Vi var bara två personer då vi bar upp mitt 490 liters till fjärde våningen. Då vi behövde vila fick en tredje person sätta en en frigolit bit under. Lätt att sätta ner karet då och ingen större risk för att spricka.
Bära 720 till 4:e våningen
Kollaps
X
-
-
jag känner tre, som är sjuh..vetes bra på att kånka sköra/tunga akvarium -om det skulle behövas- upp på Mount-Everest! Jag fattar inte att deras ryggar inte har gåttt av än och de borde kunnat göra karriär inom nån styrke idrott ,tror jag..(jag gillar inte att nämna namn på akv. butiker, men jag får göra ETT undantag..)
1/ Kaj (arb. på akv.lagret förr; nu på simontorp) Jag brukade kalla karln för trucken..
2/ Sture, Också på Akv.lagret. Ser till att Sto.holmare har nåt att ha firrarna i.
3/ Björn Hallgren,gammal glasmästare från sextiotalet. Han var bland de första som proffesionellt började limma akv. med silicon i Sverige.
Ja ,som ni förstår,så är livet som akv. tillverkare tungt....Kommentar
-
Hmm.. vi bar igår upp mitt nya 756-liters helglas från garaget upp till våningen ovanför. Efter många funderingar och tester kom vi fram till att det var en grymt god idé att fästa dubbelhäftande tejp, sk. matt-tejp, under bottenglaset där man kan tänkas hålla karet. Med tejpens hjälp slipper man lägga energi på att hålla fingarna från att slinta och kan koncentrera sig på att visa vilka ofantliga muskler man gömt de senaste åren
Tony EnglundKommentar
-
Sugklockor funkar alldeles utmärkt.
Köpte såna innan vi flyttade mitt 1100L helglas.
Har även hyrt ut dem till min lokala handlare när han skulle bära in 2st 720L helglas ner i sin källarlokal.
De kostar rejält(om man inte känner en glasmästare som tar hem och säljer till inköpspris) men är värda varenda krona.
Kommentar
-
Tack för all hjälp!
Blir nog att vi bär på 2 och de andra 2 är beredda att ta över om det skulle behövas.
Håller med om att det säkert blir för trångt om alla 4 skulle bära samtidigt.
Tipset med dubbelhäftande tejp lät bra. Man blir ju lätt svettig om händerna när man bär glas och då är det ju ruskigt lätt att tappa taget.
Hör av mig på måndag och berättar hur det gick.
Nu ska man bara få bestämt av sambon var det ska stå någonstans. 1500 liter i vardagsrummet är ju inte felPer TKommentar
-
Lyftkran? seriöst när grannarna flyttade ut förra veckan så hyrde dom en "lyftkran" eller en sån där korg och åkte upp till balkongen och lastade på alltingKommentar
-
Jag bar upp ett 720 helglas 12mm glas igår med hjälp av 3 kompisar till 3:e våning. Usch å tvi va jobbigt =) Trång trappuppgång me, men men, de gick fint.
Vi använde inga hjälpmedel, som typ sånt handtag du nämnde. Men det lär nog va att föredra! Annars som tony sa, asså tejpa underkant med dubbelhäftande tejp, toppenidé!
Annars å tänka på är väl bara att akta räcken, är ju lätt att skrapa i å göra repor om nu inte alla räcken är täckta av gummi/plast.
Sen ha den starkaste killen där bak, för han får mest tyngd.Kommentar
-
-
Fyyyyyyyyyyy Faaaaaaaaaaaaaaaaaaan! vad jobbigt det var!
Men nu är äntligen karet uppe. Vi bar alla 4 hela tiden. Var tvungna att ta upp det i hakhöjd för att komma runt i trappan! Var ingen lek det lover jag, men det gick! Så nu har man äntligen en riktigt rejäl balja hemma i vardagsrummet.
Nu är det bara att börja rengöra och vänta på de beställda btn-modulerna. Har bra kontakt med den lokala fiskhandlaren så de tar hem alla 14 modulerna så att jag kan modellera hemma till det blir bra. Kanon!
I stundens hetta skippades den dubbelhäftande tejpen, men det hade varit en bra idé, man glider när det börjar bli riktigt jobbigt och svetten lackar.
Ha det fint
Per
PS: Nu har jag plötsligt både andra kar och pumpar till salu. Kolla köpåsälj.Per TKommentar
-
-
-
Per, det var just det där med svettiga fingrar jag varnade för Mitt kar som vi kånkade upp senast var iofs helglas vilket gör det ännu viktigare att ha grepp i fingara. Alu-kar har ju åtminstone lite att greppa i under bottenglaset.
Tony EnglundKommentar
-
Har burit ett _TUNGT_ 720L akvarie (200x60x60) och det var ingen barnlek i en trång trappe. Ett helglas gör dessutom att det inte finns någon ram som ger lite "friktion" för händerna.
Vi var 6 st som hjälptes åt att bära upp det. Några tog tag där det behövdes och några lade ut mattor och sånt.
Garanterat inget jag rekommenderar om man bara är 2 st iaf.
Har burit 450L och 560L med en kompis och det gick som en dans fastän vi bara var två. Men 720n är bland det värsta jag varit med om.
Mvh Fredrikhttp://www.fiend.nu - min egen sida
http://www.umea.akvarieforening.se - Umeå akvarieföreningKommentar
-
Det kan vara stor skillnad i vikt på kar med samma storlek. Jag och en kompis bar ut mitt 600-liters från vardagsrummet. In skulle ett nytt jag hade i garaget (mycket repor i det gamla). Den nya visade sig ha tjockare glas och var mycket tyngre även om det bara kan röra sig om ett par millimeter till i glastjocklek.Kommentar
-
Har buit en del kar och min erfarenhet säger mig att jag efter att ha provat med sugklockor aldrig göra det utan dom igen. Lånade dom av Christer på Akvarielagret och det gick hur bra som helst att bära ett kar med måtten 200x75x60(140kg)på två gubbar. Har burit ett med måtten 160x60x60(110 kg) på två gubbar utan sugklockor och det var betydligt svårare. Det blir väldigt tungt om akvariet är djupt (över 50 cm, då för man hålla armarna så långt ifrån kroppen därför blir det mycket lättare med sugklockor som man kan placera så man får ett bra grepp.Kommentar
Kommentar