Räkmix vs. pellets/flingfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lazinko
    Användare
    • April 2004
    • 111

    #31
    Hmm, jag testade räkmix ett tag. men mina fiskar gillade inte det direkt.
    jag kör aquatic natures discusfoder som basfoder och artemia kanske nån gång i veckan. Jag har stort förtroende för aquatic nature.
    haft dessa fiskarna i över 1 år utan några problem med sjukdomar osv.
    har geophagus och flaggciklider..
    /dan

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

      #32
      Den största nackdelen med räkmix för mig är att det är svårt att se till att alla fiskar får i sig någorlunda lika mängder. Oftast så sticker ett par pigga fiskar fram och snor åt sig allt, och de som inte var på hugget får nöja sig med några smulor. Vräker man då i mer mat så slutar det med att "matvraken" tryckt i sig 3 portioner bara för att de mindre alerta ska få nog. I det avseendet är små sjunkande pellets perfekta. De sprider sig överallt i karet och alla fiskar har samma chans att roffa åt sig så mkt dom vill ha.

      Och när det gäller fiskar med lite tryck i käftarna så åker ju hälften ut genom gälarna vilket inte är så kul. Mina troffar vandes in med pellets för länge sedan av den anledningen och de har inte fått några abnormala former för det trots flera års matande.

      Deras meny är Aquatic Nature African Cichlid Basic small, varvat med Tropical Spirulina Super Forte. Är så nöjd med hur rent det blir i karet, och den smidiga matningen att jag förmodligen kommer mata alla afrikaner så hädanefter. Om de mår bättre av räkmix tänker jag inte ens försöka spekulera i. Mina tidigare Mbunas fick periodvis räkmix, och andra perioder pellets och jag märkte ingen som helst skillnad.

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

        #33
        Titta man på danskarna kör dom ju nästan bara pellts eller flakes.
        Personligen så tror jag att man ska variera kosten och matningen så att inget kan bli rutin för fisken.

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

          #34
          När man håller Tropheus så ska ju maten bli en rutin för dem. För stora förändringar i maten och de åker lätt på soten.

          Mvh
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

            #35
            JAg tror inte att man alltid kan relatera maten till soten det är lite för enkelt

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • March 2004
              • 2262

              #36
              citat:Lundensis: Vad ger bananer, kiwi, mango och avokado för extra tillskott (förutom det uppenbara) som gynnar räkmixens komposition?
              Vet ej, men om man drar en parallell med ny näringsforskning för människor kan man se att de som äter frukt och grönt har bättre blodvärden än de som inte äter frukt och grönt. Vad man dock INTE kan konstatera är vad det är för något i frukt och grönt som gör att man mår bättre. Man kan, med andra ord, inte att peka ut specifika ämnen och säga att de är hälsosamma för än det ena och än det andra. Det gör bara hälsokostaffärerna och de sk. forskningsresultat som de hänvisar till grundar sig allt som oftast på tvivelaktiga och små studier.
              En frukt kan innehålla 100-tals eller 1000-tals olika ämnen. Hur många av dessa som en fisk har nytta av vet jag inte, men jag kan konstatera att mina växer och mår bra av min räkmix. Det är mycket möjligt att det inte spelar någon roll att ha frukt och grönt i mixen, men jag gör det väl för att gardera mig. Jag är dock lite osäker på vad du menar med det uppenbara, men antar att du menar vitaminer och mineraler odyl.


              citat:Lundensis: Att de inte kostar multum kan ju iofs bero på att du gör 2 kg åt gången och en pelletstillverkare kanske gör 2 ton åt gången. Även om de inte använder så "fina" ingredienser, så har de ju iallafall genom dyra forskningsprojekt fått fram vad fodret skall innehålla så att det blir så bra som möjligt för fiskarna. Jag tror ju inte fiskarna mår bättre bara för att de äter rysk kaviar eller gåslever. Jag ser faktiskt inte något samband mellan priset och hur bra maten passar fiskarna.
              Trots att jag gör mycket mindre kvantiteter kostar mina 2 kg ungefär detsamma som t.ex. en burk Aquatic Nature (som jag tror räknas till en av de lite bättre fodersorterna). Det är mycket möjligt att en burk AN är drygare än 2 kg räkmix, men jag tror ändå att de bästa råvarorna blir människoföda och de sämre blir djurföda.
              Laxfoder är ju billigt (ca 50 kr/kg) torrfoder, men de fiskar som är tänkta att äta detta ska ju bli människoföda, dvs. fodret ska ge fisk av bra kvalitet till ett överkomligt pris. Varför är inte ciklidpellets lika billigt som laxfoder? Kan det handla om tillgång och efterfrågan? Vad jag förstår, så är laxfoder minst lika bra om inte bättre.

