Räkmix vs. pellets/flingfoder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mangan
    Användare
    • November 2003
    • 86

    #16
    Tycker räkmix funkar bäst, räkmix grumlar visserligen vattnet men efter en matning med pellets luktar det ju sur doja i karet så jag skulle tro att det belastar vattnet betydligt mer än räkmix.
    Körde bara pellets ett drygt år i ett mbuna kar, fiskarna växte ju så det knakade men fick en onaturlig kropps form tillslut, blev betydligt större än dom skulle bli och feta som bara dän.
    Mvh
    Mangan

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av Mangan


      Körde bara pellets ett drygt år i ett mbuna kar, fiskarna växte ju så det knakade men fick en onaturlig kropps form tillslut, blev betydligt större än dom skulle bli och feta som bara dän.
      Det låter ju inte som att huvudproblemet i fråga är fodret... snarare en maglad eller missräknande husse =) Man kan få broilers i princip med allt foder om man ger abnorma mängder. Personligen så slutade jag med räkmix efter att ha provat det under ett år, för mig fungerade det inte alls bra utan jag gick tillbaka till foder sammansatt av folk som har forskat lite i det dvs inte bara gått på hur det känns eller verkar... som man gärna gör som hempulare =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • April 2003
        • 1888

        #18
        Hos mig är räkmix främst mat för malarna. Det som går mest är artemia, svarta o vita mygglarver och AN cichlid excel.

        Mvh Jari

        Kommentar

        • Lundensis
          Användare
          • March 2004
          • 2262

          #19
          1 kg räkor
          400 g Alaskan Pollock
          5 råa ägg
          3 dl laxfoderpulver (med hög fetthalt)
          2 bananer
          2 kiwi
          2 avokado
          1 mango
          1 pkt groddar
          1 kg gröna ärtor
          3 msk rapsolja

          Summa: 100-150 kr

          Jättebra räkmix som skitar ner som bara den, men ger mycket bra tillväxt. Har mer eller mindre aldrig några sjukdomar.
          Aldrig i livet att de använder så fina ingredienser för tillverkning av pellets eller flingor, då hade det kostat betydligt mer.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #20
            Lundensis: Vad ger bananer, kiwi, mango och avokado för extra tillskott (förutom det uppenbara) som gynnar räkmixens komposition?

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #21
              Lundensis: Att de inte kostar multum kan ju iofs bero på att du gör 2 kg åt gången och en pelletstillverkare kanske gör 2 ton åt gången.

              Även om de inte använder så "fina" ingredienser, så har de ju iallafall genom dyra forskningsprojekt fått fram vad fodret skall innehålla så att det blir så bra som möjligt för fiskarna. Jag tror ju inte fiskarna mår bättre bara för att de äter rysk kaviar eller gåslever. Jag ser faktiskt inte något samband mellan priset och hur bra maten passar fiskarna.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • davide
                Användare
                • December 2003
                • 335

                #22
                För mig är det ganska solklart att Torrfoder ger bättre tillväxt än räkmix. Många torrfoder innehåller EXTREMT mycket protein, till skillnad från bananer, kiwi o.s.v. som folk verkar stoppa i sin mix.

                Men som sagt tidigare så är kanske inte en extrem tillväxt det bästa heller. Men jag tror att näringsmässigt så är pellets bättre ändå. Råvarorna kanske inte är lika dyra i pellets, men det är ju närings och energi förhållandena som är det viktiga. Inte Priset?

                Själv matar jag trots detta inlägg mäst med räkmix. Mycket på grund av att diskusarna äter massor av den, och då får de övriga samma mat. Jag ska dock försöka övergå till pellets mer och mer...
                MVH David
                www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

                  #23
                  Njae...extremt mycket protein är det inte om man tänker på att flingfoder är en torrvara (som sedan fördelas med vatten) och räkmix är en blötvara. Jag tror det var Ola Svensson som skrev i en diskussion angående räkmix att räkor har en proteinhalt på närmare 90% om man tog bort vattnet.

                  Flingfoder för dock med sig en önskvärd eller icke önskvärd effekt, nämligen algtillväxt.

                  Jag alternerar räkmix/flingfoder/pellets där räkmixen och flingfodret dominerar. Har inte hittat någon pellets/granulat, förutom AN Cichlid Excel som tilltalar mig. Jag ska dock köpa Tetra Cichlid sticks och prova...

                  Kommentar

                  • davide
                    Användare
                    • December 2003
                    • 335

                    #24
                    Det är sant! tänkte inte på det...
                    Men frågan är om det spelar någon roll om man väljer ett foder som inte sväller så mycket (blandas ut med vatten) då det kommer i vattnet (t.ex. TetraDiskus)?

