Torv eller torvpellets.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • May 2002
    • 374

    Torv eller torvpellets.

    Jag försöker sänka pH i ett akvarium, har filtrerat över torvpellts men endast ganska gott resultat, skitar ner filtret nåt förbaskat!
    1. har pellets samma förmåga att ändra pH som torv?
    2. har nogotdera längre hållbarhet?
    3. vilket skitar ner mest/minst?
    Man tackar
    Carl

    www.stockholmsciklidklubb.com
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 3111

    #2
    Hej!

    De torvpellets(granulat) jag brukar använda (aquavital)Funkar nästan för bra i filter sänker ph otroligt snabbt och gärna för mycket, men man får vara försiktig så det inte sjunker drastiskt. Min erfaranhet är att den sänker bättre i luftdrivet vaddfilter än i motorfilter, vad det gäller vanlig torv- samma märke så brukar jag lägga det i en nylonstrumpa i gruset i akvariet går lite långsammare men funkar bra det med.

    Andra märken har jag dålig erfarenhet av.

    Vad har du för kh värde? du kanske har något som ligger och buffrar vattent i akvariet!



    don´t drink water-fish`s ..... in it!
    Mvh
    Peter
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

      #3
      Oj glömde!

      Vanliga torven verkar räcka längre och jag tycker att den valiga torven oxå skitar ner mera, men skölj alltid av innan du stoppar i akvariet så brukar det inte skita ner så mycket.

      don´t drink water-fish`s ..... in it!
      Mvh
      Peter
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • David Johansson
        Användare
        • April 2002
        • 581

        #4
        Torv har olika förmåga att sänka pH, det som är avgörande är hurpass förmultnad torven är. Detta benämns som humufieringsgrad, ju mer förmultnad/högre humufieringsgrad desto effektivare. DEtta påverkar också torvens karaktär där torv som är trådig och kvistliknande är sämre än den med mer jordig karaktär.

        Den granulerarar torven (pellets) är vanligtvis den som är mest humufierad och därmed också mest effektiv. Baksidan är också att den skitar ned filter mera än annan torv. Hållbarheten är det troligen inte någon större skillnad på men det hänger ju mer ihop med nyttan.

        Ett sätt att undvika alltför mucket skit i filtren är att placera torevn i en strumpa eller torvkasse som sedan ligger i akvariet. Man kan sedan krama denna med handen emellanåt för att pressa ut humusämnen i vattnet.

        David
        David

        Kommentar

        Arbetssätt...