göra gråsten av lava?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thorichtys
    Användare
    • April 2002
    • 56

    göra gråsten av lava?

    Jag har funderat på hur man skulle kunna 'göra' stora stenar att ha i akvariet. Jag är lite feg så det finns inte en chans att jag lägger i en sten på 15-20 kilo. Då skulle jag inte kunna sova.
    En idé som jag fick och som jag undrar om det kan funka är att köpa stora lavastensbumlingar och lägga på husfix. Jag tänker att man kan lägga på ett lager husfix så att det nästan täcker lavastenens skrovlighet men samtidigt behåller stenens form och låter lavans rödaktiga färg synas här och där.
    Tror ni att husfix skulle sitta på lavasten? Höjer husfix ph? Vad finns för risker?
    Tacksam för kommentarer.
    Magnus
  • Martin Johnsson

    #2
    Nu är jag inte riktigt någon stjärna på ämnet, så långt därifrån man bara kan komma faktiskt. Men en sak som jag har funderat på vad gäller intriören i allmänhet är att man borde kunna bygga de mesta på liknande sätt som man gör när man bygger bakgrunder. Dvs, att man utnyttjar samma teknik och "bygger" lite större stenar och annat som man vill ha på botten. Kanske är det svårt att få det snyggt, jag vet inte. Men jag kommer nog att testa lite när de blir dags att exprimentera med egen bakgrund överhuvudtaget.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

      #3
      Har nu inte provat det med lavastenar och husfix, men jag har byggt moduler i frigolit samt betong. Tror det är betydligt enklare att göra det av det materialet än i lavasten. Om du är verkligt konstnärligt handikappad kanske lavastenen har en fördel, i och med att du får stenformen "på köpet" - annars hade jag tveklöst rekommenderat frigolit samt betong.

      Handlar även om vilka firrar du ska ha i karet. Till arter som gnager mycket på inredningen (alla aufwuchsätare) hade jag inte satsat på gjutna bakgrunder whatsoever. De gnager sönder dem.

      Husfix och betong höjer pH, ja, men inte KH (OH-joner släpps från betongmaterial). Trixar du med sådant så rekommenderas dels att du låtit materialet härda i luft ett par dagar (minst, gärna någon vecka), samt att du kör det i karet minst en vecka och gör två fullständiga vattenbyten innan du har i fisken. Kör med några testpiloter om du är osäker. Med tiden (ca en månad) sätter sig biomassa på bakgrunden och täpper igen betongen, så den inte läcker mer till vattnet. Efter en månad låg i vart fall mitt akvarievatten tillbaks till pH-värdet i kranen (tog en vända upp till 9,5 för att falla tillbaks till 8,3).

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      Arbetssätt...