              Kommentar

              • Midas_Tom
                Användare
                • March 2005
                • 809

                #37
                jag tycker räkmix är ett bra foder mina frontoser älskar det tar in hela kakan och sen paff slår de ihop läpparna så det blir räkmixmoln i hela karet..=)

                //tom
                //tom

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #38
                  Lundensis:

                  citat:Jag är dock lite osäker på vad du menar med det uppenbara, men antar att du menar vitaminer och mineraler odyl.
                  Jag menade t ex vitaminer och mineraler, men även fruktsocker för energi. Det finns, som du skrev, många nyttiga ämnen i frukt men jag ställer mig frågande till nyttan med det i fiskmat. Om man t ex använder sig av flingfoder i räkmix samt tillskott av Astaxanthin så täcker man nog bra mycket av både vitaminer och mineraler.
                  Du kan visst ha rätt i det du skriver, men jag undrade bara om det var så att du hade studerat ingredienserna mer ingående och fann att vissa ämnen från en viss frukt är gynnsam för fiskar.

                  Bmwpower:

                  citat: JAg tror inte att man alltid kan relatera maten till soten det är lite för enkelt
                  Där håller jag med dig fullt ut. Det finns en massa faktorer som kan spela in i att fiskarna utvecklar bukvattenssot. Foder är en, visst...men även miljöbyte, stressfaktorer osv.
                  Troligen kan man dock i de flesta fallen se att foder har inverkan och när jag studerat mina fiskar som fått soten så tror jag inte att det är själva fodret som är boven utan mer att de fått för mycket...vilket gjort dom proppade...som i sin tur kan ge stressfaktor eller annan missgynnande effekt på magsäck och tarmar.
                  Om man tar t ex Tropheus så äter de nästan konstant...men de äter lättsmält och inte så robust som när de får räkmix. Jag tror helt enkelt att det är väldigt lätt att skapa en förstoppning eller bukvattenssot genom övermatning.

                  Kommentar

                  • Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

                    #39
                    citat:Jag menade t ex vitaminer och mineraler, men även fruktsocker för energi. Det finns, som du skrev, många nyttiga ämnen i frukt men jag ställer mig frågande till nyttan med det i fiskmat. Om man t ex använder sig av flingfoder i räkmix samt tillskott av Astaxanthin så täcker man nog bra mycket av både vitaminer och mineraler.
                    Du kan visst ha rätt i det du skriver, men jag undrade bara om det var så att du hade studerat ingredienserna mer ingående och fann att vissa ämnen från en viss frukt är gynnsam för fiskar.
                    Ja vitaminer, mineraler och fruktsocker borde det rimligtvis finns i tillräcklig mängd av i frukt, men några studier har jag inte gjort. Jag har inte observerat några negativa effekter som jag skulle kunna härleda till frukten och eftersom den utgör en så liten del av totalkostnaden så låter jag den vara kvar. Jag kan inte tänka mig att frukt ingår i en fisks diet, men om man bortser från frukten och laxfodret kanske man rent näringsmässigt kan jämföra räkmix med en bytesfisk och dess maginnehåll, bara det att räkmixen redan är färdigtuggad. En tanke bara.

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • February 2003
                      • 2533

                      #40
                      Jag matar för tillfället mina troffar endast med jbl novorift cichlidsticks. Sväller dem i 5 min först.

                      Zaphi skrev:
                      "Jag blötlägger aldrig mina pellets. Min teori är att om de sväller beror det på att de fylls med vätska, vätska som ju måste tas från fiskens mage, vilket borde neutralisera hur mycket som finns i magen."

                      Om de får i sig för mycket osvällda pellets, tror du inte att pelletsen drar å sig fukta från resten av de kringliggande organen och på så sätt torkar ut hela matsmältningsapparaten?

                      Efterom en jbl novorift cichlidstick sväller till ca 4 gångers storlek tror jag att fiskens organ inte mår så bra av att svälja ett gäng torra sådana. Jag matar alltid med svälld mat, även räkmixen tinar jag lite i ett glas vatten, den blir då lite lättare att sönderdela så att alla får var sin bit.

