2,5 meters kar...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wofflan
    NCS Medlem
    • September 2003
    • 660

menar du ärligt att det inte går att övertyga arbestgivaren om att göra sig av med guldfiskarna och skaffa ett fiskebestång som både är snyggt och passar ihop???
    Mvh Fredrik

Kommentar

• jullen
      Användare
      • March 2005
      • 628

250X65X60 till guldfiskar och sånt???
      Tycker att rovmalawi skulle varit coolt
      mvh ville.

375 L Malawi
      585 L Malawi
      54 L Johanniyngel
      25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Chicke
        Användare
        • May 2004
        • 497

Nja..jag vet inte, de flesta "tanter" där tycker att det har vart såååååå synd om guldfiskarna som gått i en hink i nåra veckor å att dom äntligen ska få ett nytt större kar. Typ att jobbet köpt en nytt kar bara till dom, dom fattar nog inte att 2,5 meter e väldigt väldigt stort...

Kommentar

• Chicke
          Användare
          • May 2004
          • 497

Men är det nån som har förslag på sydamerikanska ciklider som går ihop med guldfiskar? hehe
          Kanske en del dvärgciklider,nåra stim tetror,barber,(scalarer?) osv, elr? Jag har inte så bra koll på sydamerikaner.
          /Daniel

Kommentar

• deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

Full karet med sand och sten....fixa Malawisar...GE BORT GULDFISKARNA till ett dagis......!!!

2,5 miljonermeter akvarium.....WOW!!! Eller gör det den enkla vägen...köp rovisar....släpp först i guldfiskarna....och se sedan förskräkt ut och ropa OJOJOJOJ....dom äter visst upp..........! :-)

Sydamerikaner kan vara tuffa dom med, så guldfiskarna kan lätt få lite stryk, och dom växer och blir giganter oxå!!!

DD (Ps....ja bortsett från dvärciklider)

"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Chicke
              Användare
              • May 2004
              • 497

Jo det är ju en ide, om man köper små rovisar käkar dom väl iaf inte upp guldfiskarna direkt?
              Om nån annan har nått förslag så kom gärna med det

Kommentar

• maltandis
                Användare
                • October 2003
                • 1567

Rovmalawi blir nog skithäftigt, det ska vi ha i vårat när Elin é klar med bakgrunden. Vårat é 250*70*70.
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

Kommentar

• Peter_F
                  Användare
                  • January 2004
                  • 172

Chefen verkar ju vara ganska vettig (läs stort akvarium). Förklara för honom att man nästan MÅSTE ha stora fiskar i ett sånt kar. Guldfiskarna kommer inte alls att trivas. De kommer att göra allt för att simma in i gapet på rovmalawisarna...
                  "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

Kommentar

• specmats
                    Användare
                    • December 2004
                    • 3060

Varför inte satsa på mbunas?, om du så gärna vill ha rovisar så finns det en del rov-mbunas oxå! Som Melanochromis Chipokae, M.Lepidohagae, M.Melanopterus mfl..Dom blir stora och grymma!
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Chicke
                      Användare
                      • May 2004
                      • 497

Jo vill helst oxå ha nått från malawi...aja får se va som händer, tack för svaren iaf

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

malawi-guldfiskar-guppys sak samma.
                        Släng i en massa stora fiskar som inte äter guldfiskarna så blir säkert alla glada. Kanske skall strunta i ciklider överhuvud taget?
                        Anders L

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Ta reda lite på vad bossen vill ha ut av karet, om han är något intresserad av arter eller om det bara handlar om att ha ett akvarium "för syns skull".

Icke mbunas tar ofta tid på sig att färga ut om man inte köper in VF i rätt storlek. Mbunas är ofta lätta att ha att göra med, men det kan lätt bli en enda fisksoppa om man inte planerar akvariet orentligt.

Ska det vara växter i akvariet eller "Afrika-kalhygge"?

Om du får "Bossen" att svara på några frågor så du får mer grund att stå på så kan du säkert lista ut hur han vill ha det. Min spontana reaktion när han säger att det är bra med guldfiskarna säger mig att han inte är speciellt intresserad annat än att han tycker det är snyggt med akvarium.

Då har du möjlighet att skaffa ett kar med koi...hehehe...kanske inte mitt val till ett sådant kar, men dessa fiskar kräver inte speciell skötsel vad jag vet och de är ju ganska populära nuförtiden (främst dammar).

Att bygga upp ett intressant akvarium, med Malawi eller Tanganyika, i karet när bossen inte är så intresserad kanske är slöseri med tid?

Spontant val: Koi
                          Lite eftertanke: Bygga arter runt Cyrtocara moori..."Delfinciklid".
                          Lite mer eftertanke: Geophagus sp. Tapajo Orange head.
                          Mer eftertanke: Ett underbart kar med 3-4 arter mbunas.
                          Omöjlig? eftertanke: Tropheus...

Kommentar

• Chicke
                            Användare
                            • May 2004
                            • 497

hehe, det är nog mest så att han vill ha det för "syns" skull, tror inte han har nån som helst koll på arter osv.
                            Växter..hm tror inte jag har råd har redan överstigit budgeten
                            Malawi skulle va det optimala pga att det e snyggt även utan växter då.
                            Blir nog så att guldfiskarna kommer bli mat...

Kommentar

• specmats
                              Användare
                              • December 2004
                              • 3060

när jag enstaka gånger stoppat ner guldfiskar till mina mbunas (M.Auratus) så sliter dom sönder guldfiskarna på nåra minuter!, Det påminner lite om hur pirayor äter dock så har ju (tack gode gud) inte mbunas den tandbeväpning så processen tar lite längre tid och jag har slutat med det-känns lite makabert faktiskt.
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• jullen
                                Användare
                                • March 2005
                                • 628

80 mbunas hade vart lite fräckt
                                mvh ville.

375 L Malawi