Vilket ytterfilter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ryghar
    Användare
    • October 2002
    • 215

Vilket ytterfilter?

Hej!
    Jag sitter och kollar lite på ytterfilter och undrar vilket som man ska ha egentligen. Om man jämför Eheim 2217 med tex 2028 så är det ingen stor skillnad på specifikationerna. Det som skilljer är priset och utseendet. 2028 är dubblet så dyr på ett ställe på internet.

Vilket ytterfilter skulle du/ni rekomendera till ett 375L akvarium?

//Janne
    Janne
    Min Zoon
  • Nilssonnet
    Användare
    • March 2005
    • 102

2217 och 2028 är mer eller mindre likvärdigt i filtervolym och cirkulationshastighet, det som skiljer är att 2028:an är mer lätthanterlig med inbyggd snabbkoppling, lättare att fylla (har handpump) samt det är lättare att hantera filtermediat då det ligger i korgar. Dock så bör du köpa till dubbelkranar till 2217 för att det ska bli lättare att ha att göra med, och då tillkommer det ca 500 pix till.

Kommentar

• Prayerman
      Användare
      • June 2004
      • 1314

Du har inte funderat på innerfilter?

Vad skall du ha i?

Jag tror att det viktigaste du bör se på är hur många liter i timmen de pumpar.
      Tomas Wallengren
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• ryghar
        Användare
        • October 2002
        • 215

Jo jag har innerfilter nu men funderar på att byta ut ett med ett ytterfilter. Det jag ska byta ut är ca 7 år och börjar förlora sin kapacitet.
        Vad finns det för andra ytterfilter som är bra?
        Janne
        Min Zoon

Kommentar

• Mattias Olsson
          Användare
          • September 2003
          • 328

Ytterfilter är kanon! När man väl fått igång det behöver man bara fixa med det nån gång per år... Eheims ytterfilter tycker jag fungerar mkt bra. Har haft både 2217 och 2028. Om jag köpte ett nytt idag hade jag satsat på 2028 pga korgarna och de färdiga snabbkopplingarna. Det är dessutom "snyggare" om det ska stå synligt.

Kommentar

• davide
            Användare
            • December 2003
            • 335

citat:Ursprungligen skickat av Prayerman

Jag tror att det viktigaste du bör se på är hur många liter i timmen de pumpar.
            Själv tittar jag mer på filtervolymen när jag köper ytterfilter. Det är ju den som "gör jobbet". om cirkulationen i karet blir för liten så kompletterar jag med ett innerfilter.

Själv har jag erfarenhet av 2217 och 2026 (likt 202 och jag måste säga att jag är mycket mer nöjd med 2217. Billigare och tystare. Korgarna i 2026 saknar jag inte i 2217 då jag har ersatt dessa med nätpåsar. dubbelkranar har jag köpt lösa till 2217 (omotiverat dyra, men fortfarande billigare än 2026). Ända fördelen med 2026 som jag ser det är den lilla mätaren som anger hur mycket tryck i pumpen. Då kan man se om trycket har gått ner eller ifall man bara inbillar sig.
            2217 kanske även har lite sämre andrahandsvärde om det nu spelar någon roll.
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

Kommentar

• Gäst

Köp Am-top AT3338. 1200l/h för 825:- Klart mest prisvärt. Eheimljudnivå och prestanda för 1/3 av priset.

Kommentar

• Prayerman
                Användare
                • June 2004
                • 1314

Jo det är väldigt många som har ett ytterfilter och ett innerfilter för cirkulation. Jag tycker dock man kan försöka satsa på att bara ha ett filter, speciellt i ett kar som inte är större än 375. Skulle jag skaffa ytterfilter så skulle det vara för att frigöra plats i karet. Så mitt råd är att köpa ett som är tillräckligt starkt så du slipper ha en cirkulationspump. Därför kolla hur mycket den pumpar i timmen!

Men jag tycker det funkar svinbra med bara ett innerfilter. Dock kan man inte ha vad som helst.

Eheim 2252 räcker långt. Kanske på gränsen till för klent om du skall ha typ Malawi i ditt kar, men det skulle funka.

Det jag kör med är powerhead, elrör och grovkorning filtermatta. Då behöver du bara en pump och den blir billig, men bra! Behöver bara göra rent det någon enstaka gång per år. Inte oftare än ytterfilter.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

Mycket mer fart i 2028 jämfört med 2217, beror mest på den grövre utloppsslangen. Jag har konverterat min 2217 till grövre slang, och vips det blev nästan lika bra sprutt som 2028.
                  ... men 2028 är mycket smidigare. Dessutom kostar dubbelkranar en hel del som du måste komplettera 2217 med för att det skall bli praktiskt.
                  Anders L

Kommentar

• PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

Mm, ska du ha stor fiskbelastning i karet är filtervolymen klart viktigast enligt mig. Kan man smälla både stor filtervolym med bra fart i vattnet (ca 6 gånger karets volym i timmen för de flesta sjöciklider), så är det en klar fördel. Räkna lite och spana på hur mycket plats du har i karet. En nedklippt (i små delar alltså) blå filtermatta bakom en bakgrund, med ett schysst innerfilter påkopplat ger bra effekt - både biologiskt och mekaniskt. Gäller bara att spana av hur mycket skit som samlar sig bakom bakgrunden och så slamsuga med jämna mellanrum.

Hilsen,

P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• ryghar
                      Användare
                      • October 2002
                      • 215

Karet i fråga har varit igång mycket länge med 2 innerfilter. Ett hemmabyggt med filtermatta och powerhead. Jag har den grövsta sortens filtermatta men filtret sätts igen på ca 3-4 veckor. Det andra filtret är ett mycket gammalt Fluval 4 som har filtermatta istället för ordinarie innehåll i filterbehållaren.
                      Fiskarna jag har är 2 Kakaduaciklider (det var 6 från början)
                      5 Scalarer
                      6 Nyckelhålsciklider
                      ca 50 Sorgmanteltetror
                      1 Randig peckoltia
                      2 Plecosar20-25 cm stora
                      Så det är inte kraftig cirkulation jag är ute efter utan bra rening av vattnet.
                      Janne
                      Min Zoon

Kommentar

• ryghar
                        Användare
                        • October 2002
                        • 215

Okej nu har jag bestämt mig för Eheim 2217. Nu är min fråga vad man ska fylla det med. Jag har ca 1 liter blåfiltermatta, men vad ska jag mer ha? Det finns ju 100 olika sorter. Allt från krossadlavasten till superduper substrat som kostar en förmögenhet.

Jag skulle gärna vilja ha förslag på en välfungerande kombination av material. Hur kör ni?
                        Janne
                        Min Zoon

Kommentar

• Karon
                          Användare
                          • April 2002
                          • 880

Makaroner i botten och filtermatta skuren i bitar, ev. finfilter på toppen.

Kommentar

• anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

jag kör med:
                            Makaroner (botten), filtermatta, Ehfisubstrat pro samt finfilterduk på slutet.
                            Anders L

Kommentar

• Mattias Olsson
                              Användare
                              • September 2003
                              • 328

Jag körde med makaroner 1/3, blå filtermatta och Ehfisubstrat pro 2/3 överst. Tog bort den fina filterduken eftersom den satta igen ganska snabbt...

Kommentar

Arbetssätt...