Aulonocaratråden 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

small: ser ut som en sliten Aul. stuartgranti maleri eller liknande. Det är ju inte en blå neon-variant eftersom dessa oftast har blått i ryggfenan och på huvudet.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Micke Lövberg
      Användare
      • February 2004
      • 349

Där jag köpte firrarna stod det sp Aulonocara Stuartgranti (säger inte mycket .

Skulle det kunna vara en A. baenschi som inte färgar ut.Storleken på min firre är ca.10cm

Trots allt är bilden http://www.ciklid.se/medlemsbilder_visa_bild.asp?NR=353 en kopia av min firre.
      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

Kommentar

• Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

Tänk påatt den chiwindin inte är utfärgad för 5öre gentemot vad den var senare i livet (har sett just det exemplaret som är på bilden).

Din har vad jag kan se inte så mycket blått mönster som en baenschii brukar ha. Men å andra sidan så hade det troligtvis varit lättare om du hade lite bättre bilder på dem.

Det liknar på pricken en Aulonocara sp.stuartgranti "maleri" om jag får säga min mening. Men det får jag väl inte
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Micke Lövberg
          Användare
          • February 2004
          • 349

Självklart får Du säga Din mening........,åtminstone för mig!

Stjärtfenan ställer till det på "malerin".Stämmer inte med min(firres).

Får försöka med att få till bättre bilder.
          375L Malawi
          112L Tanganyika
          90L Tanganyikayngel
          45L Tanganyika

Kommentar

• Niclas Larsson
            Användare
            • January 2004
            • 546

Förlåt om jag stör: Stefan hur tar dina fina bilder?
            utrustning ?
            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10777

Om du menar mig så har jag nu en systemkamera, Nikon D50 med "kit"-objektivet...

Förut använde jag mig av Konica Minolta Z3.

Jag hade även då problem med att få till ljuset och skärpan på bilderna och jag är lite avundsjuk på en del fotografer. Givetvis förstår jag också att det beror en hel del på utrustning, erfarenhet och fotoskicklighet.

Kommentar

• Niclas Larsson
                Användare
                • January 2004
                • 546

Ja jag menade dig Stefan

Precis det är ljuset & skärpan lag har försökt med min 5 MPEG digitalkamera men det är svårt kanske skall man ha lite starkare ljus utifrån men jag tycker bara det blir reflexer så att mina Aulonocaror inte syns så bra får väl öva lite inför nya forumet...
                Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

Kommentar

• Prayerman
                  Användare
                  • June 2004
                  • 1314

Idag har jag lyckats få en riktigt bra bild för att vara mig på min Aul. Jacobfreibergi "Otter point"! Har en bild på hur den såg ut vid inköpet och en bild på dagsläget. Den är dock rätt långt ifrån fullvuxen!

Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

Inget nytt på Aulonocarafronten? Mina A. stuartgranti, Hai Reef var på gång att leka mot filtermaterialet häromdagen. Det verkar dock inte blivit något. Men det är nog på gång skulle jag tro. Går bara och väntar på att min nya favvis Usisyan skall leka. Det hade varit suveränt kul!
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• hanna
                      Användare
                      • April 2002
                      • 118

Tja, nytt och nytt... Då får det väl bli ett dagboksliknande inlägg av mig här då. Mina små A. sp. "stuartgranti maleri", chidunga rocks har lekt för första gången. Honan verkar vara så duktig på att hålla äggen redan nu så att det nästan är synd att jag inte ska spara några yngel. En av mina A. maulana-honor fick ett stort sår på sidan för ett tag sedan, men det har otroligt nog läkt. Jag har nog aldrig varit med om att en fisk överlever ett så stort sår. De andra fiskarna brukar inte kunna låta det vara och flyttar man fisken kommer det ändå något skräp. Sammantaget är alltså allt bra hos mina Aulonocara just nu.

Kul med lek förrestan, Zaphi. Nu får du ju också rapportera hur det går för Usisyan framöver.
                      Mvh Hanna

Kommentar

• Alexander Wiberg
                        Användare
                        • February 2005
                        • 445

Trevligt med potentiell lek! Har inte sett tillstymmelse till lek bland mina "Baenschi, benga". Har dock bara haft dem en månad ca (3+3). Vet du Viktor var någonstans i karet Aulonocarorna, och i detta fall "Bengan", oftast vill leka? Grottor? Sandgropar?
                        A.Wiberg (alex83)

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

De verkar vilja leka mot något. Det där med "grottlekare" har jag aldrig riktigt fattat. Om du ställer en sten i karet leker de mot den, eller mot filtermaterialet i mitt fall I mina aulonocarakar, som är 198-222 liter, har jag ungefär 6 stenar i varje kar, ställda mot varann, så att de bilder tre grottliknande saker. De står lite utspritt i karet. Ibland leker de i grottorna, ibland utanför, men alltid mot stenen, alltså i gropen som de gräver intill stenen.

hanna: Varför skall du inte spara ynglen?

Kommentar

• Micke Lövberg
                            Användare
                            • February 2004
                            • 349

Har för första gången tömt en hona

Det var jacobfreibergi "Eureka".Och medans självförtrondet var på topp så fortsatte jag med Melanochromis auratushonan.Dagen efter var jag och hämtade Aulonocara Mbenjiyngel hos handlar´n.

Huxflux har jag tre yngelkar igång..............
                            375L Malawi
                            112L Tanganyika
                            90L Tanganyikayngel
                            45L Tanganyika

Kommentar

• hanna
                              Användare
                              • April 2002
                              • 118

alex83: Mina brukar leka i hörnet vid filterkammaren. De bygger en sandgrop och leker mot kammarväggen.

zaphi: Jag har maulanan och chidungan i samma akvarium. Vill jag spara yngel någon gång kommer jag nog att flytta på hanar av "fel" sort innan för att vara riktigt säker på vad det blir för yngel.
                              Mvh Hanna

Kommentar

• Zaphi
                                NCS Medlem
                                • July 2002
                                • 5395

Kan inte ni som har Aulonocara posta lite bilder på era favoriter? Min är ju som sagt denna: Aulonocara stuartgranti, Usisya

Kommentar

Arbetssätt...