Hur har färgutvecklingen på din aulonocarahane varit Tomas?
Aulonocaratråden 2005
Kollaps
X
-
-
Den har fått mer färg, men har långt kvar än. Nu har jag iförsig 4 st, men jag talar om den största hanen. Halva övre delen av ryggfenen är blå, resten orange. Övre delen av huvudet kommer bli gult och resten blått. Analfenan är orange och med en del gula stänk plus lite blått i ytterkanten. Kropper blir blå och läpparna typ gröna. Den sprakar i färgnyanser, kommer bli hur snygg som helst.
Följ längen nedan så ser du den gamla bilden plus två dagsfärska bilder. De nya är inte lika bra riktigt, men lite mer orange har kommit fram.
Aulonocarar växer rätt sakta och det tar tid innan de får sin fulla färgprakt. Det är också lite av charmen.
Tomas Wallengren
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029Kommentar
-
Idag fick jag hem mina två par VF Aulonocara stuartgranti, Londo "Blue neon". Härligt blå färg, men ännu en bit ifrån att vara helt utfärgade. De hittade sig direkt i akvariet efter att jag koppat in dom och det var väldigt kul att se acklimatiseringen då ingen av de övriga fiskarna attackerade dom på något sätt. Det såg precis ut som om de alltid funnits där...?!?
Nu är dom som sagt inte fullvuxna, men ändå stora nog. Skulle tippa på att de är ca 8cm nu(från stjärt till nos).
Tyvärr har min "Z3" lagt av och är på reparation (garantin skulle gått ut i september) så det blir inga bilder förrän i slutet av augusti.Kommentar
-
Stefan jag har blandat Rödrubin med Baenchi ganska länge förut o det funkade mycket bra, dom brydde sig knappt om varandra och det blev heller inga korsningar... Jag ska köra 3 olika aulonocarer snart i ett 860Liters vilka har jag inte bestämt än letar lite så får jag se va det blir.Kommentar
-
Jag hade tanken att köpa Aulonocara baenschi, men enligt vad jag förstått så tillhör den samma grupp (enligt artikeln på cichlid-forum), stuartgranti, som mina införskaffade "Blue neon".
Kommentar
-
Har oxå Röd Rubin och Baenchi i mitt 375..men får ju säga att Rubinen har "tuktat" Baenchin med råge, i.o.f.s. så är det Rubinen som styr hela baljan men att säga att det funkar friktionsfritt...no way.Kommentar
-
Rubinen har väl mbuna-drag...*S*
Aulonocara kan faktiskt vara ganska tuffa. Men det skiljer ganska mycket mellan olika Aulonocara och även inom respektive art (som det gör på de flesta).
Kommentar
-
Jag har också erfarenhet av att Röd Rubin är tuff. Inte bara mot andra Aulonocara. Mbuna hanarna var kanske inte allt för impade av hans utspel och drog sig inte tillbaka och blev rädda. Fast ibland så flydde de undan till sitt revir. Där hade dock inte Röd Rubin hanen något att komma med.
Haplisarna fick passa sig däremot!Tomas Wallengren
-
Dom kanske har avlat fram aggressiviteten också men var endast fokuserade på färgen...hehe..."Tänkte inte på det...".Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Belgarath
Har oxå Röd Rubin och Baenchi i mitt 375..men får ju säga att Rubinen har "tuktat" Baenchin med råge, i.o.f.s. så är det Rubinen som styr hela baljan men att säga att det funkar friktionsfritt...no way.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Zaphi
Gunnar: Vissa är kända för att vara lite tåligare än andra, exempelvis A. jacobfreibergi, men jag anser att det inte spelar någon större roll vilken du väljer.
Förmodligen blir det tillgången som avgör vad det kommer att bli för sort.Kommentar
-
Jep, man måste nog gå titta i verkligheten. Bilder på Aulonocara brukar inte alls vara bra. Jag vet ine vilken butik som har mest utfärgade exemplar inne, men Lerum hade ju en del iallafall och Nol har ett gäng med vet jag...Kommentar
-
Bilder är ofta svårt! Den jag har, Jacobfreibergi "otter point" verkar ha hur många utseenden som helst om man skall se på bilder.
Kör man biotopkar från någon speciell plats i sjön så är ju röd rubin utesluten.
Men en riktigt aulonocara är det allt, men jag förstår vad du menar.Tomas Wallengren
-
Vilken aulonocara tror ni är den vanligaste bland akvarister? Då menar jag både odlare och de som bara har några få akvarier.
Kommentar
-
Eftersom Aulonocara sp. "röd rubin" har odlats fram i akvarium genom urvalsodling av Aulonocara sp. "stuartgranti maleri" från Chidunga Rocks, så kan man nästan säga att den kommer därifrån.
Att det till 100% skulle vara den varianten är väl dock ganska osäkert.Kommentar
Kommentar