Film: Malawikrabba

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer T
    • September 2024

    Film: Malawikrabba

    Jag har lagt upp en liten film av min Malawikrabba. Den finns för hämntning här: http://www.tornros.se/akvarium/akvarium.htm

  • ryghar
    Användare
    • October 2002
    • 215

    #2
    Coolt! Det är nästan så att jag vill ha malawi igen...
    Hur funkar krabban med firrarna du har? Kan den få tag på dem eller är de för snabba?
    Janne
    Min Zoon

    Kommentar

    • Christer T

      #3
      Dom är för snabba. Dom har nu, efter några månader inte mycket respekt kvar heller. Fiskarna stjäl nästan mat ur munnen på krabban utan att den kan göra något.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Härliga filmer Christer!

        Hur är krabborna med revir och sådant?
        Jag har läst någonstans att de kan "klättra" upp och ta sig ur akvariet om möjlighet ges (dvs om man t ex har en bakgrund som de kan klättra på)...har du sett något sådant beteende eller håller de sig mest på botten?
        Tar de växter?

        Kommentar

        • Cichlidaholic
          Användare
          • June 2005
          • 1103

          #5
          hur stort kar har du den i?
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

          Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

          På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

          Kommentar

          • Uffeman
            Användare
            • February 2004
            • 234

            #6
            Wow.... den ser nästan utomjordisk ut...och ser ut att kunna nypas rätt bra med de klorna...

            Kommentar

            • badboy
              Användare
              • May 2005
              • 137

              #7
              Fan vad dom är läckra!!
              Det som har hållit mig från att skaffa en sån där skönhet är att jag har hört att man måste mata dom med pincett för att dom ska få maten och inte fiskarna. Och vad matar du den med?
              Sen ciklider tror jag den inte hinner fånga för dom är ju väldigt rappa, men malar då?

              Kommentar

              • Christer T

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                Härliga filmer Christer!

                Hur är krabborna med revir och sådant?
                Jag har läst någonstans att de kan "klättra" upp och ta sig ur akvariet om möjlighet ges (dvs om man t ex har en bakgrund som de kan klättra på)...har du sett något sådant beteende eller håller de sig mest på botten?
                Tar de växter?
                Det finns några grottor på båda sidorna av akvariet där den håller till. Mest på ena sidan men även på andra, förmodligen har den hela akvariet som revir. I början var den lika mycket bakom en BTN-modul som inne i akvariet, det har också hänt att jag lättat på locket när jag inte hittat den och den sitter och "solar" bredvid ett lysrör så visst skulle den klättra ut om den kunde. Den klättrade mest omkring i början, nu håller den sig oftast "i" akvariet.

                Jag har inga växter så jag kan inte svara på vad den tycker om sådana.

                Kommentar

                • Christer T

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Peckers

                  hur stort kar har du den i?
                  Den går i 450 liter.

                  Kommentar

                  • Christer T

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av badboy

                    Fan vad dom är läckra!!
                    Det som har hållit mig från att skaffa en sån där skönhet är att jag har hört att man måste mata dom med pincett för att dom ska få maten och inte fiskarna. Och vad matar du den med?
                    Sen ciklider tror jag den inte hinner fånga för dom är ju väldigt rappa, men malar då?
                    Man får lov att mata med tång. Jag använder en planteringstång. Den får räkmix, musslor och crabsticks som jag håller ner framför den. Ska ta en film på det också vid tillfälle. Jag tror inte den kan ta några fiskar om dom ine sover väldigt djupt på natten och det gör ju inte malarna. Den skulle ju möjligen kunna ta en "sovande" ciklid men det har inte hänt och jag tror att den är för långsam även för det.

                    Kommentar

                    • Belgarath
                      Användare
                      • February 2005
                      • 584

                      #11
                      Var inte för säker på att krabban inte kommer att klämma en fisk. Clausl på vår danska systersida la upp några foton för en eller 2 veckor sen där hans krabba klippte en fullt frisk Trewavasaehona.

                      Edit: Och det ska väl sägas att det var mitt på dan, inte en sovande fisk m.a.o.

                      Kommentar

                      • Nyllet90
                        Användare
                        • October 2004
                        • 1133

                        #12
                        Grym krabba! Hur mycke kostade den och vart köpte du den?Och vad är det vetenskapliga namnet?
                        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                        Kommentar

                        • badboy
                          Användare
                          • May 2005
                          • 137

                          #13
                          Christer T, Hur ofta matar du den ?
                          Väldigt sugen på att skaffa en sån men den får inte vara för jobbig att sköta då inte nån annan än en själv kan ta hand om den tex då man reser bort.

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Belgarath
                            hans krabba klippte en fullt frisk Trewavasaehona.
                            Det var nog ingen slump att det var en trewavasae den klippte. det verkar ju vara den segaste av mbunas. Jag tycker helt klart det är den lättaste att fånga iallafall. Kanske är den bara dum.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • Christer T

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av Nyllet90

                              Grym krabba! Hur mycke kostade den och vart köpte du den?Och vad är det vetenskapliga namnet?
                              ca 500 kr. Akvarieleasing. Potamonautus orbitospinus.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...