Geophagus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnvs
    Användare
    • May 2005
    • 19

    #16
    Jag har chokladciklider ihop med dem det går utmärkt då de inte stör varann. Bra också då båda arterna lägger rom ehuru de har nåt att avreagera sig på. Fan vad kul att jag fick med ehuru låter som en akvarietidskrift från 60 talet kanske. Ursäkta men byter du vatten en g mån? jag byter en dunk=25l lite då och då ibland en g i v ibland tre ggr i v, enkelt och man ser till att alltid ha fräscht vatten i akv. Tack väldigt många expertar här förresten , ett tips: se till att fiskarna trivs så blir det inga problem, krångla inte till det, endast det enkla är möjligt. tack

    Kommentar

    • figge
      Användare
      • July 2004
      • 112

      #17
      Akvariet jag har är på 640l med bra filtrering så en gång i månaden räcker. Hur har det gått med romen, har du lyckats få några yngel som överlevt? Själv har jag en 60tal som är mellan 3-6 cm nu
      Jag gjorde en liten film om dom för ett tag sen [8D]http://www.angelfire.com/psy/tapajos/

      Kommentar

      • magnvs
        Användare
        • May 2005
        • 19

        #18
        jo den ena honan började munruva men sen måste hon ätit upp dem jag vet inte, ska man mata fiskarne efter de börjat munruva? de andra fiskarna i akvariet måste ju ha mat, hur länge munruvar de? sen köpte jag tuppkammar och sen des går det inte att få rom på orange head pga av att tuppkamhannen stör dem hela tiden och vill para sig.

        Kommentar

        • MickeW
          Användare
          • December 2004
          • 113

          #19
          Jag har mina OrangeHeads med Hantelciklider och R. Metae. Det fungerar utmärkt då de olika cikliderna spenderar sin tid vid olika djup. Kul ciklid, orangehead, far runt i karet hela dagen. Har docj lyckats få tag på två hanar så det blir en del fajter...men de håller sig vid sina revir för det mesta. Sitter man och studerar dem länge kan man mog hitta de flesta färgerna skimra på kroppen även om de vitskimmrande fenorna är det som fick mig att falla för dem. Kan definitivt rekomendera G. Tapajos OrangeHead.
          Då var man medlem....!

          "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar" Konfucius

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

          Kommentar

          • Therese
            Användare
            • April 2002
            • 196

            #20
            Filmen var superhäftigö. Blev verkligen sugen på att pröva=)). Ska bara ävertala min kära fader nu och bestämma överiga invånare

            Therese

            Kommentar

            • figge
              Användare
              • July 2004
              • 112

              #21
              Magn.. du kan mata fiskarna, föräldrarna brukar turas om att munruva. De håller på ca 8 dagar har jag för mej, du märker när de släpper ut ynglerna mer och mer då är det lättast är att fånga fisken som har dom i munnen, släpp sedan ner fisken i en spann och den kommer att spotta ut alla ynglerna.

              Kommentar

              • magnvs
                Användare
                • May 2005
                • 19

                #22
                jo men när jag kom hem en dag från jobbet var ynglen borta nån av dem hade naturligtvis ätit upp dem.

                Kommentar

                • Lazinko
                  Användare
                  • April 2004
                  • 111

                  #23
                  jag hade själv Orange head i ett 250liters när de växte upp (9 st).
                  de växte ur det när de närmade sig 9-10cm (började skygga). och nu är de i mitt 540liters. de trivs bra, har dem med flaggciklider.
                  jag skulle iaf inte rekommendera att ha dem i ett akvarie på under 375L någon längre tid.
                  /dan

                  Kommentar

                  • Lazinko
                    Användare
                    • April 2004
                    • 111

                    #24
                    så fina de är vad håller du för pHvärden? flytta du de andra geophagusarna innan leken?
                    har ett lekpar, men de får aldrig lägga sin rom tack vare sina medinvånare.

                    Hur stora är de?
                    citat:Ursprungligen skickat av figge

                    Akvariet jag har är på 640l med bra filtrering så en gång i månaden räcker. Hur har det gått med romen, har du lyckats få några yngel som överlevt? Själv har jag en 60tal som är mellan 3-6 cm nu
                    Jag gjorde en liten film om dom för ett tag sen [8D]http://www.angelfire.com/psy/tapajos/
                    /dan

                    Kommentar

                    • figge
                      Användare
                      • July 2004
                      • 112

                      #25
                      PH..jadu det var så längesen jag mätte det så det kommer jag inte ihåg.. Nej jag tog inte bort de andra firrarna, de klarade leken bra ändå och försvarade sitt revir. De gånger de har lekt har varit när jag har gjort vattenbyte med ganska kallt vatten..
                      De är mellan 10-15cm, honan är minst.


                      Kommentar

                      Arbetssätt...