Diskus-frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gladhertha
    Användare
    • March 2005
    • 49

    Diskus-frågor

    Ska i början av hösten flytta ner till källaren. Vilken är ett större rum. Då vill jag starta när jag samlat ihop pengar till ett ca 350l eller dyligt att ha diskus i. Och mina idér är mycket rötter/stockar och så bygger jag en frigolitbakgrund själv. Endel växter som tål vattenvärderna då jag verkligen diggar växter. Till frågorna:
    1. Vad är bäst att börja med; En grupp med ungfisk eller ett par och några ungfiskar eller vilen kombination bör man köra mer. Har hört att ung fiskar är nästan krångligare en fulllvuxna.
    2. Finns det någon speciell sort av diskusarna som sägs vara som "en nybörjar-diskus".
    3. Hur många i ca 310-375l?
    4. Hur mycket brukar fisken kosta? *Ungfiskar resp, fullvuxna?*
    /Hanna
    540l
    112l
    63l
    21l
    12l
  • discusred
    Användare
    • June 2004
    • 851

    #2
    Om du skall köpa ungfiskar, köp ej dom i storlek som en femkrona. Svårt och se hur dom blir när dom blir större, du vill ha fina exemplar. Köp större så är det lättare och se om dom har defekter.
    Skippa par att börja med, köp 7-8 stycken så det blir ett stim. Köper du bara 3-4 stycken är det lätt att det blir mobbing.
    Priset på discus varierar runt i landet. För fina exemplar av ungfisk, skulle jag nog tippa runt 500 här nere i skåne, men då räknar jag med lite större ungfisk .

    Kommentar

    • Midas_Tom
      Användare
      • March 2005
      • 809

      #3
      här i halmstad ligger priset på ca 250kr för 6-7cm stora discusar...

      jag har 7st i mitt 390L och det funkar bra släng i lite tetror och lite andra små ciklider så blir det nog fint..

      Om du har tillgång till boken back to nature discus av dick aou(osäker på stavning) där står det mesta som man behöver veta om discusar jag läste den när jag staratade karet.. det finns många fina bilder också!

      jag tror att alla discus är ungefär lika svåra VF är klart svårare än odlade...

      //tom
      //tom

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

      Kommentar

      • gladhertha
        Användare
        • March 2005
        • 49

        #4
        Tack för svaren. Tänkte skaffa kanske 7st lite större/medelstora ungfiskar, typ. Hehe. Det blir till att samla pengar.

        Och Back To Nature böcker är redan på önskelistan.
        /Hanna
        540l
        112l
        63l
        21l
        12l

        Kommentar

        • gladhertha
          Användare
          • March 2005
          • 49

          #5
          Förresten, finns de några bra hemsidor?
          /Hanna
          540l
          112l
          63l
          21l
          12l

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • June 2004
            • 851

            #6
            En bra hemsida är Johans, där står det mesta. Även bra om det uppstår sjukdomar och problem.

            Kommentar

            Arbetssätt...