Aulonocaratråden 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rutger Jönåker

Ja jag får väl hoppas på det. Den har vuxit riktigt snabbt och började också färga ut tidigt, ingen av de andra hanarna har färgat ut ännu och dom växer också mycket långsammare. Intressant att höra om det där med avelshonorna också, det trodde man ju inte.

/Mvh RJ

Kommentar

• malplacerad
      Användare
      • May 2005
      • 877

walteri

Eftersom jag förra veckan skaffade mitt första par Aulonocara så passade jag på att leta upp denna bortglömda tråd för att berätta att det är ett par av Aulonocara sp. "walteri".

Hanen är c:a 12cm och honan runt 10cm, imorse efter att jag matat dem åkte jag en sväng till brorsan och hälsade på, när jag kom hem så såg jag att honan tuggade, paret går med 3+4 johannii, 1+2 trewavasae samt 2+1 Metriaclima sp. "zebra hara".

Honan kommer få spotta i karet hon går i nu så jag antar att det kommer bli få yngel kvar, hur många yngel kan det tänkas bli om hon nu går tiden ut? Undrar även hur stora ynglen är när de släpps ut, runt centimetern eller?

Laddar upp en inte alltför vacker bild på honan som gömmer sig i de bakre regionerna av karet, men visst kan man trots bristande bildkvalité se att hon tuggar.

Hur går det för er andra?
      ||||

Kommentar

• Pikkenix
        Användare
        • March 2005
        • 254

Köpte mig 6st "strawberry red" idag på Djurmagasinet i jkpg. De hade inte mycket information om dem tyvärr då "de är nya för oss".
        Någon som har koll på vilken variant de odlats fram ifrån, de ser onekligen väldigt olika ut individuellt också vilket gör det ännu svårare. Någon med erfarenhet av dem?

Kan posta bilder på dem om det finns intresse av detta.
        Mvh
        Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

Kommentar

• MalawiAnna
          Användare
          • August 2006
          • 17

Ursprungligen postat av Pikkenix
          Köpte mig 6st "strawberry red" idag på Djurmagasinet i jkpg. De hade inte mycket information om dem tyvärr då "de är nya för oss".
          Någon som har koll på vilken variant de odlats fram ifrån, de ser onekligen väldigt olika ut individuellt också vilket gör det ännu svårare. Någon med erfarenhet av dem?

Ja, posta gärna bilder!!
          Mvh Anna[*]

Kommentar

• bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

Dom strewberry jag sett har varit allt från gula brandgula till halvröda
            På ca 100st djur var det nog max 1-2st som var mot det röda hållet.

Kommentar

• deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• malplacerad
                Användare
                • May 2005
                • 877

Upp med bilder
                ||||

Kommentar

• Pikkenix
                  Användare
                  • March 2005
                  • 254

Bilderna gör väl inte strawberryn rätt kanske men detta är de bästa jagfick till när jag gjorde ett tafatt försök att få dem på bild
                  Ska bli grymmt intressant att se hur den mest färgade hannen blir när han vuxit till sig något, är i en obeskrivlig röd-lila färg just nu och bara ca. 7 cm. Nedan ser ni denna hanne.
                  Mvh

Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

Kommentar

• Pikkenix
                    Användare
                    • March 2005
                    • 254

Några foton till där övriga hanar syns så ser ni den stora skillnade mellan dem, övriga är betydligt mer orangea. Sista bilden är på samma hane som ovan.

Tanken är att jag låter dem gå i sällskapskaret tills de växt till sig och då börja urvalsodla på dem. Får hoppas att hanen blir så fin som jag hoppas.
                    Mvh

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

Strawberry... det måste vara något svenskt handelsnamn, dom brukar heta annat utanför sverige som typ firefish, red-dragon, Red Orchidee. Kanske är en annan firre iof men det ser ut att vara samma.

Kommentar

• Pikkenix
                        Användare
                        • March 2005
                        • 254

Ursprungligen postat av deelay
                        Dom är nog ganska urvalsodlade redan =)
                        Det lär de vara, trots det ser de som sagt väldigt olika ut... för att få dem garanterat röd/lila (vilket jag tycker är snyggare) så tror jag det krävs några generationer till.

Tycker att det finns en hel del likheter med firefish som du länkade till så möjligt att det är samma.
                        Mvh

Kommentar

• deelay
                          Användare
                          • September 2002
                          • 5394

Det lär de vara, trots det ser de som sagt väldigt olika ut... för att få dem garanterat röd/lila (vilket jag tycker är snyggare) så tror jag det krävs några generationer till.

Tycker att det finns en hel del likheter med firefish som du länkade till så möjligt att det är samma.
                          Vi har 20st fire-fish(tysk import) men dom är bara 2-3cm så till jul få vi se om dom ser ut som dom svenska jordgubbarna =)
                          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Pikkenix
                            Användare
                            • March 2005
                            • 254

Får försöka komma ihåg att återkomma med detta isåfall. Vore väldigt intressant att byta lite blod (om de nu ändå inte kommer från samma ställe) isåfall...
                            Mvh

Kommentar

• Johan F
                              Användare
                              • March 2006
                              • 2439

Jaha då är man ägare till ett gäng Aulonocaror för första gången. Skall bli kul och intressant och se om man fastnar och om jag kommer att överge Mbunas.
                              Det jag har införskaffat mig är en grupp med Jacobfreibergi "Cape Maclear" 4+4 vilket inta skall vara allt för vanliga.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Tingeling
                                Användare
                                • July 2006
                                • 176

Tänkte införskalla Aulonocara rostratum. och vet inte så mycket om dom. vad kan man tänkas vilja veta om just denna art. Ska dom hållas i grupp hur stor i så fall? Aggro? Känsliga?
                                kan man hålla dom med vad som hellst utom rovisar kanske? mosa på med inlägg om ni kan lr vill det uppskattas av mig personligen.
                                Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                                Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                                Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

Kommentar

Arbetssätt...