Sandstorm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilssonnet
    Användare
    • March 2005
    • 102

    Sandstorm?

    Ska kanske köpa rådasand av en kompis, 0.4-0.8 storleken i så fall. Hur är den, kommer det bli kaos i karet då? För tillfället har jag ingen större cirkulation, men det är inte helt omöjligt att jag kommer skaffa mer snurr.
  • Boffe
    Användare
    • February 2003
    • 102

    #2
    Det är inga problem!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Det kan bli problem, men vanligtvis är det lätt att lösa genom att anpassa riktningen på pumpens/pumparnas utblås en aning.
      Tony Englund

      Kommentar

      • Nilssonnet
        Användare
        • March 2005
        • 102

        #4
        Hur är det vid slamsugning, röret till sugen är väl en 40 cm och det fungerar bra till min engelska sjösten, stenen stiger till ungefär hälften. Finns det risk att jag får upp hela botten om jag rengör botten?

        Utblåset är uppåtriktat, så det borde vara rätt så lugnt, men hur är det om insuget är för lågt ner placerat?

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Nilssonnet

          Hur är det vid slamsugning,
          Med den kornstorleken kommer du inte behöva någon slammsugning på samma sätt pga att nästan ingen skit kommer ner i sanden.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #6
            ...och även om du vill slamsuga får du vara lite försiktigare. Det funkar, utan problem. Man kan slamsuga blästersand om det nu är så. Jag slamsuger iofs aldrig mina kar, men det skall gå utan problem.
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • Nilssonnet
              Användare
              • March 2005
              • 102

              #7
              Slamsuga lär jag behöva göra ändå, jag har penselalger på rötter som lossnar när malarna tuggar på de så skiten samlas på botten...

              Hur är det med mängden då, karet är på 540 liter och det är 50 kg sand det handlar om. Jag har räknat lite allmänt och använt 1.5 kg/liter som densitet, och får då fram att det är strax över 3 cm högt. Kan det stämma?

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • May 2005
                • 4642

                #8
                Slamsugning funkar även med fin sand, no problems. Kör bara inte ned slamsugen för djupt i botten. Som nämnts innan så går inte lika mycket skit ned i botten heller när man har finare sand.

                Med utblåsen felriktade kan verkligt fin sand blåsa undan från botten och samlas på ena sidan karet - är dock rätt övertygad om att rådasand inte är tillräckligt fin för det. Har bara hänt mig när jag kört med fågelsand.

                Om du räknar med 50 kg sand, och densitet 1,5 så ger det 75 liter sand. Borde därmed räcka till nära 8 cm lager över hela botten enligt formeln 15 dm x 6 dm x 0,8 dm = 72 liter. Om jag tänker rätt.

                Hilsen,

                P

                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Nilssonnet
                  Användare
                  • March 2005
                  • 102

                  #9
                  Fast för att räkna ut volymen tar man vikten delat med densiteten, dvs kg / kg*dm^-3, så kg tar ut varandra, så volymen blir bara 33 liter. (har suttit med papper och penna framför mig nu.. ) )

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • May 2005
                    • 4642

                    #10
                    Tål att räknas på - klart att ett kilo vatten väger lika mycket som ett kilo grus, oavsett kornstorlek - men en liter vatten och en liter grus är jag fortfarande rätt övertygad om väger lite olika...

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • ixxe
                      Användare
                      • February 2005
                      • 234

                      #11
                      Darude?
                      http://ixxe.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...