Hej! Detta är mitt första ämne i forumet och ett tråkigt sådant. Jag och min familj har precis kommit hem från en 3 veckors semester resa i Frankrike skulle igentligen vara 4 veckor. Hade förberätt mig noga innan hur våra akvarier skulle passas. Jag anlitade en kompis och vi gick igenom vad som skulle göras. Det skulle vara så lite jobb som möjligt för han. Vi planerade in att 1 vatten byte skulle göras under dessa veckor. Han som skulle sköta fiskarna hade inga större erfarenheter av fisk skötsel men han har i varje fall ett 50 liters kar. Efter 2 veckor av semestern skulle vatten bytet ske och det var då allt gick fel. Dagen efter bytet vara alla fiskarna döda i 375 liters karet förutom några yngel. Man var ganska knäck efter det samtalet. Den enda orsaken jag kom på var att han spolat i för varmt vatten. Men han sa att dom så pigga ut när han gick. Nu har man fått börja om från början, hade som tur var ett 100 liters med en massa yngel men jag var mest ledsen över en mal som jag haft i 30 år.
Nu undrar jag om man kan påskynda yngelns tillväxt med mat. Vilken mat är bäst för yngel och hur ofta kan man mata dom?
Nu undrar jag om man kan påskynda yngelns tillväxt med mat. Vilken mat är bäst för yngel och hur ofta kan man mata dom?
Kommentar