Koldioxidpump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Koldioxidpump?

    Hur bär man sig åt för att på lättaste sätt få ner bra med koldioxid i akvariet? Är det en pump som gäller och vad ska man i så fall välja för sort till ett 375 liters akvarium?
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

    #2
    Enklaste är typ ett powerhead som klarar >600 liter/timme som du sätter ovanpå en PET-flaska med avklippt botten.

    Gasen får virvla runt inne i petflaskan tills den är upplöst. Framåt kvällen när gasen blir svårlösligare pga syremättnad i vattnet så kommer den automatiskt rapa ur restgasen som små mikrobubblor.

    En ganska ny strategi som går stick i stäv med helt inneslutna reaktorer som man proppar med biobollar.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Nja. Allra enklast är nog att köra in CO2 i ytterfiltret. Om du har ett sådant. Stäng bara av det under natten.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Patrik menar du att man skulle koppla en kolsyretub till ytterfiltret eller vad?

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Måste det vara ett power head om man ska köra med modellen petflaska eller skulle det funka med en vanlig luftpump som man gör samma sak med?

          Kommentar

          • pny
            Användare
            • April 2002
            • 210

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Maria85

            Måste det vara ett power head om man ska köra med modellen petflaska eller skulle det funka med en vanlig luftpump som man gör samma sak med?
            Nej luftpumpar är ingen bra kombination med CO2. De luftar ur gasen ur vattnet.
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

              #7
              Mm, man kan koppla slangen från kolsyretuben till insuget på ytterfiltret. Brukar ge en himla bra upplösning av CO2. Luftpump rekommenderas inte om du tillsätter CO2 - det luftar ut den snabbare.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Just nu kör jag inte nån co2 och jag vill nog helst inte pyssla med någon kolsyretub.

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1832

                  #9
                  Co2 får man antingen via tub eller via jäsning (mäsk co2). Om du inte vill ha tub så är bara alternativet med jäsning kvar. Mäsk co2 är dock väldigt ostabilt och rekomenderas inte. Dessutom är det kladdigt och besvärligt. Så mitt tips är att antingen titta på riktiga grejor eller lägga ner det helt. En bra komplett co2 anläggning går att hitta för runt 2000kr.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Leo
                    Användare
                    • November 2002
                    • 85

                    #10
                    Mäsk co2 (med gelatin i för stabilitetens skull) har jag och mina polare använt i åratal - alldeles super. En sats funkar i en månad, man behöver inte göra nåt annat än njuta. Framställningen tar ca 1/2 h för fyra flaskor (räcker för mitt 720 liters kar), därtill en natt i kylen för att gelatinet ska stelna. En flaska räcker till ca 100-250 liter beroende på växtarterna och -mängden. Mäsken har aldrig orsakat mig några som helst problem, om man inte räknar med att hitta rätt värme/jäst/socker/gelatin -balans för att jäsningen ska vara möjligast jämn.

                    I karet kör jag med aktiv co2-upplösning, dvs upplösning med hjälp av en powehead (egentligen avdelad strömning från en 2252:a) samt innesluten bioboll-reaktor. Funkar som en dröm, kan inte fatta varför man inte skulle använda den här metoden?
                    -Alix-

                    Kommentar

                    • wofflan
                      NCS Medlem
                      • September 2003
                      • 660

                      #11
                      Leo, hur gör du på natten? Misstänker att du inte kör i co2 då också. Har du timer på powerheadet? Isf låter du bara co2 fylla reaktorn under natten?
                      Mvh Fredrik

                      Kommentar

                      • Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

                        #12
                        Leo, dela gärna meddig av lite mer detaljer
                        fish r friend

                        Kommentar

                        • Leo
                          Användare
                          • November 2002
                          • 85

                          #13
                          Jag låter den pumpa co2 under natten med. Men man kan "stänga av" den/överföra co2 med en magnetventil. Det går inte direkt att stänga av om man inte vill at petflaskan ska explodera, men man kan låta co2 gå ut i rummet om man är rädd att vattenvärden ändras under natten. Men jag har inget problem med alltför höga co2 -halter trots att jag gör mitt bästa för att lösa upp så mycket koldioxid som möjligt. Har rätt kraftig rörelse i vattenytan pga att jag vill lufta maximalt (pecos tycker om syrerikt vatten). Ju mer man luftar/syresätter vattnet, desto mer co2 försvinner ur vattnet och desto mer måste man lägga till. T.ex. ett discuskar med rätt stillastående yta behöver klart mindre co2 än ett kar med strid stöm mot ytan. Man börjar med 1-2 flaskor på 1,5 liter och ökar på om det känns så.

                          Aktivreaktor med biobollar och ständig genomströmning samlar inte co2 som en traditionell co2 -klocka, utan löser upp bubblorna innan se hinner komma ut med strömmen.
                          -Alix-

                          Kommentar

                          • defdac
                            Användare
                            • April 2002
                            • 865

                            #14
                            Ja kör man mäsk är det alltid bra att ha lite lagom "halvkass" upplösning, typ trappreaktor eller köra genom diffusorn eller den nya typen av reaktor som alltefter mättnaden i vattnet blir mer och mer oeffektiv:


                            (Den enda "nyheten" är att man inte ska ha biobollar och förhindra att mikrobubblor kommer ut samt venturi loop-backen)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1832

                              #15
                              Vilka co2 nivåer håller du i det karet? Hur mycket växter har du?
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...