eheim skitfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnvs
    Användare
    • May 2005
    • 19

    eheim skitfilter

    nån som har erfarenhet av eheim skitytterfilter upp till 250 l tror det heter 2040 eller nåt , köpte skiten för ett halvår sen och har rengjort det men det sipprar ut istället för sprutar ut, fiskarna kippar ständigt efter andan, skitfilter, finns det bättre filter i såfall vilka?
  • ovsor
    Användare
    • January 2005
    • 55

    #2
    Du skriver inget om storlek på karet, fiskar mm,men filtret du har e ju inget kraftpaket direkt,360 l/t o drar ynka 2 watt. Det kan nog inte "spruta" särskilt mycket från det. Eller har det funkat bättre menar du? Annars e ju Eheim ett av de bättre filtrena på marknaden, tysta o driftsäkra.
    Ove

    Kommentar

    • magnvs
      Användare
      • May 2005
      • 19

      #3
      Det är ettt 2213 såg jag, jo det var bättre drag när det var nytt verkar vara överkänsligt så fort det kommer lite smuts i det jag vet inte jag kan inte ha skiten längre.

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • May 2004
        • 1403

        #4
        Eheim har tillverkat filter/pumpar sedan sextiotalet, så många prototyper har det blivit genom åren.. Nu har jag inte hängt med i utvecklingen på senare år, men jag har massor av Eheim-pumpar av olika prototyper. Min älsta och favorit är en 1024 från 1975. Jag köpte den givetvis inte då, utan långt senare, då den var skuren/ och allmänt ofräsch. Men kan man byta lager/putsa/smörja, så kan man få de gamla pjäserna som nya igen...
        Men ok, min kärlek till gamla Eheim-pumpar gör väl inte dej gladare[]

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #5
          Ett tips är att både ha ett ytterfilte + ett kraftigt innerfilter. Jag skulle aldrig få för mig att köra ett tanganyika/malawi akvarium med endast ett ytterfilter. Det är helt enkelt för dåligt ös i dom om man jämför med de pengar man får lägga ut.

          Nä, köp ett bra innerfilter eller"powerhead", har du ett 250l passar ett fluval 4+ eller eheim 1048(600l/h kraftpaket) perfekt. Då har du bra filtrering i ytterfiltret och rejlt drag i innerfiltret.

          hoppas att det löser sig
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • Mathias-D
            Styrelsemedlem
            • January 2003
            • 513

            #6
            Tycker det filtret funkar super när man fått igång de....det är nått fel på ditt filter inte modellen

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Skaffa 2 ytterfilter istället, typ Eheim 2028. Då får du rejält drag samt en överlägsen filttrering. Samt att du framförallt kan intervall rengöra filtrern, då har du alltid massor av nitrifikationsbakterier kvar i det ena filtret. Placera ett filter i varje hörn (baktill) och rikta utblåset snett uppåt (ca 3-4 cm från vattenytan) inåt mitten på akvariet så får du maximal cirkulation samt syresättning.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #8
                Jag instämmer med Mathias att filtret i normalt skick är riktigt bra. Jag har kört med en 2213 och en 2217 till min 375a och det har fungerat kanon hela tiden!

                Kommentar

                • ZakatH
                  Användare
                  • April 2004
                  • 313

                  #9
                  En snabb fråga bara, vad har du för filtermaterial i ditt 2213?

                  Kommentar

                  • magnvs
                    Användare
                    • May 2005
                    • 19

                    #10
                    va bra att alla verkar nöjda o glada med sina filter, jag byter det ska ha pengarna tillbaka.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #11
                      Magnvs: Det finns "måndagsexemplar" på alla märken och modeller, du har säkert haft otur att få en som inte fungerar som den skall eller så har du själv gjort något fel som gör att den inte fungerar med 100% kapacitet.

                      Vad har du för filtermaterial i den?

                      Om man använder sig av filtervadd så dras cirkulationen ned och pumpen mattas en aning. Därför är det bra med t ex blå filtermatta. Om du packar filtermaterial för hårt så drar detta också ned kapaciteten. Samtliga ytterfiltertillverkare mäter sina pumpar utan filtermaterial inuti...så på ALLA märken får man en aning nedsatt pumpstyrka mot vad som anges.

                      Om det sipprar ut så har du inte fått igång "propellern" som du ska och den jobbar säkert med luft istället för att transportera vatten. Du kan prova att ha den igång och luta den till vänster samtidigt som du gör en lätt skakning. Börjar den att "fräsa" eller "pysa" så skulle jag råda dig att ta ur slangarna och fylla den med vatten så att det är fullt. Jag tror inte att du lyckats skapa rätt tryck i pumpen och därför fungerar den inte som den ska...

                      Pumparna går som klockan efter det att man fått snurr på dom!

                      Ett tips: Om du har en slamhävert där du kan ta bort gummipumpen så använd den i utblåset på ytterfiltret (den som sitter i akvariet). Sedan försöker du pumpa igenom vattnet med hävertpumpen så att hela systemet fylls med vatten och efter detta kopplar du i sladden i eluttaget och pumpen skall fungera perfekt!

                      Just "Classic-modellerna" som 2213, 2215 och 2217 har fått beröm i massor av användare världen över pga dess enkelhet, hållbarhet och kvalitet samt prisbild!

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        2 watt? låter ju otroligt lite Jag kör med eheim 2226 (950l/h) till mitt 240 och amtop (1200h/l) till mitt 450. Helt klart nog cirkulation, gäller bara att rikta utblåset smart. Fast är det 2 watt är det nog rätt omöjligt, mitt amtop är 35 watt.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          cougar: 2 watt drar den pump som magnvs sa fel modell om...hans modell är 2213 vilken drar ca 8w om jag inte minns fel. Filtercirkulationen 390L/h...pumpstyrka 440L/h. Jag skulle gissa på att den har en filtercirkulation på 300L/h med filtermaterial.

                          Kommentar

                          • magnvs
                            Användare
                            • May 2005
                            • 19

                            #14
                            Hej igen! tack för alla inlägg och intresse för mitt filter. Jag gjorde rent det ikväll, det var fullt med skit i det, igenkorkat i stort sett, fattar inte varför, men nu fungerar det som det ska, så jag och fiskarna är glada igen. Fiskarna blev väldigt upplivade av detta. Jag har nu flyttat upp insuget också, förut hade jag det vid botten vilket förmodligen gjorde att det sögs in för mycket slam. Har också haft problem med alger i slangarna men de verkar ha dött nu, de kanske också bidrog till att proppa igen filtret. tack

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #15
                              Roligt att det slutade bra. Fungerar den som du vill eller kommer du fortfarande att lämna tillbaka den?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...