                    (Känner att det är stor risk att jag tänker fel nu[])
                    MVH David
                    www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

                      #25
                      Man kan ju svälla torrmaten i ett glas vatten innan man matar.


                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        #26
                        Har letat lite efter info om just sådant här, men inte hittat något. För egen del är jag övertygad om att varierad utfodring är att föredra. Använder som grundfoder räkmix till en del firrar, pellets till andra, flingfoder till ytterligare andra. Varvar med frysfoder som artemia, bosmider, mysis och vita mygg. Yngel får dessutom micromask.

                        Har annars hört massa argument både för och emot räkmix/torrfoder. En del duktiga akvarister jag känner kör enbart med torrfoder. I dagsläget är de såpass bra att det inte ska saknas något i dem - däremot kan ju fodret bli gammalt och tappa i näringsvärde. Andra kör nästan enbart med räkmix och får himla tjusiga firrar av det med - samt bra fart på växterna med tillsats av lite microgödning. Don efter person, tycke och smak verkar gälla...

                        Har inte fått namnet på studien, men en grupp forskare har tydligen studerat tillväxt/aptit hos yngel. Kort och gott var slutsatsen att yngel äter mer av foder de tycker om och då växer de också snabbare. För verkligt bra tillväxt så är det nog laxpellets som gäller - men det är inte bra för alla firrar i det långa loppet. Samma sak med annat foder - bara för att firrarna gillar det betyder det inte att det är bra för dem.

                        En av mina Guppyhonor tog för sig lite väl snabbt av Discusbits i vart fall, och fick tarmarna uttryckta genom analöppningen när de svällde. Är numera noga med att smula sönder pellets i mindre bitar när jag matar mindre fisk. Grodyngelhållning som barn har väl också många pysslat med - mata med havregryn hörde vi, och gjorde så. Många spruckna grodyngel blev det. Är man det minsta orolig över det så är det ju enkelt att blötlägga innan.

                        Algtillväxt kan komma oavsett vilket foder man matar med - tillförsel av näringsämnen, ffa ammonium, gynnar helt enkelt alger. Speciellt i många ciklidkar där växterna enten inte finns eller verkligen kommer i andra hand.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

                          #27
                          Jag har alltid kört med räkmix och har mkt sällan haft bekymmer med sjukdomar. Jag matar med räkmix varje dag samt att jag kompletterar med pellets. Bra tillväxt och bra kondition på fiskarna. Jag vill passa på att tipsa om JBL Novorift. Riktigt bra grönfoder sticks till mbunas och troffar.

                          Mvh
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

                            #28
                            Granulat till bottenlevande firrar, Pellets till de glupska, Räkmix räkor å fiskbitar till rovfirrarna som inte vill äta pellets. Fast det lär dom sin alal efter ett tag. Lite olika frysfoder som variation då å då.

                            Väljer pellets främst för att det är så lätt att handskas med, inga turer till frysen å massa slabbande å kladd. Sjukdomar .... i princip aldrig.
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • Christer T

                              #29
                              citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

                              Även om de inte använder så "fina" ingredienser, så har de ju iallafall genom dyra forskningsprojekt fått fram vad fodret skall innehålla så att det blir så bra som möjligt för fiskarna.
                              Jag är inte övertygad om att det är så. Titta t.ex. på Tetra, som jag antar är den största fodertillverkaren. (I Europa i varje fall.) Dom har ett foder som dom rekommenderar till samtliga ciklider. För mig är det svårt att se att det skulle vara optimalt annat än för Tetras ekonomi. Nej när dom kommer med "Tetra Tropheus" och "Tetra Mbuna" etc. så tror jag på att dom lagt ner tid och pengar på att ta fram bästa möjliga foder för våra fiskar.

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • September 2002
                                • 5394

                                #30
                                citat:Ursprungligen skickat av Christer T
                                Nej när dom kommer med "Tetra Tropheus" och "Tetra Mbuna" etc. så tror jag på att dom lagt ner tid och pengar på att ta fram bästa möjliga foder för våra fiskar.
                                Jag tror nog dom drog gränsen vid just ciklider för länge sedan, dom kunde ju kanske uppdatera det något mer men gränsen måst dras någonstans för annars kommer det sluta med att varje art ska ha en egen burk, det finns ju grönfoder att blanda huvudfodret med för dom som ska ha det. Bästa möjliga foder är det nog ingen som vill betala för så skulle dom sattasa på det så skulle dom gå back eftersom alla (nästan iaf) vill ju ha det billigaste vilket kanske i vissa fall inte blir det bästa men att dom inte bara har chansat o kastat ihop lite saker utan att det finns en tanke bakom är ju ganska lätt att förstå.

                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...