Okej, inte för att detta kommer ske inom några veckor precis, men jag vill endå, nån gång, bygga ett akvarium modell stort, och vet precis var jag vill bygga det (i huset) och hur stort, det hela handlar om ett akvarium på runt 2500 liter, och det kommer alltså att väga en hel del, men jag snackade lite gran med en polare som bygger hus och vad jag kunde förstå så kan man inte alltid slänga in hur stora "pjäser" som helst. Och 2500 liter akvarium väger garanterat en hel del, 3-4-5 ton kanske. Men nu är min fråga, ni som har byggt större akvarium, var har ni under akvariumet? Vad för grund? Och behöver jag verkligen oroa mig allt för mycket med ett sånt kar i huset, grunden är en sådan här betongplatta, och sen är kåken ovanpå. Måste man förstärka grunden(jobbigt och dyrt)?
Stora akvarium och grunden...
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
En betongplatta bör klara den vikten utan några som helst problem... Även om totalvikten naturligvis känns oroande stor så är den ju fördelad över en ganska stor yta...
För att få lite perspektiv på det hela kan jag ju nämna mitt största kar... Det är iofs "bara" på 1080 liter men det väger ju ändå en del... Jag har beräknat karets totalvikt komplett med inredning och allt till någonstans mellan 1500-1600 kilo... denna vikt fördelas på 200 x 90 cm vilket motsvarar 180 dm2... med andra ord så blir belastningen på golvet mindre än 10 kg/dm2... å det är inte speciellt mycket...
Jämför med din egen kroppsvikt och den yta dina fötter upptar när du står på golvet... -
Billigast är det ifall du gjuter tjockare platta. Vet inte vad standarden i Sverige är men i Finland så är plattan vanligtvis 80mm för vanligt golv. På ställen var golvet är tungt belastat av en stor spis är plattan 180mm. Så jag skulle rekommendera en tjock platta.
Ifall akvariet står nära en bärande vägg som har lecastenar under så ska du vara försiktig. Marken kan få stenarna och plattan att "leva" på olika sätt eftersom de har olika egenskaper och styvhet..Kommentar
-
Alla som besöker mig frågar alltid om golvet klarar den vikten! Jag har ett 600 liters kar i mitt vardagsrum. Vi har ett nybyggt hus med torpargrund. Karet står mot ena ytterväggen.
Jag har 8 fötter på ställningen och dessutom lagt en laminatskiva på 8x7 cm under varje fot. Karet är 2 meter långt.
Enligt min mattematik borde det innebära att det kanske inte ens är 100 kilo på varje fot.
Det borde väl inte vara något problem? Det är vad jag säger till alla iallafall.
Tomas Wallengren
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029Kommentar
-
Mitt 3000-liters (300x100x100cm) står på en stålkonstruktion med 3x6 ben. Alltså tre rader med sex ben i varje. Varje sådan rad står i sin tur på en stålbalk som sedan ligger på golvet i källaren. Vanlig betongplatta.
om plattan håller återstår att se, men jag är faktiskt inte ett dugg orolig. Vikten blir så ordentligt fördelad att det inte kan vara några problem.Kommentar
-
Jag är bara snickarlärling men jag tror inte att ngt skulle hända. Kolla bara på alla bygglager tex beijers där det är stora ställningar med hur många tons belastning.
Lycka tillKommentar
-
Jag har ett 1225-liters på en spånskivebänk. Karet väger ca 250kg tomt, och ca 1600kg i drift. Golvet är ett plankgolv. Under planken ligger platonmatta och under den ligger betongplattan. Betongplattan vilar på balkar av armerad betong med krypgrund under. Karet står precis intill grunden och tvärs över två av golvbalkarna. Det har stått så i nio månader och håller än i alla fall.
Lägg den tid som behövs på att få akvariet ordentligt i våg! Det är förstås väldigt viktigt. Lycka till!Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen. <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
http://www.stockholmsciklidklubb.com http://akvarium.ramsberg.net <font color="red">Nya bilder!</font id="red">Kommentar
Kommentar