valentines sent på e.m.
    I Valentines kommer vi att bo i "Estancia" (gammalt lantstalle med boskapsuppfödning som första syfte).
    I Valentines fångar vi bland annat; G.gymnogenys , G.labiatus, Crenicichla cf. punctata, "Cichlasoma" sp., Gymnogeophagus sp. "Blue Neon",etc
    Vi kommer även rida en del.
    Dag 6) Valentines

    Dag 7) Efter maten kör vi mot Salinas framme sent på kvällen

    Dag Salinas (tar hand om fangsten m.m)

    Dag 9) På morgonen kör vi mot Velazquez i regionen Rocha, 250 klm., men stannar for fångst vid "Alferez", vattendrag som gränsar Rocha och Maldonado och där vi fångar vi andra sorter av G.gymnogenys och G.labiatus, framme i Velazquez på e.m (campar vid vattendrag "India muerta", G.gymnogenys, G.rhabdotus,etc)

    Dag 10) Velazquez , kör mot Salinas på e.m, framme på kvällen

    Dag 11) Salinas pa f.m, pa e.m kör vi 6 mil mot "Paso Pache" vid Santa Lucia floden i regionen Canelones (andra arter av ciklider; gymnogenys, cf.meridionalis, Cichlasoma scitulum, Crenicichlor)

    Dag 12) extra dag, huvudstaden, fixa tillstånd, vetrinärbesikting av fiskarna for export

    Dag 13) hemresa till Göteborg med en massa fina fiskar

    Jag kommer ladda batterierna både till DV kameran och digital kameran så kanske blir det en artikel med bilder i ciklidbladet nu när man har blivit medlem

    Jag startade en tråd för ett tag sen om resekamrat under övrigt men jag har ej fått kontakt med moderaterna då jag ville att de skulle flytta tråden till sydamerika så jag startar en ny tråd nu.

    Är det någon som har lust att hänga med på den här turen? Jag är säker på att det kommer bli otroligt kul och ett minne för livet! Tänk själv att komma hem till sverige med dina egna fiskar som du själv har fångat och som nästan ingen annan har
    Pris, flyget T/R kostar ca 8400:-
    Och priset där nere (all inkl) blir runt 1000-1500$ beroende på antal personer
    Frågor, kommentarer?
    Ha det gött
    mvh
    Fredrik
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #2
    wow, fan va gött! Har inte plats för nån fisk så resan skulle bara bli naturupplevelse för mig, så jag hopar det nog. Men jag hoppas att en dag kunna göra samma grej som du gör nu. Sen ere lite för begränsat utbud av fisk för mig, dock ligger "blue yerbalito", balzanii "salto", C. spp. "Red Ceibal" och C. misioneira "Salto" högt på önskelistan och en grej jag vill göra nån dag är att befolka ett rejält kar med dessa arter som jag lyckats fånga själv

    Felippe, vilka arter av andra fiskar kan man få tag på? tänker tetror, malar och gobideer och andra oddballs som kan tänkas finnas i samma vattendrag.
    fish r friend

    Kommentar

    • cremedaz
      Användare
      • December 2003
      • 144

      #3
      figge: Du har en härlig resa att se fram emot, jag är själv intresserad av att någon gång göra en sån resa du ska iväg på nu, men nu i november blir det Indien istället.
      Det vore kul om du kunde ta lite bilder på naturen kring de områden där man kan finna C.facetum.

      Mvh Erik
      Min zoon.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=461928

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

        #4
        Låter fantasiskt trevligt. Glöm inte att göra en artikel till Ciklidbladet om din resa!
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Felipe
          Användare
          • April 2002
          • 327