                      Jag matar dock mina ropheus endast med cichlidsticks för tillfället, dock får de ibland ett tillskott av mysis.

                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • Zaphi
                        NCS Medlem
                        • July 2002
                        • 5395

                        #41
                        citat:Ursprungligen skickat av Fjärilscikliden
                        Om de får i sig för mycket osvällda pellets, tror du inte att pelletsen drar å sig fukta från resten av de kringliggande organen och på så sätt torkar ut hela matsmältningsapparaten?
                        Ok att de får lite ont i maten, men detta tvivlar jag ju på... Jag känner mig själv rätt svullen iblan (haha) men jag tror ju inte mina organ torkar ut för det
                        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

                          #42
                          Njaa...jag tror att det kan vara ganska farligt för fisken. På samma princip att du inte tar i en fisk med torra händer för att den kan bli "bränd" när handen suger åt sig vattnet så kanske man borde vara försiktig så den inte blir "bränd" i magen av torra pellets?

                          Jag tror att det kan vara en stor faktor när det gäller problem med mystiska dödsfall i ens akvarie.



                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

                            #43
                            Om man blötlägger torrfoder så borde ju visst innerhåll försvinna från pelletsentill vattnet eller??

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

                              #44
                              citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

                              Jag kan inte tänka mig att frukt ingår i en fisks diet, men om man bortser från frukten och laxfodret kanske man rent näringsmässigt kan jämföra räkmix med en bytesfisk och dess maginnehåll, bara det att räkmixen redan är färdigtuggad. En tanke bara.
                              Jo det är nog en väldigt bra tanke, jag länkade till en bunt artiklar om näringslära inom akvaristiken för ett par månader sedan där de tog upp precis det där. Vet man att en rovfisk äter växtätare så bör en del av födan bestå av "grönt" foder. Detta är en nödvändighet som jag förstod det, rovfisken är i så fall van att få i sig en stor del av vitaminbehovet via bytesfiskens maginnehåll, den kan inte ta upp dessa vitaminer på något annat sätt.

                              Däremot så gissar jag att andelen grönt ska vara rejält liten med tanke på storleken på bytesfiskarnas magar.

                              Själv är jag dock skeptisk till att tillsätta grönt i räkmix i form av råvaror från växtriket till just rovfiskar, för allätare och växtätare funkar det säkert bra men jag tror det är bättre att köra med gröna pellets till rovfiskar, korta tarmar och svårsmälta växtfibrer låter som en dålig kombination. Men jag vet inte. Det kanske funkar det med.

                              Då det gäller fiskätarna så bör man ju däremot ta reda på om det ens är växtätare de livnär sig på, och hur stor procent av bytesfiskarna som är växtätare. Lever de på ett ställe där det är väldigt lite växtlighet så kanske man bara ska köra med någon enstaka procent grönt till deras föda, i vissa fall kanske man helt ska strunta i det gröna eftersom de bara livnär sig på andra köttätare.

                              Hur som helst, mina rovisar får omixad animalisk räkmix. Jag skär bara ner råvaror i form av fisk och räkor till bitar i lämpliga storlekar och slänger i, men kompletterar sedan med pellets av olika sorter och vanligt frysfoder och levande foder som säkert dämpar eventuella brister i matsedeln.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • Lundensis
                                Användare
                                • March 2004
                                • 2262

                                #45
                                citatå det gäller fiskätarna så bör man ju däremot ta reda på om det ens är växtätare de livnär sig på, och hur stor procent av bytesfiskarna som är växtätare. Lever de på ett ställe där det är väldigt lite växtlighet så kanske man bara ska köra med någon enstaka procent grönt till deras föda, i vissa fall kanske man helt ska strunta i det gröna eftersom de bara livnär sig på andra köttätare.
                                Renodlade fiskätare bland cikliderna är ganska ovanligt. Hos de flesta rovciklider (om inte alla) ingår även en betydande mängd insekter, kräftdjur mm i den dagliga dieten, vilka i sin tur livnär sig förutom på andra insekter (och småkryp) också på detritus och perifyton. Om det finns ont om växter så finns det å andra sidan iregel gott om alger för bytesdjuren. T.o.m. hos rovtetran Hoplias malabaricus består maginnehållet till ganska stor del av insekter, kräftdjur mm, iallafall enligt en doktorand i limnologi som jag känner.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...