Får inte ner Nitrit halten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pulver
    Användare
    • September 2002
    • 37

    Får inte ner Nitrit halten

    Har hållt på nu sen den 16 oktober och försöka få ner halten. Jag har bytt ca 10-15 % kanske 2-3 ggr om dagen. Visst har nitrit halten sjunkit men halten är fortfarande skadlig. Jag matar kanske var tredje dag.

    Jag tillsätter lite salt vid vattenbytena för att minska nitritens effekt.

    Ska jag fara ner och införskaffa mig en bakteriekultur på burk eller ska jag forsätta ett tag till?

    Fiskarna mår ju bra(dom har ju lekt och haft sig).

    Sen en följd fråga.
    Jag har köpt en Ehiem 2239 nu som jag borde få imorrn eller på Måndag? Tänkte ha den i mitt 300 liters och senare till ett störe planerat kar. KAN man ha för stor filteryta för akvarium? En kursare sa nått om det.

    Mvh från den insöande Umeå bon Erik

  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    #2
    Om du inte ser några tendenser alls på att fiskarna mår dåligt så tycker jag absolut inte att du ska oroa dig. Givetvis ska du fortsätta att sträva efter ett nitritfritt akvarium men ta det med ro.

    Tvättar du kanske filtermaterialet för ofta eller med varmt vatten?

    Förstor filteryta kan man aldrig ha, möjligen för strak rotation på vattnet men det kommer du inte att få med 2239:an.

    mvh,
    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • NM
      Användare
      • October 2002
      • 93

      #3
      Hej Erik,
      Känner till ditt problem ganska väl, fick en mängd goda råd här på forumet men fick ändå inte riktigt till det eller så hade jag inte tillräckligt med is i magen. Jag höll på att bli "galen" jag bytte stora mängder vatten små mängder vatten, satte till bakteriekultur men inget hände.

      Fick till slut frispel och gick och handlade in ett Eheim 2252 innerfilter och tiggde till mig ett använt filter från akvariehandlaren, rusade hem (de nyttiga bakterierna dör rätt snabbt under transport) i med filtret mera bakteriekultur. O vips! över en natt var all Nitrit borta!!!! Min rekomendation alltså: Tigg till dig ett använt inkört filter och pytsa i lite bakterie kultur så ordnar sig allting.

      Ps. Jag höll på i 2 veckor innan utan att Nitrithalten ändrades ett dugg Ds.

      Lycka till!!
      Niclas


      Kommentar

      • Pulver
        Användare
        • September 2002
        • 37

        #4
        Känns jobbigt att ta ens annans filter. Kanske för med sig massa parasiter och bakterier. Men jag tror faktiskt det är lösningen. Får gå och be den jag handlar ciklder av kan vrida ut ett filter i en liten påse till mig.

        Kanske det vore en bra idé?

        Mitt filter som jag har igång nu har aldrig rengjorts..
        Akvariet har varit igång i typ 5 veckor.

        Kommentar

        • NM
          Användare
          • October 2002
          • 93

          #5
          Hej Igen,
          Mitt akvarium var också nystartat, innan fiskarna åkte i var allt bra,
          sedan smällde det till.
          Försök Du med ett filter från handlaren, ser det fräscht ut i hans akvarier får man förmoda att allt är ok. Jag själv tycker att det helt klart var värt risken.
          Mvh
          niclas

          Kommentar

          • snysop
            Användare
            • October 2002
            • 98

            #6
            Hej på er!

            Jag har samma problem... och de vill inte heller lösa sig & nu börjar jag misströsta...

            Efter att ha bytt ut hälften av vattnet & dammsög botten så var värdet lika högt (jätte-rött med Tetras nitrittest). Då slutade jag mata HELT och mätte varje dag utan några förändringar. Efter ett par dagar började mina fjärilar se kassa ut så jag flyttade över dem till mitt 69 liters som varit igång i ett par dar längre än mitt 240 lit. Efter 2 dagar så såg de bättre ut.

