Färg till bakgrund snabbt svar håller på nu =/

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    Väldigt tråkigt med den döda fisken Peckers!

    Sedan så tycker jag att du bör låta färgen torka in lite mer innan du sätter i vatten och då passar det ju bra med att försöka kontakta Nitor imorgon. Som sagt, det behöver inte alls vara någon fara men personligen skulle jag ta det säkra före det osäkra.

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • June 2005
      • 1103

      #17
      Japp det är sant vill inte riskera deras liv pga en färgburk =/ Ingen som vill ha en Sor zebra hane då? Eller 5st Taiwan reef? Har slängt ut en annons men inte fått nått svar där tycker synd om dem små liven.
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • June 2005
        • 1103

        #18
        verkar ta tid för färgen att härda =/ trots att karet står tomt är det fuktig värme på botten och där verkar det ta tid.
        Lade en bit frigolit i ett balja vatten, biten var det husfix på sen tidigare och jag hade sprayat på den igår med stensprayen, inget specielt hände men drog man pått ordentligt korvade det ihopp sig, då har det torkat i 1 dygn.

        Funderar på att köpa husfix o dra på detta utpå men vet ej då det också är vattenlösligt? Men det är ju många som har husfix.
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • Cichlidaholic
          Användare
          • June 2005
          • 1103

          #19
          Stefan --> Är det detta du menar http://www.epotex.se/page/139/154/26/54
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

          Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

          På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

          Kommentar

          • Cichlidaholic
            Användare
            • June 2005
            • 1103

            #20
            Om det är det jag ska ha vart hittar jag det? tiden rullar på =(
            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

            Min Hemsida
            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

            På min Zoon
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

            Kommentar

            • Kid
              Användare
              • March 2004
              • 256

              #21
              Om jag var du skulle jag kontakta Nitor för att kolla upp deras färg. I bästa fall så är den ok och du behöver inte göra något alls!!

              Det vore intressant om Fleck-Stone och klarlack färgerna fungerar i akvarium. De ser riktigt snygga ut!

              mvh
              /Kid

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #22
                Ja det är den lacken som används till bakgrunder. Det är den bästa, men så kostar den en slant också. Jag använde själv Nordsjö´s Epolan V två komponents golvlack.

                Men som sagt...kontakta Nitor före innan du beslutar något annat.

                Kommentar

                • Cichlidaholic
                  Användare
                  • June 2005
                  • 1103

                  #23
                  ska ringa dem måste bara ha tag på en tel först sitter ju på kabel och har ingen hem tel =/
                  Om nån har chansen och kan ringa skulle det vara hyggligt.

                  fotfarande är färgen inte torr överallt tror det är för det är fuktigt nere på botten kanske man ska dra på en fläkt eller nått.
                  testade ju också att blötlägga en bit igår som var sprayad och det löstes upp vart efter men då hade den legat ett dygn. känns som jag måste köra lack frågan är om det går.

                  Nordsjö funkar med på samma sätt? som epotex?
                  4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                  Min Hemsida
                  Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                  På min Zoon
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                  Kommentar

                  • Kid
                    Användare
                    • March 2004
                    • 256

                    #24
                    Har du använt Fleck-stone klarlack eller inte?
                    Tolkar som du inte har något lack på alls!

                    /Kid

                    Kommentar

                    • Cichlidaholic
                      Användare
                      • June 2005
                      • 1103

                      #25
                      nepp har inte använt den, antog den var vattenlöslig med. Har 6Mil till K-Rauta och ingen möjlighet att ta mig in förens onsdag.

                      Därimot har jag en färghandel tvärs över gatan och de lär ju ha lackerna man lägger över men inte fleck-stone då kanske.
                      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                      Min Hemsida
                      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                      På min Zoon
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #26
                        Peckers: Jag kontaktade Nitor nu och de säger tyvärr att lacken inte klarar att vara under vatten. De sa också att troligen går det inte att lacka över den med Epotex eller någon annan två komponents epoxy lack och på det sättet skydda lack och fiskar. Det finns en överhängande risk att vatten tar sig in bakom (eller framifrån om man inte lyckats lacka helt tätt) och om det kommer in vatten med Fleck Stone så löses den troligen upp bakom epoxylacken. Detta menas med att din stenlack kan se bedrövlig ut efter en dag och dessutom släppt ut giftiga ämnen i akvariet som tar död på dina fiskar.

                        Hemskt tråkigt, men det finns nog inget annat alternativ än att ta bort lacken du haft på...all lack...noggrannt.

                        Detta är det besked jag fick från Nitor.

                        Kommentar

                        • Cichlidaholic
                          Användare
                          • June 2005
                          • 1103

                          #27
                          Okay tack för du tog dig tid att ringa dem. Undra vad man ska måla på med då vanligt husfix samt färgpulver då? Hur lång tid ska sånt torka? och det som satt i mitt kar var inte överlackat.

                          Blir tidsödande att tvätta bort allt =( Och vad ska man säga om K-rauta? det var dem som sade att den funkade perfekt till akvarium.
                          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                          Min Hemsida
                          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                          På min Zoon
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

                            #28
                            Tala med K-rauta och be dom förklara sig. Om de gett felaktigt råd så tycker jag att de ska bli ersättningskyldiga.

                            För det första så bör du på något sätt ta bort den lack du satt på helt och hållet och sedan kan du kanske dra en runda med husfix igen.

                            När du skall måla bakgrunden så kan du göra som jag gjorde. Jag köpte vanlig hobbyfärg i små burkar och målade bakgrunden med pensel och svamp. Lite finns att se på min zoon...

                            Det är krångligt det här Peckers, men på Nitor sa de absolut nej till användning under vatten. Så vart K-Rauta fått sina rekommendationer ifrån verkar underligt. Du har inte provat det jag sa om att måla en liten frigolitbit på samma sätt som du målat bakgrunden och sedan använda den lilla biten som testbit om färgen håller? Nu har ju dock Nitor sagt att det inte ska fungera så då får man nog tro det...

                            Kommentar

                            • Cichlidaholic
                              Användare
                              • June 2005
                              • 1103

                              #29
                              Jo jag testa på en bit men det löser ju upp.. Jag ger upp karet nu värsta är att jag lagt över 3500:- på karet nu. Om nån vill ha det ge ett bud taiwan reef gänget o zebran hänger med. Orkar inte stå och kladda med husfixet.

                              Annars får jag avliva fiskarna inget mer med det finns säkert de som förlorat mer än 3500:- men det värsta är att jag sparade ihopp dem under 3 månader =(
                              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                              Min Hemsida
                              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                              På min Zoon
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                              Kommentar

                              • Jonas E
                                Användare
                                • February 2003
                                • 2533

                                #30
                                men ta och riv ut bakgrunden och släpp i fisken, svårare än så är det väl inte??

                                det är bara att riva loss all frigoliten och sen fylla upp med vatten. Svårare än så är det inte, det är inte tvunget att ha invändig bakgrund.
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...