Pumpval i 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per T
    Användare
    • June 2002
    • 42

    Pumpval i 720

    Hej

    Har ett 720 liters som jag håller på att inreda. Det blir btn-moduler. Fiskarna jag ska ha i är mina tropheus sp. black pemba som nu vuxit till sig ordentligt och behöver mer plats.

    Just nu har jag 2 st Fluval 404 ytterfilter som pumpar 1300 liter per timme. Tänkte istället använda 2 st powerhead 802 som pumpar 1500 liter per timme. De ska sitta i varsin filtermodul med blå filtermatta i.

    Frågan är vilket som är bäst?

    Vad tycker ni? HUr hade ni gjort? HUr har ni det?
    Per T
  • Klas A
    Användare
    • December 2004
    • 104

    #2
    Jah hade valt filtermoduler och ha pumparna i karet bättre med allt i tycker jag...
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • February 2003
      • 2533

      #3
      Eller så kör man både och

      Ärligt talat, ju mer filtrering desto bättre, du kommer troligtvis att ha nytta av all fart det blir i vattnet. Se bara till att utblåsen riktas på sån't sätt så de inte blåser bort sanden från någon hörna. Jag skulle använt både ytterfilter och moduler med filtermatta.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

        #4
        Per T; Kör med både och....Själv använder jag 2st 802 i moduler samt 2st 2028 Eheim ytterfilter...funkar superbra!!!

        Mvh Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • Per T
          Användare
          • June 2002
          • 42

          #5
          Okej

          Då ska jag bara hitta ett bra sätt att gömma in och utsug från ytterfilterna. Var just det som var grejen med modulerna att gömma allting.
          Orkar inte heller hålla på att göra rent innerfilter hela tiden. Men ytterfilter behöver ju inte så mycket rengöring så okej. När jag ändå har dem så kanske det är dumt att inte använda dem

          Tack för hjälpen
          Per T

          Kommentar

          • Per T
            Användare
            • June 2002
            • 42

            #6
            Kom på en annan grej. De här 802, hur mycket låter de?
            Per T

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

              #7
              Sålänge du låter dem sitta på filtermatta och de inte rör vid glaset med sugproppar eller pumpen så lär den inte låta alls. Ett tips kan vara att "kapsla" in dn i en bit filtermatta. Detta har jag gjort med mina eheim compact 1000l/h och det låter ingenting alls. Dock har jag inte dem i moduler utan bakom filterhörnor.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              Arbetssätt...