Hej. Har stora problem med mitt 400 liters malawiakvarium. Fiskarna blir sjuka hela tiden. Känns som det är väldigt sällan som alla är friska utan det är alltid någon som inte äter och håller sig stilla eller ligger på botten. Tror det är bukvattensot som jag har problem med, men jag lyckas aldrig riktigt bli av med det. Kommer inte ihåg hur länge jag haft akvariumet men det är väll ett år ungefär. Första gången dom blev sjuka var några månader efter uppstarten. Då drabbades enbart demasonina och dom åt inte och la sig på botten. Medicinerade då med Octozin och det verkade hjälpa. Ett tag senare började det igen. Då drabbades både socolofi och demasoni med liknande symptom som tidigare. Jag medicinerade och jag trodde det gick över. Men nu ungefär 2 veckor senare dör ytterligare en socolofi. Nu har ytterligare 2 dött och jag har bara 3 kvar. Dessutom är det en demasoni som inte äter.
Varför blir det så här? Känns verkligen inget kul längre. Jag vill ha malwiciklider då jag är väldigt förtjust i dom, men om det ska fortsätta så här känns det som det inte är värt det längre. Så jag blir väldigt glad för all hjälp.
Lite fakta om karet då. Det är på 400 liter och fiskarna där i är nu:
2 Protomelas sp. "Taiwan Reef"
3 Sococlofi
9 Demasoni
6 Golden
Dom enda som aldrig varit sjuka än så länge Protomelas och Golden.
En gång i veckan byter jag 30-40 % av vattnet, och filtreringen består av ett innerfilter och ett ytterfilter (som jag inte kommer ihåg namnet på just nu) samt ett powerhead som blåser fart på ytan, så cirkulationen är rätt bra.
Inredningen består av vita kalkstenar som jag plockat på Gotland, samt finkornig rådasand. Är säker på att fiskarna inte skadat varandra, utan det är någon form av bukvattensot, då fiskarna ser uppsvullna ut när dom dör (fast inte så mycket och dom har inga resta fjäll eller något sånt) och så brukar dom stå stilla på samma ställe. Ibland tycker jag att jag sett dom hosta också.
Jag matar en gång om dagen med hemlagad räkmix. Ph't ligger på 7.5 och temperaturen 28 grader. Jag tillsätter inget salt.
Tror det var allt viktigt.
Snälla hjälp mig hitta felet. Jag blir oerhört tacksam för all hjälp.
//MVH Christian
Varför blir det så här? Känns verkligen inget kul längre. Jag vill ha malwiciklider då jag är väldigt förtjust i dom, men om det ska fortsätta så här känns det som det inte är värt det längre. Så jag blir väldigt glad för all hjälp.
Lite fakta om karet då. Det är på 400 liter och fiskarna där i är nu:
2 Protomelas sp. "Taiwan Reef"
3 Sococlofi
9 Demasoni
6 Golden
Dom enda som aldrig varit sjuka än så länge Protomelas och Golden.
En gång i veckan byter jag 30-40 % av vattnet, och filtreringen består av ett innerfilter och ett ytterfilter (som jag inte kommer ihåg namnet på just nu) samt ett powerhead som blåser fart på ytan, så cirkulationen är rätt bra.
Inredningen består av vita kalkstenar som jag plockat på Gotland, samt finkornig rådasand. Är säker på att fiskarna inte skadat varandra, utan det är någon form av bukvattensot, då fiskarna ser uppsvullna ut när dom dör (fast inte så mycket och dom har inga resta fjäll eller något sånt) och så brukar dom stå stilla på samma ställe. Ibland tycker jag att jag sett dom hosta också.
Jag matar en gång om dagen med hemlagad räkmix. Ph't ligger på 7.5 och temperaturen 28 grader. Jag tillsätter inget salt.
Tror det var allt viktigt.
Snälla hjälp mig hitta felet. Jag blir oerhört tacksam för all hjälp.
//MVH Christian
Kommentar