bakgrund som upplöses???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • forssten
    Användare
    • December 2003
    • 70

    bakgrund som upplöses???

    Hej jag har ett juwel 350 med tillhörande bakgrund från juwel nu efter 2 år verkar den lösas upp i små små bitar som åker in i pumparna och "kloggar" igen dem. Panik! Bakgrunderna sitter fast med silikon.Trodde först att "Ancistrusarna" käkar på dem, men de verkar kanske långsökt.Har ngn hört talas om detta problem? Mvh Mbunas
    mbunas
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

    #2
    Vilket material är bakgrunden gjord i?
    Har hört om folk som använt bakgrund av kork som löses upp efter några år!
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • forssten
      Användare
      • December 2003
      • 70

      #3
      Hej och tack för engagemanget.Bakgrunden heter juwel 650 och är relativt porös strukturerad skumplast tror jag (ingen info på förpackningen) färg brun. jag funderar på att reklamera den hos juwel leverantör men sådant brukar vara både tidsödande och kompliserat. Mvh Mbunas
      mbunas

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Det är inte helt omöjligt att malarna tuggar på den. Ancistrus och en del L-malar är riktigt tuffa på bakgrunder...iallafall de jag haft. De började skrapa sönder min nya efter en liten stund och nu är det tomt på malar i det karet!

        Det var Golden Nuggets som jag hade då.

        Kommentar

        • forssten
          Användare
          • December 2003
          • 70

          #5
          Ska malarna eller bakgrunden bort? Jag har 3 Ancistrus på 350 liter. Mbunas
          mbunas

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Har samma erfarenhet som du Stefan när det gäller Ancistruser (malar överhuvudtaget). Mina gnager så hårt att färgen delvis lossnar från mina BTN-moduler. Blir ett litet dilemma, antingen en massa alger på rutor, moduler/bakgrunder etc. eller risken med att de gnager av färgen!

            Kommentar

            • forssten
              Användare
              • December 2003
              • 70

              #7
              Tack nu är jag övertygad vilka som är bovarna!Efter semestern ska jag och dom göra upp!! [: Tack för hjälpen. Mbunas
              mbunas

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • February 2003
                • 2533

                #8
                sikkan: det är ju bara snyggt med alger på modulerna, ut med malarna

                Köp en rakblads-algskrapa till framrutan och låt algerna frodas.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                Arbetssätt...