If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag ska till affären imorgon o kolla lite. Jag är rätt inställd på 2217 just nu men jag får väl se hur AM-top filtret ser ut att vara. Håller det samma kvalite som eheim? Och framför allt vart kan man köpa det för 825 kr? Jag har bara hittat det för 1550!
Tänk också på detta... åtminstone Fluvalen tappar rätt snabbt kapacitet och tar mycket plats, så det är förståeligt att du vill byta ut den.
Fundera dock istället på att ersätta enbart denna med Eheim 2252, med 3 filterkammare i. Behöver visserligen rengöras oftare än ett ytterfilter, men ger samma kapacitet ända tills filtren är "kolsvarta"!
Nej det var inte bra med 2252 i SA en scalare fastnade i filtret och dog. Jag hade 2252an när jag hade malawi. Har jag besdtämt mig för 2217. Dubblekranar kan man köpa fluvals för havlapriser jämfört med eheims så det blir rätt bra pris.
Eheim 2252 innerfilter räcker gott och väl till ett malawikar. Har ett 375 liters och kör endast med denna pump, driftsäker och lätt att rengöra. Jag kör med ett vattenbyte i veckan samtidigt gör jag rent dom 2 filterkammrarna.
Så ja det blev ett Eheim 2217 med fluvalsdubblekranar (kostade under 200). Som filtermedia kör jag som de flesta andra: makaroner i botten filtermatta och sen substrat pro. Det gick rätt lätt att få igång filtret.
Jag satte en bit filtermatta över insuget för att hindra stort skit tex växtdelar från att komma in i filtret. Jag går och skakar lite på filtret då och då för att få ut all luft...det verkar aldrig ta slut.
Det känns iaf som jag har gjort ett bra köp och jag är riktigt nöjd.
Jag vill passa på att tacka alla för era tips och erfarenheter...det kommer nog fler frågor framöver ska ni se
Kommentar