            Men, efter ytterligare ett par dagar så såg även mina geophagusar lite dåliga ut, stjärtfenan på en av dem hade fått en liten spricka och då blev jag nervös och köpte Seras Nitrivec. Efter ett par dagars användning av Nitrivec så har det ÄNDÅ inte blivit bättre... Vattnet blev inte bättre, fortfarande lika rött så jag flyttade över mina 4 geophagusar till det lilla. Nu trängs de med 4 fjärilar och jag har jättedåligt samvete när jag ser dem trängas i det lilla akvariet... :-(

            Nu har jag använt Nitrivec i 4 dagar. Har doserat 10 ml/100liter per dag. Den första dagen tillsatte jag 20 ml/100lit. Ingen förbättring alls. Och nu börjar jag tröttna... mår inte bra av att ha fiskarna så trångt i akvariet och eftersom det rör sig om tusenlappar för fiskarna så vill jag inte mista dem...

            Till helgen skall jag till min zoobutik och böna och be om hjälp och ev ett gammalt filter. Men när/om jag fått filtret, vad ska jag göra då? Vart skall jag göra av det? Jag har ett ytterfilter, Fluval 203 och den har 3 "burkar" att lägga filter i. Vilken av burkarna skall jag lägga det i?

            Jag misstänker att jag gjort fel från början, jag skulle nog bytt ut större delen av vattnet INNAN jag tillsatte Nitrivec för första gången... Tyvärr följde jag instruktionen och där står det inget om det... :-(

            *tunga suckar* /Karin


            4 st vf Geophagus spec. "Orange head"

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

              #7
              När jag startade mitt 450 liters använde jag filterpatronen från mitt 220 liters som jag "rengjorde" i det stora akvariet. Kom ihåg att dessa bakterier behöver "mat" för att överleva. Om ni tillsätter bakterier i ett helt tomt och rent akvarium kommer bakterierna att svälta ihjäl. Om jag har förstått allting rätt så lever väl inte bakterierna på nitriten i sig sjävlt utan på det som man med ett finare ord brukar kalla för gödsel och matrester!

              // Magnus

              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • snysop
                Användare
                • October 2002
                • 98

                #8
                Magnus,

                Så om jag får ett gammalt filter så kan jag alltså börja mata fiskarna som är kvar där i? Då menar jag att jag ska mata den ytterst liiiite?

                De fiskar jag är mest rädd om går just nu i det lilla akvariet, men det kan dom inte göra i för många dagar...

                Mvh Karin

                4 st vf Geophagus spec. "Orange head"

                Kommentar

                • Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

                  #9
                  Jag hoppas du förstår att jag inte kan svara "JAVISST" och se glad ut, det enda jag kan säga är att jag gjorde så och det funkade. Vid den tidpunkten hade jag bara Apistosar och Neontetror i karet, de är relativt känsliga för nitrit så det måste ha fungerat. Efter den behandlig jag beskrivit tidigare har jag aldrig haft nitrithalt på över 0,3, detta baserar jag på att mina discusar börjar se hängiga ut vid ungefär 0,3.

                  Jag kan bara berätta hur jag gjorde och vill inte bli hängd om det inte fungerar

                  // Magnus

                  // Magnus Arvidsson

                  Kommentar

                  • NM
                    Användare
                    • October 2002
                    • 93

                    #10
                    Hej Karin,
                    Jag gjorde så att jag inhandlade ett filter som passade det begagnade
                    filtret jag fick från akvariehandlaren, i ditt fall skulle jag
                    ta filtermaterialet som du förhoppningsvis får och krama ur det
                    över de andra komponenterna i filtret, och placera filtermaterialet
                    någonstans mittemellan, finns nog ingen veteskapligt utredd placering.

                    Jag förstärkte även med lite bakterier (bactozym fabr. Tetra) genom att
                    hälla ur pulvret i dessa kapslar på de "nya" filterbitarna.

                    som jag tidigare skrev så vände det från illrött till perfekt
                    över en natt.
                    Lycka till

                    Kommentar

                    • snysop
                      Användare
                      • October 2002
                      • 98

                      #11
                      Hej NM!

                      Hade du i "gammalt" vatten i karet då eller hade du bytt ut lite?

                      Mvh Karin

                      4 st vf Geophagus spec. "Orange head"

                      Kommentar

                      • NM
                        Användare
                        • October 2002
                        • 93

                        #12
                        Hej, Vattnet i karet var samma som jag hade från början ca: 4 veckor gammalt, med den modifikationen att jag bytt det helt hysteriskt
                        under 2 veckor. Jag hade dock proppat det med bakteriekultur under dessa veckar utan resultat.

                        Hoppas att jag förstod din fråga rätt!?

                        Mvh
                        Niclas (NM)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...