Geophagus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therese
    Användare
    • April 2002
    • 196

    Geophagus

    Efter ett antal år med Malawi så känns det som det är dax att i alla fall en av tankarna prova något nytt. Mina tankar föll på Geophagus och kankse några dvärgciklider. Så jag gav mig iväg till min akvarieaffär för att få lite insperation och jag kan inte säga annat än att jag blev fast besluten för att testa jordätare. I och med att jag inte kan så mycket om denna sort tänkte jag be om lite tips hur jag ska komponera innehållet i akvariet. Finkornit grus, rötter och växter känns självklart men fiskbeståndet? Har ett 275 liter djuren ska få gå i och tänkte börja med ungdjur på ca 7cm. Hur många ska man ha? Kan man ha någon annan intresant ciklid tillsammans med dessa? Gärna med parbeetende + någon form av tetra eller något liknande som håller sig mer kring ytan? Eftersom min kära fader oxå vill lägga sig i akvariet så är det ett litet krav på fina färger.
    Till mina malawi har jag ett yterfilt och en pump 750l/h. Ska jag plocka cikulationspumpen och bara köra ytterfiltret?
    Kom gärna med synpunkter.

    Therese
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    Hmm 275 är mycket för litet för de flesta Geophagus. Tuppkam kanske skulle funka ok, men jag skulle ju inte prova G. surinamensis, G. altifrons eller G. brasiliensis. Jag anser även att der är gränsfall för Satanoperca. Vad du kan prova är några av de mindre sorterna, som Gym. balzanii eller varför inte Gym. rhabdotus.

    Vilka hade du tänkt ha från början? Normalt vill ju jordätare gå i grupper om minst 4 djur eller så.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

      #3
      Ett annat tips är de olika Biotodoma arterna, wavrini och cupido. De blir inte så stora och verkar vara ganska snälla.

      Till de stora geophagusarna skulle jag nog inte gå en liter under 540, kanske ett 720 är att rekommendera. Jag har sett altifrons (tror jag) på 25cm+ och det var en mäktig syn!
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Jordätare är en av mina absoluta favoritfiskgrupper och nån gång när jag får tid, ork, plats och pengar över skall jag nog skaffa ett hyfsat kar med jordisar! G. sp. "tapajos orange head" och Satanoperca e la mina favoriter, men det finns ju grymt många snygga.

        Jordätare är så jädra snygga och roliga att bara sitta o titta på..
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Helenai
          Användare
          • October 2004
          • 269

          #5
          Mmm, jag instämmer med föregående skribent... [:p]
          Den som hade pengar och plats!

          Till ämnet: Biotoma cupido eller B. wavrini anser jag att jag skulle kunna hålla i mitt 250 liters, givet att sanden är grävbar på större delen av bottneytan. Och i flock ska de ju gå. Så liknande i ett 275 liters bör ju rimligtvis fungera. Dock har jag hört lite här och där att de gillar att vara störst i karet så det kan ju vara onödigt att drämma dit någon annan imponerande art.
          Varde ljus... och det vart mörker.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

          Kommentar

          • Gwendly
            Användare
            • December 2003
            • 374

            #6
            Guianacara arter funkar imho bra i kar av den storleken :-)

            Kommentar

            • Therese
              Användare
              • April 2002
              • 196

              #7
              Det var ju tråkigt att höra. Finns de inga mindre jordätare eller liknande som skulle kunna funka. kommer inte ihåg namnet på de gehophagusar jag hittat men i affären lät de som att de skulle fungera och jag har alltid fått bra råd därifrån tidigare.Men vill ju inte ge firrarna för litet akvarium. Några andra tips? Helst inte för stort. tappade lite lusten nu=/
              Tack
              Therese

              Kommentar

              • Felipe
                Användare
                • April 2002
                • 327

                #8
                Det finns ju en hel del Gymnogeophagusar som skulle passa i 250 liters utan nagra som helst problem.....manga av dem blir ju inte storre an 12-17cm. hanar och 10-13cm. honor.
                (G.balzanii ar dock den storsta av alla fast ratt sa blyg av sig).
                Felipe

                Kommentar

                • magnvs
                  Användare
                  • May 2005
                  • 19

                  #9
                  geophagus tapajos orange head har jag i 275 liter en trevlig och snäll jordätare. som lägger rom regelbundet

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    jag har haft orange head. dom är mkt snygga men tycker deras betende är inte det mest spännande. mkt upp ner vänster höger. ser inte direkt ut att vara smartaste firren . kanske bara jag som ogillar det iofs.

                    Kommentar

                    • Felipe
                      Användare
                      • April 2002
                      • 327

                      #11
                      "mkt. upp och ner vanster hoger"

                      Har du forsokt lugna ner dem med mat???

                      (skamt
                      Felipe

                      Kommentar

                      • Therese
                        Användare
                        • April 2002
                        • 196

                        #12
                        Det var någon orange head jag var inne på. Vad kan man ha i sälskap till dessa? Malar, tetror någon annan ciklid?

                        Therese

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Therese

                          Det var någon orange head jag var inne på. Vad kan man ha i sälskap till dessa? Malar, tetror någon annan ciklid?

                          Therese
                          Jag hade skalarer, boloviansk fjärilsciklid, kakaduaciklid och ett gäng malar. Gick perfekt.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #14
                            Geophagus sp. "Pindare" ska bli liten enligt en artikel i Ciklidbladet for nagot ar sedan http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...200101&LOPNR=7
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • figge
                              Användare
                              • July 2004
                              • 112

                              #15
                              Orange head är snälla fiskar, de går ihop med de flesta mindre fiskar. Jag har 6st tillsammans med 5st biotodoma cupido och en del malar, det fungerar perfekt. I akvariet går även några guldsömmar men det e på gränsen det är lite fighter ibland.
                              Orange head är känsliga för vattenkvaliten, byter du inte vatten regelbundet så kan de få "hål i huvudet". Jag byter ca 1 gång i månaden det fungerar bra för mej.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...