Färg till glaset

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per T
    Användare
    • June 2002
    • 42

Färg till glaset

Hej

Ni som har målat akvariet på baksidan. Vilken färg har ni använt?

Jag har försökt med en svart foliebakgrund och med vatten och diskmedel försökt få den att fästa. Det blir bara bubblor hur jag än gör så färg känns som nästa steg.

Mvh Per
    Per T
  • Loket65
    Användare
    • September 2003
    • 176

Jag har målat "alla" mina kar med uteakrylatfärg. Jag valde en medelblå färg, men en färghandel bryter ju färgen som du vill ha den.
    Den som äter lever får sej
    *Magnus*

http://www.orumsnygard.se

Kommentar

• deathdealer
      Användare
      • August 2004
      • 1639

Per T; jag gick till en "skyltfirma" och fick köpa självhäftande plastfilm, som var busenkel att sätta upp med hjälp av en gummiskrapa och en blomspruta med vatten i! Det blir snyggt och det går att ta bort!

Relativt billigt oxå!!!

Vänligen Deathdealer
      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

Hm, jag målade med nån täckfärg eller va de kalla det. Väldigt plastig färg lixom. Mer än så vet jag inte. Förmodligen är det ju lättare att ta bort plastfilm antar jag men färgen går även den att skrapa bort med rakblad ganska enkelt. Jag var hyfsat noga med att täcka aluramen så det inte hamna så mycket på dem.

Det som är bra med färg är att det är enkelt om man har många kar. Det är nog inte superkul att plasta in 25 akvarier. Slafsa på färg tar 2 minuter.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

Lägga på film tar 5 minuter på ett större akvarium. Tror jag, har bara fixat skyltfönster på den praktik jag hade för ett år sedan. Då fixade vid en hel revisionsbyrå på en dags arbete.

Att bara plasta så som man gör på akvarium är inga problem, se bara till så att ni använder vanligt vatten, ingen såpa eller yes i sprutflaskan. Då fastnar inte filmen på glaset. Vanligt vatten med dusch-flaska, en skrapa med mjuk plast eller ännu bättre, om den har en sida som är täckt med ett tyg-skikt. Plasten är oerhört enkel att ha med o göra, när man ska ta bort det så slipper man problem ifall färg skulle ha letat sig ner i en repa.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Loket65

Jag har målat "alla" mina kar med uteakrylatfärg. Jag valde en medelblå färg, men en färghandel bryter ju färgen som du vill ha den.
            Sådan använde även jag, fast svart.
            Anders L

Kommentar

• shcolsson
              Användare
              • January 2005
              • 256

Vanlig vattenbaserad väggfärg. 30 kr för 5 liter på Harald Nyborg. Lätt att ta bort men du behöver stryka ett par ggr. om du vill ha det heltäckande men det går fort precis som Viktor skriver.
              Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• Christian Alfredsson
                NCS Medlem

• April 2002
                • 4179

citat:Ursprungligen skickat av Per T

Hej

Ni som har målat akvariet på baksidan. Vilken färg har ni använt?

Jag har försökt med en svart foliebakgrund och med vatten och diskmedel försökt få den att fästa. Det blir bara bubblor hur jag än gör så färg känns som nästa steg.

Mvh Per
                Jag fick massor med bubblor också men de försvann efter några månader
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• deathdealer
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1639

Det viktiga med film är att man gör rent rutan! T-Röd eller liknande, för fingeravtryck /fettfläckar syns tydligt! Använder du en förnsterskrapa, så arbetar du bort bubblorna, men jag hade absolut inga problem med detta när jag använde film avsedd för rutor!

Det postitiva är att man har massor av kulörer att välja bland...blått t.ex!!!

Deathdealer
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• ebbe_20
                    Användare
                    • February 2005
                    • 283

ingen som har nån super färg de målar med?? som är helt kanon?
                    MVh
                    Ebbe

Kommentar

• oveb
                      Användare
                      • July 2004
                      • 125

deathdealer:

Bra att skriver GÅR att ta bort... Jag har precis tagit bort min och det var verkligen skiiiiiitjobbigt.
                      Min blog

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

Plastfärg brukar lossnar rätt lätt.. inte speciellt svårt att skrapa bort.
                        Anders L

Kommentar

• guineapig
                          Användare
                          • September 2003
                          • 72

Flugger industrilack används av tex Imazo som gör system åt butiker, finns i blått och svart och sitter som berget. Tyvärr lite dyr men det finns en likadan lack på Biltema som jag misstänker är samma komponenter i. Blir dock snyggast om man målar glasen innan karet limmas ihop, annars blir det "kladdigt" vid silikonen.

Daniel

Kommentar

• bmwpower
                            Användare
                            • December 2002
                            • 1934

ska måla mina burka vilken jag kom på nu när dom skulle upp att jag glömmt.
                            Vilken kulör fungera bra utan att själa djupet på karet.
                            Jag fundera på svart eller riktigt blå.
                            Kommer att ha vit grus och svarta stenar eller rådasanf med svarta stenar.
                            MAn vill ju inte att det ska själa mså mycklet ljus
                            Senast redigerad av bmwpower; 08 December 2005, 13:03.

Kommentar

• Cichlidaholic
                              Användare
                              • June 2005
                              • 1103

Bara söka lite tycker färg till karet frågan tas upp igen och igen =)

4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
                              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

Kommentar

Arbetssätt...