Hur bra är bakterie på burk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

    Hur bra är bakterie på burk?

    Nu börjar det bli allvar här. Vi hämtar ett juwel rio 400 på måndag nästa vecka och jag behöver få igång filtret snabbt. Hur bra är bakterie på burk egentligen?

    Har nämligen tingat en vuxen grupp på 17 st Tropheus Red Chipimbi. Och jag undrar hur snabbt man vågar hämta dom? Kan avslöja att dom inte kommer matas med räkmix så det kanske inte skitar ner enormt mkt trots allt!

    /Andreas
  • Gäst

    #2
    Det finns bra bakteriekulterer, några ex. är:

    Clera Flo (superkonc. finns på Akvareilagret)
    JBL, har både en så kallad "Starter" som du tillsätter i t ex ytterfiltret samt en vanlig bakteriekultur, båda är väldigt bra. Vet att Akvarieleasing har dessa.

    Du bör nog ändå vänta minst en vecka innan du introducerar din fisk.

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • January 2005
      • 1042

      #3
      Okej. Är det kanske smartare att försöka skynda på en nitrittopp väldigt tidigt än att förska att undvia topp överhuvudtaget? Tänkte om man skulle mata stenhårt på några få fiskar och skapa kassa nivåer av ammonium dag1. Då borde väl nitrifikationsbakterierna få optimala förutsättningar för att fortplanta sig så snabbt som möjligt?

      Kommentar

      • Nyllet90
        Användare
        • October 2004
        • 1133

        #4
        Det snackades om exakt samma sak för nån månad sen. Så leta efter den tråden istället.

        EDIT: Jag tog mej friheten att leta upp tråden åt dej! http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12373&
        Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          jag har aldrig fått nått nitrit när jag kört med ytterfilter i kombination med tetras biostarter tabletter. Har lagt i fiskarna samma dag som jag startat karet 3 ggr om.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

            #6
            Du kan inte skynda på en nitrittop. När en burk startas från noll så att säga så tar saker o ting en viss tid som du inte kan påskynda nämnvärt utan att tillsätta medel för det, ska man vara helt säker så ska man vänta 36 dygn... men den tiden har du ju inte =)
            Efter man startat så har man en ammoniaktop efter 9-10 dygn den faller sedan ner mot det 15e dygnet o blir ofarlig men då ökar nitriten som kommer ha sin högsta pik vid 29e dygnet, sedan sjunker nitriten veckan efter då bakterifloran har kommit igång o börjat ställa saker tillrätta, så vid dygn 36 så har dom giftiga ämnena i vattnet stabiliserats till ofarliga nivåer. Många misslyckande sker just när man inte respekterar kvävecyckelns gång... vilket jag själv inte gör hehe jag kör efter några dagar redan ibland tom samma dag, det har funkat hitills men man vet alldrig när man får ett kraftigt bakslag.

            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • January 2005
              • 1042

              #7
              Hehe. Har själv startat kar och kastat fiskar hit och dit med sterila filter utan några dåliga följder. Kommer krama ur gamla filtret riktigt ordentligt och sedan också ha det gående i nya karet ett par dagar. Köper nog lilla burken med nitrivec och häller i också. Vi får akvariet på måndag och jag skulle tro att vi hämtar fiskarna följande söndag. Var o tittade på dom idag.. Vilka skönheter! =)

              Kommentar

              Arbetssätt...