Färg till bakgrund snabbt svar håller på nu =/

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • June 2005
    • 1103

Färg till bakgrund snabbt svar håller på nu =/

Kånkade hem 310L karet förut, fick pruta lite på det för det var så jäkla skitigt =/ Bakgrunden syntes knappt bakom algmattan. skrubbat som en galning på frigolitbakgrunden och mycket har gått bort o på vissa ställen även färgen =(

Tänkte det Okay jag tar o målar om den då blir det som nytt rent o frächt men med vad? det är ju sån puts/cement/husfix på den med i blandad färg men nu ska ja ju bara måla vad ska jag ha för färg? och när kan ja fylla i vattnet?? firrarna står i en tunna med syrepump nu.

köpte även två fina powerhead 301 till karet så jag vill få till det riktigt snyggt.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • Pikkenix
    Användare
    • March 2005
    • 254

Vad du använder för färg spelar ju inte så stor roll om du lackar över. Ska/vill du inte det så måste färgen tåla vatten så att den inte löses upp. Själv använda jag pigmentfärg i husfixen och lackade över så har inte mycket erfarenhet av olika färger som ska hålla utan lack.
    Mvh
    Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

Kommentar

• Ironic
      Användare
      • August 2004
      • 122

Hej!..
      Ta lite husfix med pigment så du får den färg som du vill ha. Lacka sedan med Epotex (se länk)..
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=277473

Kommentar

• Cichlidaholic
        Användare
        • June 2005
        • 1103

Casco husfix var vattenbaserat =/ Men jag köpte en sprayflaska sten =) fy vad snyggt det blev o naturligt med är lack i den oxå. Men såg sen att den kan skada vattenliv men det är väll bara om man sprutar rakt i vattnet?

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• Cichlidaholic
          Användare
          • June 2005
          • 1103

Torktiden är 4tim hur länge ska man då vänta tills att fylla? 1 Dygn? 2 Dygn? Verkar som om firrarna klarar sig i 25L baljan med syrepump.

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Risken med att du målat med en lackfärg som "kan skada vattenliv" är att den kan komma att släppa ut skadliga ämnen.

Är det enda lacken du har lagt på? Ingen Epotex eller någon annan tvåkomponentslack som garanterat håller under vatten?

Du bör nog ha lacken att torka ett par dygn, samt att du bör ha akvariet vattenfyllt en vecka. Jag skulle då skaffa någon neontetra eller nåt för att prova om vattnet är tjänligt för fiskarna att vara i...

Stressa inte fram något som blir fel utan ta dig tid och var noggrann. Det tjänar du på både kortsiktigt och i längden...

Kommentar

• Cichlidaholic
              Användare
              • June 2005
              • 1103

Värsta är att jag ingenstans har att göra av fiskarna =( rädd att de ska dö =(

Fråga på K-rauta de sa att husfix var vattenlösligt men sedan kolla jag upp den här färgen de sa jag skulle ha..

FLECK STONE är vattenbaserad. Torktid mellan varje applicering endast 5 minuter. Beröringstorr efter ca 2 timmar, och MÅSTE lackeras över med Fleck-Stone Klar Skyddslack (som finns både för inne och utomhusbruk) för att få en hållbar och slitstark yta. Fleck-Stone skall härda minst 4 timmar innan Klar Skyddslack läggs på. Lacken skall torka endast 5 minuter mellan varje lager, den är beröringstorr efter ca 30 minuter och genomtorr efter 1 timme. (Tips: För att få slätaste möjliga yta, på till exempel inventarier i köket där det skall tvättas ofta, slipa lite lätt med ett sandpapper innan Skyddslacken läggs på.)

Ska jag göra nu då? närmsta affär ligger 6mil som har sånna här grejor och jag betalade en saftig slant för att få en att köra mig dit =( less man blir då. vad ska jag göra..

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• Cichlidaholic
                Användare
                • June 2005
                • 1103

går det dra nån lack över? för det är så himmla fint nu =/

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Här står det lite om lacken...

