BTN bakgrund i Juwel Rio Akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frasse74
    Användare
    • December 2002
    • 97

    BTN bakgrund i Juwel Rio Akvarium?

    Någon som monterat en BTN bakgrund i ett Juwel Rio akvarie?

    Funderar på att köpa ett RIO 400 akvarie.

    De speciella BTN bakgrunderna till Juwelakvariena är ju för låga för ett RIO400
    så det måste bli en vanlig BTN.

    Det sitter ju ett plaststag tvärsöver rampen, går detta att ta bort?
  • stiffe
    Användare
    • April 2002
    • 953

    #2
    Staget går att ta bort
    mvh Stefan

    Kommentar

    • frasse74
      Användare
      • December 2002
      • 97

      #3
      Tror inte att det gör det tyvärr.
      Kollade på ett akvarie idag och staget sitter ihop med ramen runt akvariet.

      Hörde däremot att stagen ska finnas som reservdel, men har inte hittat nåt om detta.

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • January 2005
        • 1042

        #4
        tror någon sa att han hade kapat den och siliconat fast den efteråt helt enkelt.

        Kommentar

        • anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

          #5
          Vanlig btn tar alldeles för mycket plats i ett Rio 400!
          Min åsikt...

          Möjligtvis woodrock-systemet kanske.
          Anders L

          Kommentar

          • salo
            Användare
            • April 2002
            • 314

            #6
            Jag har en BTN Tanganyika i mitt RIO 400.




            Har även tagit bort juwelfiltret.

            Det går att ta bort stagen och om man är noggrann och har en smula tur kan man sätta dit dem igen efteråt. De sitter limmade infästa i den lilla plastramen och sitter rejält. Men med en kniv och försiktigt pillande och sedan bändande går de att lossa. Finns dock en stor risk att du knäcker stagen i infattningen, de är ganska klena där, ramen är betydligt grövre. Dock finns de mycket riktigt som resverdel, jag behövde ett några extra och fick ge runt 90:- styck på Herkules i gbg eftersom jag naturligtvis knäckte dem vid demontering. Om de knäcks kan man pilla bort restern som sitter "inne i" ramen men en kniv och lite tålamod.

            När du väl fått bort dem, silikonat in bakgrunden (du kommer att bla att behöva såga ut plats för stagen och pilla lite med inpassning osv) och ska sätta tillbaka stagen, använd INTE silikon, plasten är alldeles för fet så silikon fäster inte, du ska använda superlim av den typen som finns i små små tuber som fäster snabbt, se till att det är torrt och rent när du ska limma så ska allt funka sedan.

            Dock så här i efterhand håller jag med Anli, även om man får ett riktigt snyggt kar med kombinationen RIO/BTN så tar den en hel del plats eftersom djupet ju bara är 50 cm på akvariet så skulle jag göra idag så skulle jag satsa på en eller kanske två moduler istället.

            Men som sagt det går att göra det, lycka till!
            540 (180x60x50) under uppbyggnad
            30L Nano under planering
            Drömmer om ett Nanorev

            Kommentar

            • stiffe
              Användare
              • April 2002
              • 953

              #7
              På dom gammla Rio karen är det inga som helst problem att ta bort stagen i alla fall.Jag har själv ett och har tagit bort det utan några problem,det är möjligt att det på nyare kar är en annan konstruktion.
              mvh Stefan

              Kommentar

              • frasse74
                Användare
                • December 2002
                • 97

                #8
                Jag funderar på en BTN Rocky, det är den BTN bakgrunden som tar minst plats. Jag mätte på en Tanganyika bakgrund igår, den bygger 20cm på största stället.

                Detta med staget verkar ha ändrats på RIO modellerna.
                I de nya modellerna sitter staget ihop med ramen.

                Kommentar

                • stiffe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 953

                  #9
                  På mitt lite äldre sitter det två stycken stag men jag måste erkänna att jag faktiskt hade fel vad det gäller att jag har tagit bort mina stag utan problem.Jag har blandat ihop det med mitt Juwel panorama kar där stagen kan avlägsnas utan problem.Jag provade lite för en stund sen på mitt Rio 400 och stagen sitter fast i ramen och jag tror som ni andra skrev att det är mycket svårt att ta bort dom.
                  mvh Stefan

                  Kommentar

                  • salo
                    Användare
                    • April 2002
                    • 314

                    #10
                    Inte svårt att ta bort dem, svårt att ta bort dem så att de förblir hela och kan återanvändas
                    540 (180x60x50) under uppbyggnad
                    30L Nano under planering
                    Drömmer om ett Nanorev

                    Kommentar

                    • frasse74
                      Användare
                      • December 2002
                      • 97

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av salo

                      Inte svårt att ta bort dem, svårt att ta bort dem så att de förblir hela och kan återanvändas
                      Enligt kontakt med Gibbon idag sitter staget fast med rampen och går inte ta bort.

                      I såna fall får man såga av det och skarva ihop det igen.

                      Frågan är hur hållbart det blir.

                      Kommentar

                      • Alexander Wiberg
                        Användare
                        • February 2005
                        • 445

                        #12
                        Tycker verkligen du skall satsa på moduler i detta fall. Du slipper ju en hel del arbete, men framförallt, du har mycket större valmöjligheter när du skall inreda ditt akvarie. Jag har haft ett 112-liters med BTN-Rocky, och just nu har jag ett 912-liters med BTN-Amamzonas. Om jag hade fått göra om allt hade jag skippat bakgrunden i båda faktiskt och byggt egna världar, eller satt in moduler. Moduler med svart/djupt blå bakgrundsplansch ger en grym känsla.
                        En hel bakgrund ger en enorm tillfredsställelse i början, men efterhand torde du precis som jag känna att platsen att bygga på är alltför begränsad.
                        A.Wiberg (alex83)

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=367273

                        Kommentar

                        • salo
                          Användare
                          • April 2002
                          • 314

                          #13
                          Tur att jag har gamla modellen där stagen går att ta bort då.
                          540 (180x60x50) under uppbyggnad
                          30L Nano under planering
                          Drömmer om ett Nanorev

                          Kommentar

                          Arbetssätt...