Köp av VF fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • arnold 10
    Användare
    • July 2005
    • 31

    Köp av VF fiskar

    Hej! Har funderat på att köpa VF malawisa, det är första gången. Har några frågor om det. Kan man släppa ner dom VF tillsammans med mina andra fiskar medetsamma eller ska dom gå i ett eget akvarium först? Man har hört att dom är känsligare mot sjukdommar är det fel eller?
    Kan man se på fiskarna om dom är VF eller inte? Får man något bevis att dom är VF eller man får lita på säljaren? Dom kostar ju en hel del. Är det något annat man bör tänka på?
  • ryghar
    Användare
    • October 2002
    • 215

    #2
    Hej! Nu har inte jag mycket erfarenhet av VF men vad jag har hört och läst så är väl problemet att VF och dina vanliga fiskar har olika bakterier/parasiter med mera och kan då smitta varandra. Det är antagligen bra att låta VF fiskarna gå i karrantän ett tag med salt i vattnet för att ta bort eventuella svampar/parasiter.

    Det finns inget bevis på att fisken du köper är VF så du får helt enkelt lita på köparen.
    Janne
    Min Zoon

    Kommentar

    • Kid
      Användare
      • March 2004
      • 256

      #3
      Om jag inte minns fel så har vissa affärer bevis från fångsplatsen för sina VF.

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Man kan väl säga så att VF ofta bär med sig en del skumma grejer som gör att andra fiskar kan bli sjuka. Det har hänt mig iallafall. Så kan du ha dem i karantän är det ju bra, men de flesta stoppar nog i dem direkt. Du får ju ytterligare ett stressmoment när du flyttar omkring dem.

        Affärer kan visa upp vilka bevis de vill, det har iofs inte jag varit med om, men seiösa affärer lurar ju inte folk. Skulle det komma ut skulle ju det underminera hela butikens rykte. Jag skulle ju inte köpa VF i en mindre okänd butik, men av lite större, kända namn, typ Nol eller Lerum (Ciklidhuset) skulle jag ju aldrig tveka.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

          #5
          på vissa populära arter kan man definitivt se skillnad på vf och odlade då de odlade uppvisar annorlunda form även färgen kan vara av dålig kvalite,det här gäller som sagt inte alla arter men det är tyvärr ett ganska vanligt problem.
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #6
            Färger håller jag inte med om.. En odlad fisk kan i många fall vara snyggare i färgerna än en VF. Tänk på att en F1 ju har 100% rena gener (om inte de två VF råkar vara släkt), men då hade ju även deras yngel, om födda i naturen, i princip varit F1. Vissa VF som köps är säkert redan inavel eftersom många arter lever i så små samhällen på begränsad plats. Jag har exempelvis 2 maingano VF, som inte alls är så fina som många odlare jag sett. Brutna linjer etc.

            Formen däremot anser jag bara kan bli sämre i akvarium, eftersom det ju är vildformen som är den man utgår från. Färgerna däremot kan bli bättre. Då menar jag väl kanske inte ännu bättre än den bästa VF-individen, utan att man stabilt kan göra så att de blir som de som har bäst färger i naturen. Naturen producerar ju långt ifrån alltid perfeka individer. Kolla bara på min avatarbild till vänster. Hahaha [:0]

            Jag måste säga att jag i många fall anser att de odlade är finare, men det varierar mycket. Däremot att beteendet skulle vara annorlunda håller jag delvis med om, men det lär ju inte bero på gener, utan helt enkelt på att de är uppvuxna i akvarium och inte i det vilda. Tar du et VF yngel (1cm) och föder upp i ett akvarium kommer den ha annorlunda beteende än en VF som fångats som vuxen och satts i akvarium.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • December 2004
              • 3060

              #7
              ta en populär art som M.Auratus som exempel så är dels formen på odlade annorlunda-kroppen och speciellt huvudet är mera avlångt på de odlade inte alls den "ursprungliga" runda nästan avtrubbade nos och kompakta form som de vf har även färgen är ofta sämre-mera smutsgul till skillnad mot den vf gyllengula färgen även lystern saknas ofta på de odlade.Däremot har jag sett mycket vackra odlade Ps.Chewere och M.Maingano! lite märkligt!? kanske odlas de gamla arterna mer oseriöst!? och att det är för litet utbud av vf i de odlade formerna
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • arnold 10
                Användare
                • July 2005
                • 31

                #8
                Tack för alla svar. Jag får se om det blir något köp. Priset är ju ganska högt och ofta säljs dom bara parvis,mbunas ska man väl helst ha flera honor så hon inte blir ihjäl jagad. Om en VF leker med en odlad vad blir yngeln då? F1????????

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

                  #9
                  Fråga hur länga dom gått i karantän i affären endel affärer säljer inte fisken förens den har gått i karatän ett tag och tycker att det är okej att släppa ner dom direkt i det karet man har tänkt att ha dom i.

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

                    #10
                    Då VF+F1 blir F1,5
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Belgarath
                      Användare
                      • February 2005
                      • 584

                      #11
                      Ehehehehe Zaphi, den va la go !!

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #12
                        Jag är helt övertygad om att en del "standardarter" odlas lite slentrianmässigt. Många firrar "degenereras" ju också i färg efter ett antal generationer. Har inte funderat närmare på auratus, men den är ju en klassiker så det skulle inte förvåna mig. Andra finfina exempel på färgdegenerering är blå danio, Melanotania praecox, Praktbarb samt många andra barber. Spanar man på (kassa) fotografier i äldre akvarieböcker har dessa firrar en lyster som klar övertrumfar det mesta man ser i butikerna - trots dåliga foton!! Praktbarben har jag dessutom sett hålld och odlad utomhus i damm - DE firrarna var det färg på!!

                        Annars är jag helt enig i att just F1r verkar få bra färger. O. furcifer/foai är bra exempel på det.

                        När det gäller artbeskrivningar, identifikation och kroppsform har jag hört att Kullander ("Apisto och ciklidforskare") inte ens vill kika på VF-firrar som hållts ett tag i akvarierna. Foder med mera påverkar tydligen såpass mycket under akvarieförhållanden att det inte är lönt. Men det är bara vad jag hört - vet inte om det är sant.

                        Well. Spårade ur lite, då frågan handlade om VF - har köpt VF (Tanganyika) från välkänd och bra akvariebutik, och har aldrig haft några problem med dem. Däremot har jag både hört och sett andra som köpt VF och fått med olika sjukdomar in i akvarierna. Mitt tips är enten att du köper VF och håller dem i ett kar för sig själva i karantän under ett bra tag eller att du satsar på F1r från någon känd odlare.

                        Hilsen,

                        P

                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...