Räkmix vs. pellets/flingfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #46
    Varfor detta snack om tillvaxt? Akvariefiskar ar for feta. Generellt satt sa ar maten for bra, sarskilt for fet. Det finns en festlig artikel om detta i julinumret av Cichlidae (BKAs tidning). Kan skriva ett litet referat nagon dag.

    Pa jobbet klarar sig mbunas utmarkt pa flytande koipellets. Dessa ar for "mesiga" for viktorior som gar ner sig, men mbumorna blir forvuxna med tiden anda. Viktorior maste fa granulat och flingfargfoder for att likna nagot och de blir definitivt mycket battre av rakmixtillsats i dieten.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

      #47
      Lundensis: Jo jag förstår vad du menar jag ville bara förtydliga att det är rätt viktigt att se över andelen grönt i räkmixen om man har köttätare. En rovfisk som främst livnär sig på fisk men kanske då äter kräftdjur och insekter också bör ju inte ha samma typ av föda som en allätare, jag gissar nu bara men andelen grönt kanske bara ska vara någon enstaka procent för rovfisken medan den kanske ska vara 20% eller ännu mer för allätaren.

      På en del så låter det som de kör på samma recept till all fisk, det tror jag är helt galet, så enkelt är det inte att skapa ett korrekt ersättningsfoder till den föda fiskarna äter i det vilda. Själv törs jag inte ens köra enbart med fisk, räkor och pellets till mina rovfiskar. Anledningen att jag kör med levande fisk är inte bara för att jag gillar att se rovfiskarna jaga och visa upp sina naturliga beteenden utan jag tänker mig helt enkelt att maginnehållet i en fisk, kanske även huvudet, levern osv, är viktigt för rovfisken. Näringsmässigt.
      Nu i sommar funderade jag på att använda renset från abborre som föda, skära ner det i bitar och sedan frysa in och mata rovfiskarna i akvariet med. Men det kändes för grisigt... Fast det kanske hade varit bra. Näringsmässigt.

      Hur som helst, själv skulle jag vilja få reda på om man säkert vet att köttätare kan eller hinner smälta ner och ta upp näringen från söndermalda råvaror som ärtor och frukt. Som jag ser det så borde det vara knepigt med tanke på deras korta tarmar och hur svårsmälta växtfibrer är. Anledningen att man tillförde ärtor till räkmix för malawiciklider var väl främst för att göra födan mer fiberrik. Köttätare däremot ska väl egentligen ha en föda som är väldigt lättsmält och fattig på fibrer. Kanske det är bättre att krossa gröna pellets och blanda i räkmixen för köttätare än att mala ner grönsaker och frukt?
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Danne_mull
        Användare
        • November 2005
        • 60

        #48
        Lyfter en gammal tråd lite.: Jag kör ett malawikar med Auloncara, Golden och Melanochromis johanni. Jag matar enbart med räkmix och de äter bra och verkar må bra och gilla det. Dock har jag inte sedan jag startade karet med den besättningen lyckats få någon av arterna att leka. Kan den ensidiga kosten påverka leken?

        //Danne

        Kommentar

        • waros
          Användare
          • February 2004
          • 172

          #49
          Jag ger mina troffar JBL Novo Rift och Tropical Spirulina Super Forte. Mest för att den tidigare ägaren gett dom det och det verkar ju fungera. Hade tänkt ge dem räkmix men nu tycker jag det är väldans smidigt att slippa "slabba" mixen.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #50
            Danne_mull: Att variera foder mellan räkmix och pellets tycker jag är bra. Det räcker med att t ex ge pellets en dag i veckan och resten ges räkmix.

            P.s. Töm din mailbox på ciklid.se så får du mer mail...*S* Nu kunde jag inte svara pga att din mailbox är full. ;-)

            Kommentar

            • Danne_mull
              Användare
              • November 2005
              • 60

              #51
              Ursprungligen postat av Stefan Larsson
              Danne_mull: Att variera foder mellan räkmix och pellets tycker jag är bra. Det räcker med att t ex ge pellets en dag i veckan och resten ges räkmix.

              P.s. Töm din mailbox på ciklid.se så får du mer mail...*S* Nu kunde jag inte svara pga att din mailbox är full. ;-)

              Done! Vilken pellets rekommenderar du/ni?

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • June 2005
                • 1103

                #52
                Lyfter denna gammla tråd då det har varit mycket frågor om blötläggning förstoppningar m.m

                Själv gör jag egen räkmix 2 olika en för de större rovisarna som görs på Räkor vitfisk askorbinsyra och astaxanthin och en till Mina Mbuna där jag byter vitfisken mot ärtor. jag använder aldrig gellatin. Detta fungerar bra matar ca 3dagar i veckan med detta övriga dagar blir det pellets AN Exel och de blötlägger jag ej utan ger direkt bättre att ge i små omgångar så fiskarna inte vräker i sig bara.

                Matar även med Åleds frysta artemia mest till mina mbuna och mindre haplisar stora rovisar gillar det inte alls de får oxå ibland någon hel räka att tugga på.

                Mina Mbuna får oxå Tropical Malawi flingor som jag tycker är riktigt bra. ger det även till små yngel och ibland krossade AN pellets i pullverform då växer de fort.

                Bästa är nog som sagt att variera så magen får lite olika saker annars blir det nog lätt enformigt tänk själv o leva på t.ex Mc Donald´s hela livet.
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                Arbetssätt...