          #5
          Hej Daniel!
          Det dar med namn pa arter ar valdigt svart....jag vet att jag har "tjatat och tjatat" med detta....men jag kan ju inte saga annat an att det mesta ar oklart...
          Visst finns det ett par bocker (utskrifter) fran Jordbruksverket dar man har en lista pa alla arter (marin inkluderat) men det ar tyvarr manga som inte stammer.
          Under alla dessa ar i Uruguay har jag sant en hel del material till "kunniga" som instammer med att mycket ar nytt och/eller inte stammer med vad som star i litteraturen...
          Sist var det en insamlingsresa vi gjorde med Luiz Malabarba (brasiliansk ictiolog , arbetar med tetror och gymnos) och 2 av hans studenter ( 1 for tetror och 1 for loricaridae ), tanken med resan var att jamfora nordliga Uruguay med sydliga Brasilien da Malabarba haller pa att avsluta ett arbete med 6 nya beskrivningar for gymnos fran Brasilien och nagra arter tetror.
          Han trodde att arterna fran norra Uruguay skulle vara samma fran sodra Brasilien....men det visade sig vara ratt till bara 50%, visst fangade vi samma arter, men ocksa en del andra som inte fanns i sodra Brasilien......det hela slutade att vi fangade en hel del nytt,och inte bara inom ciklider utan ocksa inom tetror och malar.
          Att det fanns sa pass manga nya arter verkade vara nytt for brasilianarna....men knappast for Kullander som har varit har ett par ganger sedan 1997.
          Sa....namn pa andra arter???.....jag kan ge dig en del "sakra" namn pa ratt sa roliga arter; Pseudocorynopoma doriae, Hyphesobrycon uruguayensis, Hyphesobrycon meridionalis,Hyphesobrycon melanopleura, Aphiocarax sp., Serrasalmus spilopleura, Oligosarcus,Cynopotamus, Astyanax, Diapoma, Odonthestes, Hoplias (2-3 arter), Ciphocarax, Leporinus, Achirus, Jennynsia lineata/multidentata/anca, Characidium.....Pseudoplatystoma, Sorubim lima, Microglanis, Zungaro, Rhamdia, Pimelodus, och en massa loricaridae.
          Begransat utbud tror jag ej det blir...men tyvarr sa vet man for lite om vara arter och darfor tror manga att utbudet ar for litet....men jag kan lova dig att alla som kommer ner hit stalls infor samma problem till slut; vilka ska man ta med sig och vilka ska man lata vara??....och fragan stalls aldrig infor sista dagen utan oftast efter tredje eller fjarde fangstdagen....jag haller med Micke; det ska bli kul om Fredrik skriver en artikel i C.B. om hans resa ner hit...roligt med andra asikter an mina egna.
          (skulle i sa fall vara forsta svensken som skriver om Uruguay??...andra artiklar finns i Danmark, Italien, Belgien, Frankrike och USA, den sista av Stan Sung i "Tropical Fish, 2004")

          Ha det!
          Felipe

          Kommentar

          • Felipe
            Användare
            • April 2002
            • 327

            #6
            Oj...forra inlagg blev lite val lang...SORRY!
            Men en viktig sak angaende arterna som Fredrik namner och dels har att gora med Daniels asikt; manga arter gar under samma namn trots att det ror sig om olika...man misstanker att det finns 14-16 olika gymnos, 4-5 olika "cichlasomor", 1 apisto och 9-11 Crenicichlor.
            Nasta vecka ar vi klara med var nya hemsida dar vi kommer att lagga upp fler bilder (runt 190 bilder)...jag aterkommer med det sa fort den ar uppe.
            Felipe

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              I MAF har vi i vart fall fått föredrag om resor till Uruguay (av Kristian A). Trodde bestämt han skulle skriva något också, men jag får påminna honom om det. Skadar ju inte med fler skriverier!! Av det jag hört av Kristian så kommer du att få en kanontur, figge!! I mina kar finns i vart fall stor andmat och Salvinia som bägge är "direktimporterade" av Kristian.

              Res så bra!!

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • January 2003
                • 2437

                #8
                Felippe, tack för ett uttömmande svar! Nån gång syns vi i uruguay hoppas jag
                fish r friend

                Kommentar

                • Tonny Brandt Andersen

                  #9
                  Der venter dig en fantastisk oplevelse. Uruguay er så meget anderledes end det nordlige Sydamerika. Det er et helt andet landskab end de store regnskove i Amazonas. Du kan glæde dig til Felipe's rundvisning. Han kender stederne og fiskene. Ja, også de andre dyr. Jeg var afsted sammen med Felipe i 1996. Det er en oplevelse jeg aldrig glemmer, og jeg håber at besøge Felipe igen. Jeg var for eksempel ude og ride på hest for kun anden gang i mit liv.

