Pump- filterförslag - Troffar - 720

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olycka
    Användare
    • November 2004
    • 9

Pump- filterförslag - Troffar - 720

Behöver hjälp med pumparna till mitt Troffekar.

När jag köpte akvariet så var det gjort en filterficka men grov filermatta i.

Jag är nu inte nöjd med detta. Det blir lätt igensatt, svårt att få plats med pumparna bakom, m.m.

Nu måste jag göra något åt det.

Vad kan ni ge för förslag på vad man ska använda sig av för lösning för en lättskött, tyst, väl fungerande lösning. Ni behöver inte bry er om vad jag har idag utan jag kommer byta ut dessa så jag för en lösning som jag är nöjd med.

//Jona
  • blackened
    Användare
    • January 2005
    • 1042

Ett riktigt fett ytterfilter och ett starkt powerhead i varje bakre hörn i karet. Det snyggaste (filtreringsmässigt, svart är snyggare om man räknar bort synlig teknik) är ju en BTN-bakgrund med allt gömt bakom. Med tanke på att du ska ha troffar så lär du ju inte vara särskilt snål med miljön i karet? Du får ju också ett grymt stort filter om du fyller hela ytan bakom bakgrunden med filtermatta. Du lär ju kunna ha uppemot 100 liter filter i ett 2 meterskar.

Finns ju flera som säger att de inte behöver göra rent ett sånt filter på 2-3 år.

Kommentar

• Christian Alfredsson
      NCS Medlem

• April 2002
      • 4179

Hos mig funkar karen bäst som har en hel Back-to-Nature bakgrund med filter bakom hela. Pumpar sedan ut ca 3000 l/h i ett 600 liters.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• calle-hallabro
        Användare
        • July 2005
        • 303

I det karet som vi just har köpt (590L) var det troffar i.
        Där var det en Tunze cirkulationspump på 6000L/h (har LÅG effektförbrukning!!) som fixade cirkulationen och en Powerhead 802 i en BTN filtermodul med lite filtermatta.
        Det var lite dålig filtrering enligt mig, men han hade bytt vatten 3ggr/vecka, så det kompenserades väl.

Själv så ska jag sätta in en Eheim 2080 till att börja med...

//Calle
        En Mal idiot!
        www.goc.se

Kommentar

• bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

Ska du har grus eller sand
          Ska du ha grus gillar jag bottenfilter och försepråkar det och 1pump i varje hörna på ca 15-2000liter.
          Men annars är det blåmatta som gäller men det är inget snyggt om man inte kan gömma det.
          Men många limmar ju in det i moduler men hur lätt är det att få ut den mattan

Kommentar

Arbetssätt...