Hehe, det räcker att ha varit borta typ två veckor! Den här tråden tog ordentlig fart!
Aulonocaratråden 2005
Kollaps
X
-
-
jag menade av samma variant.ex om man tittar i ett akvarium med ny importerade brukar 1 vara helt utfärgad några skapligt färgade (4-5 st) och resten av hannarna ser ut som honor.peterKommentar
-
Nu är jag ingen VF-expert så det låter jag vara osagt...mina erfarenhter (både nu och tidigare) är att endast 1 alfahana finns per variant...kan ha fel men då lär någon rätta mig snart antar jag.Kommentar
-
[u]Tiotusenkronorsfrågan...</u>
De jag har pratat med säger att gällande foder så skall Aulonocarorna ha ett kraftigare foder än det man får med vanlig räkmix. Skulle någon vilja ge sig in på att publicera ett recept på en [u]Aulonocara-räkmix-special</u>. Det gör inget om receptet har visat sig ge friska avelsgrupper med fin ungfisk som resultat. Och så en sak till: man skall ju ha i ngt för färgen, inte spirulina utan... axl..***tin - kan inte namnet...
Spännande ser jag fram emot olika bud.
Mvh.Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoonKommentar
-
Peter
Jag hade från början ca 8 stycken Red rubin och när dom började växa upp så blev enbart en hane riktigt stor och väldigt fint utfärgad.
Resten såg ut som honor.Efter ca 1 år så blev den fina hanen dålig och dog. Inom några veckor så färgade två andra hanar ut och så har det varit efter det. Den ena är kanske lite mer utfärgad en den andra men ingen verkar bli så markant utfärgad som den första.
Dom går ihop med ett gäng andra och har tyvärr aldrig lekt vad jag sett. Antagligen så är det lite för stökigt i akvariet med bl.a ett ånglok till Hongi som brukar härja runt. Den rackarn ynglar av sig hela tiden....
Micke540 liter +222 +222 +100Kommentar
-
Måste berätta, fick se min första lek i Aulonocara karet. Det var VF Kandeense som lekte. Honan fick leka med de båda hanarna som går där, vet inte om detta är normalt? Det är så, den ena stunden är den lille hanen (11-12cm)som bossar i karet och nästa stund är det den större(13-14cm).
De jaga bort varandra, men honan verkade inte bry sig vem som ska bli pappa. Ibland såg jag honan lägga 1-2 ägg och nästa "runda" blev det 5st, det blev väl totalt runt 60st ägg som jag såg, såg även att hanarna snappade åt sig några, när hon inte var snabb nog att ta de i munnen. Nu ser jag bara 4 hanar i karet, de 5 honorna (3st Mdoka & 2st Kandeense) ruvar och gömmer sig ibland stenarna.Stefan63Kommentar
-
belgarath
Har själv Röd Rubin och Baenchi + OB Peacock som går i mitt 375 just nu och alla 3 alfahanarna färgar som tusan.
frågor till belgarath och stefan63
låter riktigt snyggt!!!
har du honor av alla sorterna i akvariet?
ser man i såfall skillnad på honorna?
är det inte så att de kan leka av varandras honor?
peter
Kommentar
-
Enl. säljaren skulle det vara liten risk för korsning mellan dessa båda, Kanadeense och Mdoka.
Där är skillnad, men inte så stora. Leken jag såg blev rätt.Stefan63Kommentar
-
Risken finns ju helt klart..i alla fall mellan Röd Rubin och Baenchi'n (OB Peacocken ser totalt annorlunda ut), men eftersom jag inte har några intentioner odla så bryr jag mig inte om det skulle bli några korsningar. Och risken att några yngel skulle klara sig i mitt 375 är obefintlig, har väl haft "tugg" på 4 honor och inga yngel har synts till ännu efter spott i karet.Kommentar
-
är det någon som provat att enbart ha olika hanar i ett akvarium?
i såfall om det de färgade ut?
peterKommentar
-
Det är vanligt i USA att köra "All-male" akvarium. Om alla färgar ut vet jag inte direkt men det verkar så då jag inte läst motsatsen på forum. Amerikanarna gillar tydligen inte det gråa...eller det naturliga.Kommentar
-
-
Om du jämför med vad man ger till mbunas så ger man mer "protein" till haplisar/Aulonocaras. Jag kör just nu med en räkmix som har en fördelning på ca 70% animaliskt (räkor/alaska pollock) och 30% vegetabiliskt (ärtor m m).Kommentar
-
Jag köpte mitt första par Auloncaror för några dagar sedan. A. jacab.. troligtvis Otter point med dragning åt det gulare hållet. Jag har tittat mycket på bilder och sett att t.ex den nämnda inte skiljer särskilt mycket från Lwanda.
Hur gör ni för att vara säkra på vad ni har? Går det att räkna fenstrålar eller....?Kommentar
-
pratade med en som odlar massor med malawi han sa som stefan att han har i alaska pollock i sin räkmix.peterKommentar
Kommentar