                  Kommentar

                  • Ola Sjödin
                    Användare
                    • August 2003
                    • 514

                    #10
                    Figge: Det låter som den optimala resan! Jag skulle gärna följa med men för min del får det bli en annan gång. Jag har precis fått upp ögonen för Uruguayfisk och när man läser Felipes lista över arter som det är möjligt att ramla över så motsvarar det mer än väl mina krav på vad man kan önska. Hoplias, Sorubim lima, Pimelodus mm.+ alla gymnos och Chichlasomor...
                    Förra året var jag på Borneo och fick uppleva att stå med håven i bäckar och fånga fisk som jag bara läst om tidigare. Det är en upplevelse man inte glömmer i första taget! Bland annat en drygt 10 cm stor Gastromyzon - helt klart en kandidat till titeln världens tuffaste firre.
                    Om du får med dig fisk hem som leker eller du får uddafiskar över senare så kommer du inte att ha några problem att avyttra dem skulle jag tro.
                    Jag unstämmer helt med Erik och Micke. Ta bilder! Skriv en artikel när du kommit hem.

                    Kommentar

                    • figge
                      Användare
                      • July 2004
                      • 112

                      #11
                      Tack för svaren, jag skall självklart ta en massa kort och dela med mej. Kul att få så possetiv respons både av folk som vill åka och folk som har varit där, det känns bara roligare och roligare.

                      Tonny, jag läste för ett tag sen artikeln som Felipe skrev om eran resa 96 och det var då fröt började gro, detta vill jag också göra! Jag älskar att resa och kan man kombinera sina båda hobbys så kan det inte bli bättre.
                      Och jag har aldrig ridit förut, det skall bli ett äventyr för mej också

                      Allt detta ingår förresten i all inkl om någon undrar:
                      " 1) All transport inom landet
                      2) All bostad var vi an befinner oss
                      3) All mat (man ater mycket och bra) + alkoholfria dryck
                      4) Plats for hallning av fangade fiskar (karantan)
                      5) Exporttillstand
                      6) Fangstillstand
                      7) Intrade for fangst pa privatmarker
                      Guide
                      9) Info om ciklidarterna som fangas
                      10) Fangstmaterial
                      11) 1 box med fisk "

                      Kommentar

                      • Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av figge

                        Tack för svaren, jag skall självklart ta en massa kort och dela med mej.
                        Bästa sättet att dela med sig av sina upplevelser är genom en artikel i Ciklidbladet...
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                        Kommentar

                        • Felipe
                          Användare
                          • April 2002
                          • 327

                          #13
                          Hej pa er!
                          Det ar manga, under alla dessa ar, som undrat varfor ridning ingar i vara fangstresor (hast+fisk=??)
                          Svaret er enkelt; vill man uppleva naturen och kunna komma at en del platser...sa ar till hast en kanon alternativ (och oftast det enda mojliga).
                          Dessutom ar detta det basta sattet att kunna se en hel del andra djur, da dessa ar vana att se hast+manniska dagligen (hasten ar Uruguays forsta och viktigaste arbetsredskap ute pa landsbyggden tillsammans med valhunden).
                          Detta betyder inte att vi rider varje dag under en fangstresa...men jag tycker att minst 1 gang ska detta fa upplevas!
                          Felipe

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2533

                            #14
                            Det här va ju inte riktigt bra.....jag vill ju också åka med Men jag har inte råd

                            jag måste spara ihopa till en resa, om något/några år, då ska jag också iväg!
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • Kalle-Maja
                              Användare
                              • December 2004
                              • 1324

                              #15
                              E re nå´n som vill göra det här eller liknande senare så hakar jag. Säg till minst sex månader innan. Annars blir det Peru.

                              Det är ju den här vinkeln som jag saknat i min tillämpning av ichtyologin. Verkar ju lagom kul att dyka i en sumpig flod efter altums jämfört med klarvatten, mbunas och andra mellanafrikanska piggheter. Kan man tycka...

                              Men att planera, fånga(fiska!) och transportera hem fiskar som man både längtat och förundrats över är ju vida överlägset det mesta.

                              Påminner mig om en diskussion om VF på förut tidigare i år. VF är coolt!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...