Montera foliebakgrund.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • calle-hallabro
    Användare
    • July 2005
    • 303

    Montera foliebakgrund.

    Ska just montera en blå foliebakgrund och funderar på hur ni gör för att slippa att folien bubblar sig lite.

    Har hört att vissa har lite knep och detta skulle jag gärna vilja få tadel av.
    Är ett 590L 130x70x65cm.

    Tacksam för ett snabbt svar.

    //Calle
    **********
    En Mal idiot!
    www.goc.se
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    #2
    Hör efter med en bildekals-monterare! Jag har plastat otaliga akv., men att verkligen få det 1oo% har jag aldrig lyckats med. Jag använder en lång linjal och för fram ca. en dec. i taget. Småbubblorna , som blir kvar brukar jag sticka hål i med en nål och släta ut. De proffesionella använder typ. utspätt diskmedel för att minska den omedelbara vidhäftningen. -Mr.Fish-

    Kommentar

    • calle-hallabro
      Användare
      • July 2005
      • 303

      #3
      Hmm, men folien fäster ju inte själv, eller vad har du för folie (en viss statisk effektet har den dock) ?
      Det jag har är det som jag har sett brukar användas och som säljs på meter i akvariebutiker, finns det någon självhäftande variant?
      Hur gör man i så fall OM man vill tabort den?

      //Calle
      **********
      En Mal idiot!
      www.goc.se

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

        #4
        Ah, trodde du menade den självhäftande plastfolien. Inte "affisch"
        varianten, som akv.butikerna säljer. Annars så kan jag rek. klistervarianten; det är bara att dra bort den när man tröttnat på den. Den säljs om 2*,6m bitar i färg/bygghandeln

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #5
          tips: tejp i mänder =)

          ärligt talat så är det funktionellt med plansch-bakgrunder, lätt att byta och lätt att sätta fast!

          Angående självhäftande plast-film så är ett hett tips att spreja på vatten med en dusch-flaska, hläst så som envattendimma. Sen tar du en skrapa, typ isskrapa med tyg rund den del du ska skrapa med. Efter att du sprejat hela ytan med vatten fäster du filmen rakt i ena ändan, sen "arbetar" du fast den genom att skrapa den på plats.

          Har lärt mig detta genom 2,5 månads praktik på en skylt-firma, satte upp flera dekorationer i skylt-fönster, allt från små loggor till att "frosta" fönstret med frost-film. En viktig sak, vad du än gör använd INTE såp-vatten istället för vanligt vatten, då fäster bakrunden dåligt, du kommer få arbeta med den i timmar.
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • calle-hallabro
            Användare
            • July 2005
            • 303

            #6
            Ja jag fick liksom inte ihop det med tanke på att jag hade plansch typen.
            Är bara den typen vi har haft + målade akvarium.
            Då vi är lite osäkra vilken bakgrund vi ska ha så vill jag inte ha det för svårborttaget så jag skar till den 5mm mindre än bakrutan och sedan så heltejpade jag den med vanlig "osynlig" kontorstejp.
            Lite konstigt är det, hade det perfekt utan den minsta bubbla, men plötsligt så bubblade det upp!?, men det syns nog inte när allt kommer på plats.
            Man ska ju inte stirra på bakgrunden när man har fina L-malar och Discus i karet!!

            //Calle

            Ps, Bilder kommer.. Ds
            **********
            En Mal idiot!
            www.goc.se

            Kommentar

            Arbetssätt...