Vad klarar ett Hjältevadhus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • June 2004
    • 1314

Vad klarar ett Hjältevadhus

Har satt in ett 600 liters kar i mitt vardagsrum. Jag har ett hjältevadshus och är lite fundersam på hur mycket det egentligen klarar. Är det någon som har koll på dessa hus och vad golven räknas fixa?

Själv tror jag inte det är några problem med karet, men är ändå nyfiken på golvets bärkraft.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • Christer T

Ring eller skicka ett mail till dom så kan dom säkert svara. Det var länge sedan jg räknade på konstruktioner men jag tror att vi ofta oroar oss i onödan. I varje fall så länge karet står så något bärande finns hyfsat nära under, t.ex. längst en ytterväg.

Kommentar

• Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

Jag jobbar själv hos en av konkurrenterna till Hjältevadshus, och det är säkert inga problem med 600-literskaret, iaf inte om du ställt det "tvärs över" bjälkarna i golvet.
      Jag skulle däremot inte ställa ett XL-kar(+1000) liter i ett av våra hus. Men som ChristerT skriver så kan du säkert kontakta de som räknar på hållfastheten, och fråga om vilka punktlaster golven är beräknade för. Jag tror att golvspånskivorna ger sig före bjälklaget.
      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Prayerman
        Användare
        • June 2004
        • 1314

Jag har mailat men inte fått något svar, sen ringde jag men då visade det sig att de har semester.¨

Jag har ställt karet på kortsidan av huset mot ytterväggen. Det är fördelat på 8 fötter och jag har lagt en laminatskiva som är typ 7x7 cm under varje fot. Karet är 2 meter långt och 60 djupt.

Hur det är med bjälkarna vet jag faktiskt inte. Det jag vet är att det finns 8 st eller 6 st "stödfötter" i torpargrunden. De skall alltså ge stabilitet år golvet. Vet inte vad de heter!
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

Arbetssätt...