Salt/Bikarbonat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Leon
    Användare
    • July 2005
    • 13

    Salt/Bikarbonat

    Jag håller mig till arten malawi vilket kräver ett vatten med ganska högt pH och har inget emot salt och bikarbonat i vattnet.
    Grejen är den att måtten på salt respektive bikarbonat varierar mellan ciklidhandlarna.
    Jag skulle vilja höra eran åsikt om hur måtten ska vara per 100 Liter vatten.

    En handlare säger att man ska tillsätta 2 dl salt och 2dl bikarbonat per 100 liter vatten.
    En annan handlare säger att man istället ska tillsätta 2 dl salt och 3 teskedar bikarbonat per 100 Liter.

    I slutänden blir det inte exakt samma mått på ämnerna.

    Lämna gärna era råd här om måtten, för det är ju trots allt viktigt att man tillför rätt mängd så att inte fiskarna tar skada.

    // Leon
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Hmm, hur mycket bikarbonat som ska i beror ju dels på ursprungsvärdet på KH och vilket KH du vill ha. Jag bor i Malmö, och strävar efter ett KH på ca 10. Kranvattnet ligger på 5-6. När jag byter 1/4-del av vattnet i mitt 600-l Tanganyika så får jag pytsa i en påse bikarbonat, har jag mätt mig fram till.

    Kolla med vattenverket vilket KH du har och bestäm dig för vilket KH du vill ha. Sedan får man mäta och räkna.

    När jag kör med salt kör jag oftast en matsked till 100 liter vatten, men även där beror det på syftet - trigga lek, allmän trivsel eller bota sjukdom?

    Misstänker att detta inte gav några direkta svar, men så tänker jag i vart fall.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Klas A
      Användare
      • December 2004
      • 104

      #3
      Jag har malawi i ett 450 liters jag tillsätter vid vattenbyte 1 tesked bikarbonat/100 liter vatten och 1 tesked ektozonsalt/100 liter
      Bikarbonat får endast tillsättas vid delvatten byte...
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=114789

      Kommentar

      • Kid
        Användare
        • March 2004
        • 256

        #4
        Tycker att 2dl salt + 2dl bikarbonat låter väldigt mycket!
        Det blir visserligen bara 0,2% av vardera men i ett 500 liters kar blir det 1kg (antar att 1 liter=1 kg)) av varje sort (första gången)!!

        /Kid

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #5
          Vad gäller bikarbonaten är det ju hur lätt som helst att ta reda på. Mät pH och KH innan, häll i en matsked, mät igen (efter en 15 minuter eller så). Du vill ha ett pH på cirka 8,4 (max med bikarbonat) och ett KH på 8-20 eller så för att hålla det stabilt. Bara att hälla i tills du hamnar rätt, så vet du.

          Salt är mer en fingertoppsfråga. Många (säkert de flesta) använder inte salt överhuvud taget. De som använder och häller i mest använder cirka 2dl per 100 liter vatten. Om man går efter mineralhalterna i sjön, så har jag för mig det ligger runt 1tsk (eller msk) per 100 liter vatten. Var skall då du ligga? Bra fråga! Börja med en halv dl per 100 liter eller så och se om du märker nån skillnad?! Eller så använder du inget alls...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • June 2004
            • 1314

            #6
            Jag har i 0,5 dl grovt salt utan jod per 100 liter och 1 matsked bikarbonat 100/l, ungefär. De gånger jag mäter ph så ligger det på 8,3.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • Pettson
              Användare
              • October 2003
              • 86

              #7
              Jag blandar i 5g jodfritt salt och 5g bikarbonat per 10liter bytt vatten.
              Bor i Helsingborg.
              Detta håller alla mätvärden stabila, och bra.

              Kommentar

              Arbetssätt...