Var placera dammpump?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    Användare
    • March 2004
    • 256

Var placera dammpump?

Hej,

Undrar var i dammen, vilket djup, man ska placera pumpen?

(Är medveten om att jag ställt frågan på zpet, men ställer den här också för att det känns lättare att få svar här!).

mvh
    /Kid
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

På djupaste stället, det tycker jag funkar bra. Då blir det inte lika mycket sunk-ansamling i botten utan det pumpas bort. Nackdelen är ju att dammfiltret sätter igen snabbare.
    Anders L

Kommentar

• Kid
      Användare
      • March 2004
      • 256

HeHe, visste att du skulle nappa Anli! Precis därför jag postade här!

Men hur blir det med fontänen. Teleskopskaftet räcker inte riktigt till. Kan man skaffa längre skaft?

Sk-t oxå! Det börjar ösregna nu innan vi fått i duken (skyddsduken är inte i heller)!!
      Någon som har någon erfarenhet av detta? Är dagens grävande bortslösat?
      Eller är det bara att jämna till kanterna imorgon?

Vi har försökt att täcka över 70% av hålet med en gammal plastmatta, fast kommer säkert att rinnna ner vatten ändå så som det regnar.

Tips tas tacksamt emot!
      /Kid

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

Trodde du menade en filter/bäck pump.
        Är det en fontänpump så placera den där den blir snyggast. Fast inte nära en eventuell näckros, de gillar inte konstant stänk. Själv har jag ingen fontän utan bara en "vattenpuckel" som skapas av en liten separat pump. Startar den när det behövs lite extra syresättning.

Angående regnet så beror det på vad det är för jord. Jag hade lera och där ville "hyllorna" att vittra sönder så då fick man snabba på med att få i duken. För din del, så visar det sig i morgon
        Anders L

Kommentar

• Kid
          Användare
          • March 2004
          • 256

Grejen är att det är en kombinerad filter, pump och UV enhet. Det finns ett fontänskaft man kan skruva på som jag tänkte använda.

Tack för tipset med näckrosen. =)
          Tycker du att det är för sent på året för att starta damm med tanke på växter?

Idealisk vore att få i duken, men vi har inte hunnit dubbelkolla botten efter vassa stenar och rötter. Dessutom ska ju skyddsmattan i också.
          Det kommer att vara fuktigt imorgon, tåler skyddsmattan det eller ska man vänta tills det blir helt torrt?

Kommentar

• Kid
            Användare
            • March 2004
            • 256

Nu när jag ändå har dig på tråden.

Hur är det med vattenbyte för damm med fiskar? Vissa säger regelbunda byten varannan vecka, medan andra gör det en gång per säsong.

Hur gjorde du för att sparka igång bakteriekulturen i dammen? Kan jag krama i ett filter från mitt akvarie tror du?

Kommentar

• anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

- Spelar ingen roll om det är fuktigt för skyddsamattan, det är ju en fiberduk.
              - Kanske sent för växter, jag är inte säker där. Nåt billigt kan du väl provplantera med.
              - Jag bytte 1/4 kanske första året, och i år bytte jag nästan hälften.
              Men det var nog lite onödigt, har snarare näringsbrist i dammen. Fick dessutom väldigt mycket alger (inga svävalger dock). Ingen mätbar nitrit heller. Men det beror ju på vad man har för damm, mine är ju en växtdamm med lite guldfisk i. Har man fullt med koi-grisar så är det en annan femma.
              - Krama ur filter är nog en bra ide. Några få guldfiskar i år som start.
              Anders L

Kommentar

• Kid
                Användare
                • March 2004
                • 256

Tack för alla tipsen!
                Ska kolla om det går att fortsatta när jag kommer hem från jobbet.

Kommentar

Arbetssätt...