Men det är svårt att avgöra om den är bra att ha under vatten och om den inte släpper ifrån sig skadliga ämnen. Det är bättre att du kontrollerar med tillverkaren eller återförsäljare.

Du kan alltid lacka över med Epotex eller någon godkänd och fungerande två komponents golv lack. Men kolla upp först med tillverkaren/återförsäljare.

Huvudkontor, Norrtälje:

Nitor AB, Box 445, 761 24 NORRTÄLJE
                  Besöksadress: Stockholmsvägen 55
                  Tel. 0176 – 777 00, Fax 0176 – 22 48 68

Växelns öppettider:

Måndag – fredag 08.00 – 16.30.
                  Stängt för lunch 12.00 – 13.00.

Mail: info@nitor.se

Kommentar

• Cichlidaholic
                    Användare
                    • June 2005
                    • 1103

Okay jag får slänga iväg ett mail eller kanske slå dem en pling. Epotex vart får man tag i den o finns den som spray? eller är det burk o pensel då? Hoppas inte sten färgen reagerar på den.

Har lagt ner massa jobb hela dan idag på att få bakgrunden klar och montera de 2 powerhead 301 jag köpte. Det vart riktigt snyggt installerat faktiskt =)

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Det blev snyggt!!

Jag uttalar bara riskerna då jag tycker det skulle vara väldigt tråkigt om det blir fel för dig. Jag är absolut inte säker på om det är farligt...det kanske t o m skulle fungera hur bra som helst, men det finns två faktorer som jag varnar lite för...

* Avger giftiga ämnen i vattnet.
                      * Släpper färg/lack efter en stund i akvariet. En del lacker och färger kan vitna när de ligger konstant under vattnet.

Om du har en liten bit frigolit eller något så kan du ju kolla genom att lacka den lilla biten exakt som du gjort bakgrunden och sedan lägga den i vatten under ett dygn eller något...då ser du om det blir någon skillnad eller om färgen håller sig under vattnet.

Kommentar

• Cichlidaholic
                        Användare
                        • June 2005
                        • 1103

Hatten på spray flaskan var sprayad men inte så tjockt men direkt på fetplast har haft den i en balja vatten ca 2-3 tim o färgen sitter där men klibbar om man grabbar tag o trycker o sen släpper och de går att dra bort med nageln, vet ej hur den var innan med det men den var ej klibbig direkt (ytterst lite klibbig är den)

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

hur mycket fisk har du i baljan förresten?

tyckte det lät lite riskabelt att ha ett gäng fiskar väntandes medna man fixar en bakgrund.

Hoppas i alla fall att det löser sig snabbt, sålänge inte lacken och färgen löser sig snabbt
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Cichlidaholic
                            Användare
                            • June 2005
                            • 1103

har ett gäng taiwan reef 6st röd zebror 2st de har stått i en 25L tunna med syrepump och syresten hela dagen nu och verkar må bra. Zebrorna ska jag inte ha kvar men de andra ska i mitt 540L men jag har alla mina små mbuna där som måste över till det jag jobbat med bakgrunden på *Suck* Har en salig blandning i 540 karet redan nu när jag släppte ner de golden ja fick med och en Sciaenochromis fryeri.

Tanken är att alla mbuna ska bort sen blir det Sciaenochromis fryeri, delfiner, venustusar och Copadichromis azureusi.

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

• Cichlidaholic
                              Användare
                              • June 2005
                              • 1103

Börjar bli lite panik nu =/
                              Jag flyttade över taiwan reef till 540 karet inatt innan ja la mig idag var hanen död =( Kanske vart bättre om det fått stannat i tunnan för zebran mår bra där efter ett dygn.

Färgen på bakgrunden börjar så smått att torka men sen vet ja inte hur jag ska göra om jag ska lacka eller låta det vara som det är måste ju prata med leverantören av färgen då.

Min Hemsida

På min Zoon

Kommentar

Arbetssätt...