Utan vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • forssten
    Användare
    • December 2003
    • 70

    Utan vattenbyten?

    Hej det var en person vid ett tillfälle som menade på att man inte behöver byta vatten på akvariet! Det lät helt idiotiskt men det kanske finns ngt system där det inte behövs ex. avancerat biofilter? Ngn som vet svar? Mbunas
    mbunas
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

    #2
    Det finns säker de som inte byter vatten i sina akvarier och fiskarna ändå överlever, och kanske till och med verkar trivas. Det är dock inget som jag personligen skulle rekommendera. När mina föräldrar hade akvarie i slutet på 70-talet kan jag inte påminna mig att de bytte vatten, och det fungerade uppenbarligen eftersom de odlade flera arter som på den tiden ansågs vara svårodlade. De hade bottenfilter i sina kar och hade storstädning en till två gånger per år, då de plockade ut all inredning, all fisk och allt grus och rengjorde det grundligt (fiskarna rengjordes inte ).
    Det var rätt sätt att sköta akvarier för 25 år sedan men troligen inte nu......
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

      #3
      En vän till mig har ett 170 Liters med lite mbunas i och han gör inga delvattenbyten alls tyvärr men han gör rent burken 1gång om året o då byter han allt, det skumma är att hans fiskar är alldrig sjuka o dom ser kanon fina ut. Det finns nitrogenfilter som är gasnka avancerade som bryter ner nitrat(vi byter vatten för att bli av med det) till nitrogener som bidrar till att man inte behöver byta vatten.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        #4
        När det gäller sötvatten så har jag inte sett något system där man _aldrig_ behöver byta vatten. Ska det funka utan vattenbyte krävs det total biologisk balans, och det har jag enbart hittat i "minireef"-varianter. I sådana kar pratar vi dessutom ingen fisk, eller möjligen EN firre på 100-liter vatten. Du får gärna klura vidare och överbevisa mig, har klurat länge på ett biologiskt hållbart system i sötvatten. Vill hemskt gärna bli överbevisad så jag kan prova själv!!

        Om vi ändå pratar "i närheten av " så har Diana Walstad skrivit en bok, "Echology of the planted Aquarium", där hon kör med växter, lagom mängd firrar och mycket ljus. Enligt uppgift från boken byter hon vatten en gång i halvåret. Tror att det funkar så som hon håller sina kar, men har inte provat själv. Vattenbyte blir med tiden ändå nödvändigt i sötvatten (om man ska ha fisk), av flertalet anledningar. I ett kar som är befiskat med X-antal ciklider tror jag allvarligt att du kan glömma tanken på inga vattenbyten alls. Kör du stort kar och har ett par ciklider kanske det går ett bra tag - finns en artikel i CB som nämner det (Kjell Fohrman, 2001:någonting).

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Jag har goda erfarenheter av att inte byta vatten speciellt ofta. Jag har ett 375 liters med mest sydafrikanska ciklider, några praktbotior och tre ansistriusmalar. Jag byter vatten rätt sällan MAX en gång i månaden och då ca 50% suger då ur sanden rätt grundligt.Har ett vanligt eheim ytterfilter som rengöres ungefär en gång i månaden. Använder sällan några medel typ sera aquatan osv endast grovsalt utan jod 1 msk/100 liter. Gör även en "storrengöring" vart annat år då jag tar ut allt, rengör ersätter med viss ny fräch inredning och spolar ur gruset.
          Innan denhär stora burken införskaffades hade jag ett 105 liters med ett innerfilter. Då bytte jag 30% varannan vecka och rengjorde filtret varannan dock inte i samband med vattnet. I det akvariet hade jag ständiga problem med sjukdommar för det mesta vita pricksjukan och fenröta. Fick då rådet att minska ner på vattenbytena och faktum är att det fungerade iaf för mig. Har nu haft min 375:a i fyra år och i den har jag haft vita pick en gång och bukvattensot en gång. I övrigt ingenting som hotat alla fiskarna (klart man haft nån enstaka fisk som varit sjuk och dött men vem har inte det). Fiskarna verkar trivas fint, har haft ett antal kullar av både eldbuk och palett. Samt ett antal av sebracikliderna. Håller nu så klart inte alla de tre arterna samtidigt. Just nu uppvaktar guldsömmen sin hona så förhoppningsvis blir det yngel snart igen... Matar maximalt en gång om dagen och ibland får de vara utan en dag eller två, fungerar alldeles utmärkt!

          Kommentar

          • Martin Johnsson

            #6
            Ska det funka utan vattenbyte krävs det total biologisk balans, och det har jag enbart hittat i "minireef"-varianter. I sådana kar pratar vi dessutom ingen fisk, eller möjligen EN firre på 100-liter vatten.

            "Minireef" - Låter intressant, finns det nåt å läsa om det någonstans?

            Och vad gäller vattenbyten, mitt nivarande kar har inte gått så länge, tytp 1.5, kasnke 2 månader. Men när jag var yngre så hade vi ett 200l akvarium, och det var där mitt intresse startade. Men jag tror inte vi bytta vatten mer än varannan var tredje månad någonting, och då körde vi ifrån början paletter och zebror men så småningom blev det Malawi av olika sorter. Inga sjukdomar nån gång, och nästan alla arter lyckades yngla av sig.

            Kommentar

            • daniel_i_malmö
              Användare
              • April 2002
              • 1338

              #7
              citat:
              "Minireef" - Låter intressant, finns det nåt å läsa om det någonstans?
              Här:
              Join the Nano-Reef Community, a forum of saltwater reef aquarium hobbyists sharing experiences building small nano reef tanks. Find an extensive library of knowledge in our articles and forum discussions, inspiring monthly featured marine aquariums, and guidance from supportive hobbyists as you build a reef tank of your own.


              Små saltvattensakvarier, mycket levande sten, lägre djur samt eventuellt någon enstaka liten fisk är det som verkar gälla om man vill lyckas. Dvs en relativt liten biomassa per liter vatten jämfört med om man har ett akvarium med fiskar.

              Många verkar dock falla för frestelsen att stoppa för mycket fisk...
              Tjugofem år med ciklider.
              http://www.malmoakvarieforening.se
              Centralamerika 2006
              Svart kaffe och drömmeri...

              Kommentar

              • Martin Johnsson

                #8
                Tack för länken, men en liten reflektion, borde det inte vara enklare med ett störra akvarium om man vill försöka återskapa lite balans?

                Detta kanske låter löjligt, men om man jäämför med ärtsoppa, så är det enklare att laga i stora omgångar än i mindre, eftersom du hela tiden har störra marginaler vad gäller smaksättning, borde inte samma regler gälla när du vill härma naturen?

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

                  #9
                  Mjo, vill man ha biologisk balans så är det "generellt" enklare med större kar. I just saltvatten verkar dock "minireef" (sök på det för att hitta mer material) funka ypperligt i mindre behållare. Kräver ändå en del teknik (samt att man är noga med att mycket lite vatten avdunstar) för att funka.

                  För sötvatten saknar vi oftast tålamodet att verkligen se till hela näringskedjan samt att inte stoppa i för mycket fisk. Jämför med vattensamlingar i naturen - behövs en hel del liter för att stötta en fiskpopulation. Hur många sötvattensakvarister är beredda att köra ett 500-liters kar med en/två firrar i vardagsrummet?

                  Jag har lurat på sötvattenskar med biologisk balans i åratal, men det faller alltid på någon punkt. Har därför aldrig provat på allvar - MEN jag blir otroligt gärna överbevisad, då jag verkligen är intresserad av att prova. Har odlat en hel del små/stora kräftdjur och lite olika slags fisk, samt är hyfsad uppdaterad på växter. Klurat en hel del på passande fisk också. Har ändå inte hittat någon bra kombination.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    Vattenbyten är inte lika viktiga hos t ex Sydamerikanska ciklider som det är för t ex Tropheus och Malawi-mbunas. De kräver ganska syrerikt vatten för att trivas ordentligt och det får man delvis genom att göra frekventa vattenbyten.

                    Jag bytte inte en gång i veckan när jag hade Apistogramma/Discus akvarium...utan det blev snarare 2,5 -3 veckor mellan varven. Däremot rengjorde jag nog karen flitigare då, men det berodde ju också på att jag hade växter.

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • June 2004
                      • 1314

                      #11
                      Samma här Stefan! När jag körde med sydamerika och västafrika så gjorde jag rent mycket oftare. Bytte däremot vatten mer sällan.

                      I mina Malawikar så rengör jag egentligen inte alls, bara byter vatten varje vecka. Dock så kan jag köra med en slang under tiden jag tömmer och suga upp lite skit, men det är sällan det händer.
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • chippog
                        Användare
                        • August 2008
                        • 251

                        #12
                        nu har jag läst lite tyska texter om det där med vattenbyte eller ej, till exempel http://www.deters-ing.de/Gastbeitraege/schlamm.htm. jag är beredd att testa ett kar utan vattenbyte med ett sådant filter som brukar finnas i akvarieaffärer, en sån plastmatta med stor yta och låg genomströmningshastighet. men jag vill gärna höra om nån mer har nåt att säga om det 2011. tråden är ju några år gammal...
                        en kan bli beroende av att sitta framför karet

                        Kommentar

                        • KuRtaN
                          Användare
                          • February 2008
                          • 778

                          #13
                          Körde ett 112L växtkar i ca 1,5 år utan vattenbyte. Hade Apistogramma 1+2 och något mindre stim tetror. Det fungerade kanon, körde utan täckglas och fyllde bara på det som dunstade.
                          Over and out // Mathias

                          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                          Kommentar

                          • chippog
                            Användare
                            • August 2008
                            • 251

                            #14
                            Ursprungligen postat av KuRtaN
                            ...fyllde bara på det som dunstade.
                            tack för informationen!! tog du kranvatten eller avioniserad/destillerad/eller liknande? vilket filter? varför slutade du? har du kvar nåt foto?
                            en kan bli beroende av att sitta framför karet

                            Kommentar

                            Arbetssätt...